Vara acestui an a notat împlinirea a 50 de ani de la apariția primului hypermarket din lume. Deși o serie de schimbări au trecut peste conceptulinițial de ”magazin mare”, hypermarket-urile au devenit un punct de atracție imens pentru cumpărătorii din toată lumea, reușind să strivească concurența de orice fel pe piața magazinelor.
Ca și definiție hypermarketul nu se poate încadra într-o descriere precisă, de cele mai multe ori acesta fiind descris drept un magazin mai mare față de supermarket, de cel puțin 2500 de metri ca și suprafață.
Europenii au fost primii care au deschis noul format de retail pe la mijlocul secolului al-XX-lea. Pe 15 iunie 1963 într-o suburbie a Parisului, Sainte-Genevieve-des-Bois, a fost lansat primul mega-supermarket (termenul „hypermarket” a apărut trei ani mai târziu) – Carrefour. Suprafața sa era de 2,5 mii mp, ceea ce era de aproape trei ori peste dimensiunile obișnuite unui magazin de la acea vreme. Întaietatea francezilor este contestata de belgieni, care in 1961 au lansat o rețea de trei hipermarketuri sub marca GB în Bruges, Odergeme și Anderlecht, notează Income Magazine.
Succesul modelului economic a hypermarketului este demonstrat de următoarele cifre – profitul net al Wal-Mart in 2012 a crescut cu 8,3 la suta la 17 miliarde de dolari, iar volumul vânzărilor în anul fiscal 2013 a fost de 466 miliarde de dolari. Carrefour a raportat cifre mult mai mici decât principalul său concurent: în 2012, compania franceza a anuntat un profit net de 1,23 miliarde de euro, în timp ce volumul vanzarilor a fost de aproape 77 miliarde de euro.
Sursă: Income Magazine