Al şaselea an consecutiv de scădere pe piaţa auto

19.01.2015

Anul 2013 a fost unul dificil pentru vânzările de autoturisme, atât pe segmentul de maşini noi, dar mai ales la tranzacţiile interne cu maşini rulate, conform unei analize Autovit.ro. Astfel, piaţa maşinilor noi a avut al şaselea an consecutiv de scădere, în timp ce importurile de maşini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unităţi, faţă de 2012. Cea mai mare schimbare a fost însă la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare.

Astfel, conform Autovit.ro, tranzacţiile interne de maşini second-hand s-au „prăbuşit”, iar termenul nu este unul exagerat, din moment ce reînmatriculările au scăzut cu 150.000 de unităţi anul trecut.

„În prezent piaţa este blocată, fără speranţe de revigorare în viitorul apropiat. Indirect a avut de suferit din această cauză şi piaţa maşinilor noi fiindcă o parte dintre posesorii de maşini second-hand au refuzat să le mai vândă pentru a achiziţiona maşini noi sau mai noi decât cele pe care le vând. Ştim foarte bine că majoritatea celor care îşi vând maşina o fac pentru că vor una mai nouă, mai bună, mai sigură. Poate nu îşi ia o maşină nouă imediat, dar după ce rulează 1, 2, poate 3 maşini second hand sunt şanse mari să ajungă să cumpere o maşină nouă. Iar dacă noi îi blocăm această dinamică, atunci şansele de a ajunge să cumpere o maşină nouă scad considerabil. Ţinând cont de puterea de cumpărare foarte puţini români au suficienţi bani sau îşi permit să acceseze finanţări pentru a cumpăra o maşină nouă”, a explicat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Conform acestuia, timbrul de mediu a fost cea mai neinspirată propunere din lungul şir de schimbări ale taxei auto, deoarece a creat confuzie, nu a stimulat atât de mult achiziţionarea de maşini nepoluante şi a blocat tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern. În plus, declaraţiile autorităţilor despre o nouă schimbare a taxei au menţinut acel sentiment de aşteptare, care inhibă tranzacţiile auto şi care a fost prezent constant în ultimii ani, descurajând cumpărarea de maşini.

Puterea de cumpărare

Prin urmare, piaţa maşinilor noi a ajuns la al şaselea an consecutiv de scădere (2008-2013), iar această situaţie este atât din cauza puterii scăzute de cumpărare, dar şi a programului Rabla, care a fost extrem de ineficient.

„Scăderea puterii de cumpărare a românilor a afectat grav piaţa maşinilor noi şi a dus la diminuarea drastică a preţului mediu al maşinilor second-hand vândute în ţară. Astfel, dacă în urmă cu câţiva ani preţul mediu al unei maşini second-hand tranzacţionate în ţară era de 6.000 euro, acum a scăzut la doar 3.500 euro. La aceste valori nu este deloc surprinzător că până şi cele mai ieftine maşini noi, versiuni cu puţine dotări şi la preţuri de sub 7.000 euro, sunt scumpe pentru majoritatea clienţilor”, potrivit analizei citate.

În acelaşi timp, importurile second-hand au crescut, însă nu au ajuns în ţară doar maşini foarte noi în stare bună, ci a fost consistent numărul de maşini produse înainte de 2000. În câteva luni numărul acestora a fost mai mare decât al celor noi vândute în ţară.

Piaţa este foarte instabilă şi imprevizibilă

Analiza arată că piaţa auto este foarte instabilă şi imprevizibilă. În contextul discuţiilor despre renunţarea la programul Rabla, marea întrebare este dacă nu va fi o ediţie “muribundă” caracterizată printr-un interes scăzut din partea celor implicaţi în program.

„O piaţă auto sănătoasă, stabilă şi predictibilă poate fi creată la intersecţia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor înşelătorii care decredibilizează piaţa auto internă şi nu în ultimul rând crearea cadrului pentru o concurenţă loială. Pentru primul factor, introducerea fiscalizării suplimentare a tranzacţiilor după a treia maşină vândută de către o singură persoană într-un singur an ar putea compensa o scădere a valorii timbrului de mediu, atât de necesară pentru o creştere a pieţei auto. În ceea ce priveşte stoparea micilor înşelătorii, referindu-ne aici în primul rând la alterarea numărului de kilometri, introducerea pedepselor atât pentru modificarea numărului de kilometri cât şi pentru comercializarea unei maşini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate şi deci de optimism în ceea ce priveşte tranzacţiile. Nu în ultimul rând, referindu-ne la eliminarea concurenţei neloiale, încurajarea unei competiții sănătoase între dealerii auto şi ceilalţi vânzători de maşini, încurajarea creării de mici business-uri şi susţinerea celor blocaţi în piaţa gri ar putea reprezenta metode de adresare a acestei problematici”, a detaliat Mihai Cune.

Numărul de maşini înmatriculate în ţară în ultimii cinci ani, pe tipuri (sursa – DRPCIV):

Anul/Tip înmatriculăriMaşini noiMaşini SH importReînmatriculări
2009116.012212.836349.404
201094.541214.606377.947
201181.70994.488411.439
201266.436174.950356.607
201357.710221.852205.553

Pentru toate cele trei categorii de autoturisme analizate, semestrul al doilea din 2013 a fost mai bun decât primul, însă diferenţele sunt mici şi nu s-a produs o revenire spectaculoasă în a doua parte a anului.

Semestru/Tip ÎnmatriculăriMaşini noiMaşini SH importReînmatriculări
S1 201324.549100.68497.846
S2 201333.161121.168107.707

Piaţa maşinilor noi a scăzut începând din 2008 şi, deşi la început de 2013 era greu de crezut că mai este loc de scădere, cifrele finale au arătat contrariul. În trei din cele 12 luni vânzările au fost de sub 4.000 unităţi. Maximul de tranzacţii a fost atins în august(6.300 de maşini), aceasta fiind în general o lună slabă din punct de vedere al tranzacţiilor auto. În 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vânzări primăvaraşi toamna şi minim în mijlocul verii şi în decembrie. Piaţa a avut o evoluţie ştearsă tot anul. Principalele explicaţii ar fi puterea scăzută de cumpărare, demararea programului Rabla abia în luna iunie, dar mai ales faptul că peste 75% dintre maşini au fost achiziţionate de instituţii şi companii, persoanele fizice având o pondere modestă.

Analizând înmatriculările de maşini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unităţi, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pieţei maşinilor noi.

În primele zece luni din acest an cifrele au fost peste valorile din 2012, iar în iulie diferenţa a fost chiar de 70%. În primele trei luni importul de maşini second hand în ţară a crescut cel mai probabil ca o masură de precauţie privind efectele noului timbru de mediu, neştiindu-se ce schimbări nefaste ar putea aduce.După intrarea în vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales maşinile produse înainte de 2000. Aceste maşini de peste 14 ani vechime au reprezentat în unele luni şi peste 30% din maşinile second-hand aduse în ţară, depăşind 8.000 de unităţi în iulie, faţă de doar 5.700 înmatriculări de maşini noi.

„Va fi interesantă evoluţia importurilor de second-hand în 2014, dat fiind că în ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie şi decembrie 2012, semne ale unei posibile temperări a creşterii din segment”, au spus reprezentanţii Autovit.ro.

Pe segmentul de reînmatriculări se văd cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindcă, dacă în 2012 nu a fost nicio lună cu mai puţin de 20.000 de tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern, în 2013 doar o lună a trecut de acest prag.

Dinamica pieţei a avut mult de suferit, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar fi pierdut mult la revânzarea unei maşini mai vechi de 2007 pentru care trebuie plătit timbrul de mediu, sau chiar la maşinile de după 2007 care au fost scutite de taxă. Tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic şi au scăzut de la 356.000 în 2012, la 205.000 anul trecut, evoluţie negativă ce anihilează creşterea cu câteva zeci de mii a importurilor second-hand.

Înmatriculări lunare în 2013 (sursa – DRPCIV):

Luna/Tip maşiniMaşini noiMaşini SH ImportReînmatriculări
Ianuarie4.43617.96414.060
Februarie3.47316.25518.190
Martie3.32418.81016.155
Aprilie5.24218.29517.865
Mai4.10714.63715.924
Iunie3.96715.77415.652
Iulie5.71426.76920.232
August6.31919.07717.574
Septembrie4.49118.46916.886
Octombrie5.59420.92018.989
Noiembrie5.47418.06617.560
Decembrie5.56916.78916.466

Analizând cotele de piaţă, Autovit.ro arată că la maşinile noi Dacia rămâne lider detaşat, câştigând cota de piaţă în 2013, pe locurile următoare fiind Volkswagen, Skoda şi Ford, mărci aflate tradiţional pe locuri fruntaşe.

În categoria second-hand, Volkswagen, Opel şi Ford au împreună peste jumătate din piaţă, iar top 5 este completat de BMW şi Audi care sunt mărci extrem de populare în piaţa second-hand unde aceste maşini devin accesibile la preţ şi pentru cei care nu-şi permit să le achiziţioneze noi.

Top 5 mărci ca şi număr de maşini noi înmatriculate:

MarcaCota
1.Dacia30,4%
2. Volkswagen10,4%
3. Skoda8,9%
4. Ford6,3%
5. Renault5,3%

Top 5 mărci ca şi număr de maşini second-hand din import înmatriculate:

MarcaCota
1.Vokswagen25,8%
2. Opel17,7%
3. Ford11,7%
4. Audi6,8%
5. BMW6,2%

Top 5 mărci ca şi număr de maşini second-hand tranzacţionate în ţară:

MarcaCota
1.Volkswagen20%
2. Opel12%
3.Dacia10%
4.Ford8%
5.BMW6%

Citiți și despre: