Studiul „Cum comunică strategic companiile din România?”, realizat de McGuireWoods România în parteneriat cu Sfera Business, arată că 73% dintre companii, indiferent de mărime veniturilor, ar externaliza activitatea de comunicare strategică și pe cea de public affairs & government relations (PA&GR) pentru a obține expertiza unor consultanți.
În România, managementul reputației, înțeles drept notorietatea companiei, are o importanță majoră. Însă, nivelul de instituționalizare a funcțiilor acestor activități sunt determinate de veniturile obținute. Astfel, 89% dintre companiile care au venituri de peste 100 milioane euro au un departament de comunicare strategică, spre deosebire de 33% dintre companiile cu venituri de până la 1 milion euro.
Rezultatele studiului arată și o legătură directă între mărimea companiei, veniturile ei și probabilitatea de avea o strategie de comunicare. Astfel, pe măsură ce firmele cresc, acestea acordă o importanță secundară comunicării (33% dintre companiile cu venituri între 1-10 milioane euro au o strategie de comunicare), dar odată ce ating pragul de 50 milioane euro, își reiau focusul pe comunicare. În ceea ce privește funcția de PA&GR, 54% dintre companiile cu venituri între 10 și peste 100 milioane euro au un departament dedicat acestor activități și doar 30% dintre cele cu venituri sub 10 milioane euro.
„Studiul nostru, aflat acum la prima ediție, își propune să identifice tendințele din comunicarea strategică, afacerile publice și relațiile guvernamentale care sunt relevante pentru mediul de business românesc. Ne dorim să punem la dispoziția profesioniștilor din domeniu, dar și a executivilor de top, un set relevant de informații care să le faciliteze înțelegerea modului în care companiile din diverse industrii din România evoluează de la an la an în comunicarea strategică” a declarat Elena Badea, Partner, Sfera Business.
Studiul confirmă și faptul că firmele înțeleg beneficiile aduse de profesioniștii în comunicare și afaceri publice și guvernamentale. Astfel, aceștia sunt implicați în planificarea strategică în 45% dintre cazuri, iar în 32% dintre cazuri implicarea lor este parțială. De asemenea, în 45% dintre companiile respondente activitatea de comunicare strategică este separată de cea de Public Affairs & Government Relations.
„Ne-am propus să măsurăm câteva aspecte cheie ce caracterizează funcțiile de comunicare strategică și pe cea corelată de Public Affairs & Government Relations pentru a aduce în prim plan modul în care companiile românești privesc aceste două activități. Credem că este momentul ca toate companiile, de la cele aflate la început de drum, până la cele medii și mari, să includă comunicarea ca dimensiune strategică în cadrul viziunii și planului lor de business. Numai astfel vor putea fi competitive și vor putea răspunde cerințelor generațiilor viitoare de clienți și parteneri de afaceri – începând cu cei din generația Y”, a declarat Nadia Crișan, Senior Vice President și Managing Director McGuireWoods Consulting.