2019, un an bun pentru piața de retail modern din România

01.07.2019

Românii preferă să își facă cumpărăturile și să își petreacă timpul în centre comerciale moderne. 2019 se anunță un an cât se poate de bun pentru piața de retail, atât din România, cât și la nivel mondial. Se pare însă că anul curent este unul al transformărilor pentru acest domeniu. Tehnologia continuă să modifice regulile jocului, în timp ce consumatorii sunt din ce în ce mai pretențioși. Așadar, 2019 vine cu multe oportunități, însă și cu riscuri. Per total, în țara noastră numărul de centre comerciale moderne va crește, iar preferințele românilor arată clar că aceștia preferă spațiile moderne de retail.

Mall-uri și supermaketuri noi

Anii 2019 și 2020 urmează să fie extrem de buni pentru piața de retail din România în ceea ce privește deschiderea de spații moderne de retail. Colliers estimează că în acești doi ani stocul va crește cu 500.000 de metri pătrați, nivelul fiind dublu față de 2017-2018.

Datele CBRE indică faptul că anul acesta vor fi inaugurați 190.000 de metri pătrați de centre comerciale.

2019 și 2020 se anunță a fi doi ani extrem de buni pentru piața de retail modern din țara noastră

2,1 milioane de metri pătrați de spații moderne de retail

Stocul modern de spații de retail a atins 2,1 milioane de metri pătrați, dintre care 38% se află în București, iar 62 de procente sunt localizate în orașele regionale.

18% din proiectele aflate în construcție reprezintă extensii, aceasta fiind una dintre tendințele majore ale pieței.

Liste de așteptare pentru magazine

Cererea este în creștere, iar cele mai „la modă” centre comerciale din București și din țară sunt ocupate integral, având liste de așteptare pentru magazinele care nu au mai găsit spații libere.

În 2018, pe piața locală și-au făcut intrarea 24 de mărci noi, dintre care 79% au ales spații în centre comerciale, acesta fiind formatul de retail preferat atât de chiriași, cât și de clienți, cu toate că asistăm la o dezvoltare accelerată a comerțului electronic

Ținând cont de proiectele aflate în prezent în construcție, livrările de spații comerciale vor accelera în special în Sibiu, Timișoara și București. Aceaste orașe urmează să atragă 70%

Cei mai activi dezvoltatori pe segmentul de retail vor fi și în 2019 NEPI Rockcastle, Iulius Group și Prime Kapital.

Noile deschideri de centre comerciale și extinderile sunt susținute de o creștere a numărului românilor care preferă să facă cumpărături și să petreacă timpul liber în mall.

Numărul vizitatorilor din centrele comerciale este în creștere

Centrele comerciale analizate de CBRE au avut o creștere a traficului de 3,2% de la an la an și o majorare a valorii medii a coșului de cumpărături de 2,3%.

Spațiile comerciale care ocupă peste 50% din toate centrele comerciale sunt magazinele care comercializează articole vestimentare și accesorii (30% din suprafața totală a unui centru comercial). Acestea sunt urmate de restaurante și fast food-uri (20%) și de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%).

Piața de retail, în creștere

În 2018, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), piața de retail, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a avut o creștere de aproximativ 5,4%. Cele mai importante creșteri s-au înregistrat pe următoarele sectoare: vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,5%), vânzările de produse nealimentare (+6,4%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).

De asemenea, datele INS arată că în primele patru luni din 2019 afacerile din retail au crescut cu 8,1%. Cele mai mari avansuri s-au raportat pentru:

  • produse nealimentare (+10,4%)
  • comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,1%)
  • vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,7%).

Afacerile din retail din România au crescut cu 8,1% în perioada ianuarie – aprilie 2019

52.000 de firme cu afaceri de 55,9 miliarde de lei

Per total, în țara noastră există nu mai puțin de 52.000 de firme care au ca domeniu de activitate comerțul, conform datelor KeysFin. Acestea au afaceri estimate la 55,9 miliarde de lei.

Cele mai mari 10 companii au împreună peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate moderne, discount şi cash & carry. Acestea generează peste 53% din cifra de afaceri totală.

Topul celor mai mari retaileri din România:

Kaufland România

Carrefour România

Lidl România

Auchan România

Mega Image

Pe de altă parte, într-o piață în creștere, spațiile de retail neperformante trebuie să se reinventeze sau să se închidă. Conform celui mai recent studiu realizat la nivel mondial de Euler Hermes, sectorul retailului are, în primele trei luni ale anului 2019, cea mai ridicată frecvență a insolvențelor.

Citește și Centre comerciale ce urmează să fie deschise în 2019

Domeniile cu cele mai multe insolvență, în primul trimestru al anului:

  1. Retail

  2. Construcții

  3. Agricol și alimentar

Cele mai multe insolvențe s-au înregistrat în regiunea Asiei, în timp ce regiunea în care se află și România, Europa Centrală și de Est, se află pe locul al doilea în ceea ce privește numărul de companii intrate în insolvență.

Citește și Tendințe în retail în 2019. Ce pot face retailerii pentru a-și păstra profitabilitatea?

 

 

Citiți și despre: