Retail

Topul retailerilor din România care oferă cele mai apreciate experiențe digitale

2016, un an remarcabil pentru piaţa de retail

01.10.2016

Warning: DOMDocument::loadHTML(): htmlParseEntityRef: expecting ';' in Entity, line: 45 in /home/jurnalul/public_html/www/wp-content/themes/jurnalul/functions.php on line 2878

Piaţa de retail din România se ridică la 4 – 5,5 miliarde de euro, dintre care  1,5 miliarde doar în Bucureşti. Piaţa de retail din România a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare remarcabilă. În plus, şi anul 2016 este unul cât de poate de bun pentru acest segment.

„Piaţa de retail din România a avut o evoluţie bună în 2015, iar trendul de creştere se va menţine şi în acest an. Estimările acestea optimiste sunt susţinute de multiple motive. În primul rând, sectorul a avut în ultimii doi un avans de 7%. De asemenea, în al doilea rând, sectorul se maturizează, fapt care aduce noi provocări pentru jucătorii din piaţă”, se arată într-un raport al firmei de consultanţă efectuat de NAI România.

București Mall este primul centru comercial modern deschis în România. Mall-ul a fost inaugurat în septembrie 1999. Acesta are o suprafață închiriabilă de 36.000 de metri pătrați şi a fost deschis în urma unei investiții de 35 de milioane de euro.

Competiţia devine din ce în ce mai acerbă

Aşadar, în acest context, competiţia devine din ce în ce mai acerbă, iar companiile de retail trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a se adapta la preferinţele consumatorilor.

În plus, companiile trebuie să investească în modernizarea spaţiilor şi să ţină cont de faptul că potențialii clienți preferă să meargă la cumpărături într-un spaţiu din proximitate, însă acest spațiu trebuie să fie modern şi plăcut pentru plimbare.

În acelaşi timp, compania de consultanță imobiliară Colliers estimează că în Bucureşti mai este loc pentru încă un mall de mari dimensiuni.

Cele mai importante centre comerciale deschise anul acesta

În acest an, stocul de mall-uri din București va crește cu peste 100.000 metri pătraţi până la finalul anului, prin livrarea a două proiecte în zona de est, ParkLake în Titan – inaugurat pe 1 septembrie – şi Veranda Mall, programat pentru finele lui 2016.

Pe 1 septembrie a avut inaugurarea ParkLake Titan, centru comercial cu o suprafață de 70.000 mp închiriabili, peste 200 de magazine şi o ancoră principală,  Carrefour.

 1,06 milioane metri pătraţi de mall-uri

Odată cu livrarea centrului comercial ParkLake Plaza, stocul actual de spații comerciale moderne în București a crescut de la 1,06 milioane metri pătraţi la 1,13 milioane metri pătraţi . Acest lucru înseamnă că stocul de centre comerciale la mia de locuitori din zona metropolitană va ajunge la aproximativ 452 metri pătraţi, fiind mult în urma mediei orașelor mari din Europa Centrală şi de Est.

ParkLake este al cincilea mall ca suprafaţă de vânzare după Băneasa Shopping City, Sun Plaza, AFI Palace Cotroceni şi Mega Mall şi al 17-lea centru comercial deschis în Bucureşti.

Livrarea noului mall ParkLake Mall pune presiune pe zona de est a Bucureștiului, unde în urmă cu un an şi câteva luni a fost deschis un alt centru comercial de mari dimensiuni, Mega Mall.

Veranda Mall  va avea peste 100 de magazine

Până la finalul anului, în București, urmează a fi livrat și centrul comercial Veranda Mall, amplasat în zona Bucur Obor.

Veranda Mall se va deschide pe strada Ziduri Moși, în imediata vecinătate a Pieței Obor. Cu peste 100 de magazine, 25.000 metri pătraţi  închiriabili și un hipermarket Carrefour, Veranda Mall va constitui o alternativă de petrecere a timpului liber pentru locuitorii din cartierul Colentina. În acest moment, pe șantierul Veranda se lucrează la structura clădirii.

Conform Colliers International, în 2015 majoritatea retailerilor internaționali prezenți în România au înregistrat creșteri între 10 – 20%  ale volumelor de vânzări, iar în 2016 această tendință va continua.

O altă deschidere importantă a avut loc în martie 2016. Este vorba de Shopping City Timișoara, centru comercial cu peste 55.000 mp, care oferă clienților, pe lângă mari retaileri internaționali, un cinema și o zonă de food și entertainment.

Până la sfârșitul anului 2016 se va deschide şi centrul comercial Shopping City Piatra Neamţ. Acesta este construit pe un teren de 7 hectare, iar la finalizare va avea o suprafaţă închiriabilă de 28.000 de metri pătraţi, inclusiv un magazin Carrefour.

A început construcţia primului mall din Sibiu

Cu toate acestea, inaugurările nu se vor opri anul acesta. Marii dezvoltatori au anunţat deja deschideri pentru următorii ani. Astfel, în august, Primavera Development a precizat că va realiza o investiție de 70 milioane euro în primul mall din Sibiu, care va fi inaugurat în 2018.

Primul centrul comercial din Sibiu va fi inaugurat în 2018 şi va avea 42.000 de metri pătraţi

Numit  Festival Shopping Center, mall se va afla în centrul orașului Sibiu, pe terenul fostei fabrici Simerom. Proiectul cu o suprafață închiriabilă de 42.000 de metri pătrați va fi ancorat de un hypermarket, va include o componentă puternică de fashion și o ofertă completă pentru petrecerea timpului liber în cele peste 160 de unități comerciale.

Chiriile în 2016

Conform estimărilor, în acest an, chiriile medii nici nu cresc, nici nu scad, chiar dacă spaţiile disponibile au crescut, în urma noilor deschideri.

Astfel, în medie, chiria lunară într-un mall este 25-50 de euro metru pătrat pe lună pentru spaţiile mai mici şi între 6-13 euro metru pătrat pe lună pentru spaţiile mari, de genul ancorelor.

De ce au atât de mare succes mall-urile?

Dacă vă întrebaţi de ce au atât de mare succes centrele comerciale, răspunsul este simplu: performanţele acestor proiecte sunt determinate de accentul pus pe zonele de agrement.

Un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară CBRE arată că doi din trei consumatori care merg la restaurant într-un centru comercial fac şi alte cumpărături decât îşi stabiliseră iniţial.

Doi din trei consumatori care merg la restaurant într-un centru comercial fac şi alte cumpărături decât îşi stabiliseră iniţial

Conform specialiştilor, în România cinematograful este un punct care determină succesul sau insuccesul unui centru comercial. Alături de cinema vine şi zona de restaurante, iar împreună duc la o creştere a timpului petrecut în centrul comercial.