Slide

Constructii

Acvatot se implică în rezolvarea crizei lipsei forței de muncă din construcții

01.12.2017

Compania sprijină comunitatea în care activează. Înființată în anul 1991 ca un start-up ce realiza lucrări de mici dimensiuni, de branșament de apă și racorduri de canalizare, Acvatot a avut o evoluție ascendentă, atrăgând atenția companiei franceze Sade, care a preluat compania românească în anul 2000. Începând din acel moment, activitățile Acvatot au depășit granițele României.

Astfel, cu o experiență de 26 de ani, Acvatot, companie specializată în lucrări de infrastructură și reabilitare a rețelelor de apă și canalizare, își menține poziția de jucător important în domeniu.

Acest lucru a fost posibil în ciuda problemelor cu care se confruntă domeniul construcțiilor din România și, implicit, Acvatot, și anume criza forței de muncă atât calificate, cât și necalificate. În pofida acestei crize, Acvatot a rămas un partener de top în soluții și tehnici pentru rețelele edilitare și dezvoltare durabilă, directorul companiei încercând să găsească soluții pentru combaterea acestui fenomen.

„Nu suntem naivi. Sigur că nu vom reuși să atragem toată comunitatea de români care este plecată la muncă în străinătate, însă mulți dintre ei lucrează la negru sau în condiții improprii. Vrem sprijinul guvernului în acest sens”, a declarat Călin Bichir, directorul general al Acvatot referitor la aceste demersuri.

Problemele sectorului și soluțiile optime

Acvatot este cunoscută atât pe plan local, cât și în străinătate, pentru soluțiile de construcții și reabilitarea diferitelor tipuri de rețele edilitare, precum și datorită tehnologiilor utilizate, în care compania investește permanent. În anul 2016, Acvatot predă la cheie cele trei mari proiecte de reabilitare și extindere rețele de distribuție de apă potabilă și canalizare în localitățile Deva/Simeria, Bradu și Topoloveni, execuția lucrărilor fiind făcută în cadrul unor Contracte Fidic Roșu, contracte care au adus un plus de experiență în activitate.

Deși domeniul construcțiilor se bucură de o evoluție spectaculoasă în ultima perioadă datorită creșterii investițiilor imobiliare – atât din partea clienților privați, cât și de la companiile publice pentru proiecte cu fonduri europene – lipsa forței de muncă rămâne o problemă generală. Dacă pentru anul 2016 au fost anunțați 377.000 de angajați în domeniul construcțiilor, pentru anul 2018 în România ar fi nevoie de 600.000 de lucrători, conform datelor Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), al cărei vice-președinte este Călin Bichir, administrator al Acvatot.

Domeniul construcțiilor din România are un deficit de 600.000 de lucrători pentru anul 2018

Principalul motiv pentru care există această criză este reprezentat de salariile mici, ceea ce încurajează munca la negru și plecarea în străinătate, unde salariile sunt mult mai mari. Spre exemplu, un muncitor calificat în construcții care lucrează în Germania obține un salariu 1.700 euro pe lună, plus bonusuri, față de 3.500 lei, salariul mediu brut oferit în România.

Dorind să contribuie la îmbunătățirea condițiilor pentru angajații din construcții, precum și la rezolvarea problemei exodului din domeniu,  administratorul  Acvatot s-a implicat direct, oferind o serie de soluții menite să combată acest fenomen.

„Pentru a atrage specialiști, putem face un efort să mărim acest nivel de salarizare, atâta timp cât există facilități. Totul este să reușim să atragem muncitori de calitate, pentru a mări productivitatea, și în felul acesta vom putea mări salariile în mod substanțial. Dacă nu vom reuși să atragem această categorie de muncitori și vor veni muncitori mai puțin calificați, creșterile nu vor fi semnificative”, susține administratorul companiei.

Printre soluțiile împotriva crizei de angajați din construcții se regăsesc mărirea salariilor și calificarea tinerilor, dar este nevoie și de susținere din partea guvernului

De asemenea, o soluție ar fi calificarea tinerilor absolvenți de liceu sau facultate care nu își găsesc un loc de muncă și preferă șomajul în locul unei calificări în construcții.

Totodată, pe lângă măririle de salarii pe care sunt dispuși să le facă constructorii, este nevoie și de susținerea guvernului. Astfel, o ultimă soluție ar fi atragerea forței de muncă din est, din Republica Moldova, Bulgaria și chiar Asia, însă și această soluție este destul de dificilă și necesită o implicare a autorităților.

„Propunem Guvernului ca, spre exemplu, la salariile de peste 2.500 de lei să existe niște scutiri de taxe, pentru a putea atrage forța de muncă plecată în străinătate”, mai spune Călin Bichir. „În condițiile în care Guvernul va demara programul de investiții, pentru că aici e motorul economic, vom avea nevoie și de anumite facilități pentru a atrage forță de muncă din Republica Moldova, Bulgaria și de ce nu, din Asia”, a subliniat acesta.

Avantajele oferite angajaților Acvatot

Alături de demersurile făcute de directorul Acvatot pentru combaterea crizei angajaților din construcții, compania oferă numeroase avantaje angajaților săi. Acestea reprezintă și unul dintre avantajele competitive care diferențiază Acvatot de alte companii cu același domeniu de activitate.

„Cea mai valoroasa resursă a noastră sunt oamenii”, susține Călin Bichir, administrator  al Acvatot

„Cea mai valoroasa resursă a noastră sunt oamenii. Credem în potențialul lor creativ de a transforma idei în rezultate. Și când aceste idei sunt însoțite de solide competențe tehnice și manageriale, succesul este garantat”, menționează administratorul  Acvatot.

De aceea, compania a pus bazele unui centru de formare tehnică în cadrul căruia fiecare cursant beneficiază de îndrumare avizată. Formările și calificările angajaților se realizează într-un limbaj accesibil și au o abordare practică, informațiile teoretice fiind consolidate de oportunitatea de a practica, în condiții reale, procedurile tehnice.

„Strategia  de formare continuă la care ACVATOT s-a angajat presupune că dezvoltarea profesională nu se oprește la porțile centrului de formare, ci continuă în viața de zi cu zi, la locul de muncă al fiecăruia. În acest sens, tehnicienii-formatori ai Acvatot desfășoară misiuni de supervizare și acompaniere pe tot parcursul anului, chiar în cadrul șantierelor noastre”, a precizat administratorul companiei.

De asemenea, printre metodele care recomandă compania pe piața angajatorilor se numără și diversitatea, mobilitatea, sănătatea și securitatea în muncă.

Pe lângă diversitatea muncii, Acvatot pune accent și pe diversitatea oamenilor, deoarece „plusul de valoare izvorăște din unicitatea fiecăruia”. În plus, fiind o platformă regională, compania încurajează mobilitatea profesională și geografică, iar obiectivul său este siguranța cu 0 accidente – echipamente de protecție individuală și colectivă, instruirea colaboratorilor, organizarea de sesiuni de formare în materie de sănătate și securitate în muncă.

Strategia de dezvoltare durabilă

„Succesul ACVATOT se bazează pe responsabilitate. Încurajăm dezvoltarea durabilă și profitabilă, respectul față de mediu, față de clienții, furnizorii și colaboratorii noștri. Acordăm o atenție deosebită prevenirii riscurilor, sănătății și securității în muncă. Avem parteneri de încredere, cu care împărtășim valori comune”, mai spune Călin Bichir.

Unul dintre principalele atuuri ale companiei este asumarea responsabilității, datorită căreia Acvatot poate oferi soluții alternative care rezolvă o problemă și, totodată, anticipează nevoi viitoare. Însă printre avantajele competitive ale companiei se regăsesc și adaptabilitatea și experiența căpătată de-a lungul timpului, pe care reușește să le îmbine cu nevoile clienților, oferind astfel soluții personalizate la cheie.

Certificarea sistemului de management integrat calitate – mediu – sănătate și securitate în muncă este o dovadă că Acvatot este un partener responsabil.