În luna martie, când sărbătorim Ziua Internațională a Femeii, este momentul potrivit să aruncăm o privire mai atentă asupra contribuțiilor femeilor în lumea afacerilor, dar și asupra antreprenoriatului feminin, așa cum reiese din raportul EuroChambers Women Network.
Euro Chambers a fost înființată în anul 1958 și reprezintă mai mult de 20 de milioane de afaceri prin intermediul membrilor săi. Raportul EuroChambers Women Network ilustrează antreprenoriatul feminin pe baza datelor colectate în perioada decembrie 2022 – martie 2023. În cadrul acestui studiu au fost folosite 823 de răspunsuri provenite din 24 de țări. Au fost detaliate aspecte diferite, precum abilitățile profesionale, echilibrul între viață și muncă, soluțiile de finanțare și digitalizare. Scopul acestui studiu a fost de a oferi o perspectivă asupra a ceea ce înseamnă antreprenoriatul feminin în ziua de azi. În plus, acest studiu își propune să ofere informații prețioase privind modalitățile în care femeile antreprenor din Europa pot fi sprijinite în această inițiativă.
Din punct de vedere statistic, au fost evidențiate anumite aspecte. Astfel, marea majoritate a femeilor antreprenor au o vârstă cuprinsă între 40 și 60 de ani. 367 dintre femei dețin o afacere ale cărei baze au fost puse în ultimii 10 ani, în timp ce 24 dintre acestea dețin o afacere cu o vechime de doar un an. 183 dintre afaceri au o vechime cuprinsă între 11 și 20 de ani.
În marea majoritate, afacerile conduse de femei se regăsesc în domeniul consultanței, fiind vorba, de obicei, despre microîntreprinderi sau întreprinderi de dimensiune redusă. 76% dintre femei au declarat că afacerea pe care o dețin este și prima afacere pe care au înființat-o.
Studiul realizat de EuroChambers Women Network a evidențiat și câteva aspecte cheie în dezvoltarea antreprenoriatului feminin. Fie că vorbim de reducerea birocrației prin simplificarea procedurilor care să susțină antreprenoriatul, în general, și pe cel feminin, în particular, de o comunicare mai bună, astfel încât informația să fie diseminată corect și să ajungă la grupurile țintă, de accesul la finanțare, egalitatea de șanse atunci când vine vorba despre sectoarele de activitate, despre plata echitabilă, echilibrul între viața personală și cea profesională sau de transformarea digitală și în direcția sustenabilității, este important să se facă demersurile necesare astfel încât antreprenoriatul feminin să poată depăși anumite bariere culturale sau economice și să creeze un mediu propice pentru dezvoltarea și succesul acestor afaceri.
Prin promovarea antreprenoriatului feminin, putem stimula creșterea economică și inovația, cu accent pe egalitatea de gen, încurajând mai multe femei să își urmeze visul de a deține propria afacere și de a deveni un model pentru tânăra generație, indiferent de domeniul de activitate.
În luna martie, să sărbătorim așadar curajul, creativitatea și hotărârea tuturor femeilor antreprenor din România. Fie ca acest sezon să fie unul plin de prosperitate și realizări pentru fiecare dintre voi!