Agentiile de rating

Agenţiile de rating: Cum se stabilesc calificativele acordate?

01.11.2020

Agenţiile de rating. Cele mai cunoscute agenții de rating sunt Standard and Poor’s, Moody’s și Fitch, care deţin 95% din piaţa globală a evaluării. Agenţiile de rating sunt acele companii care evaluează bonitatea unei ţări sau instituţii care acordă credite. Ratingul este stabilit în funcţie de riscul asociat emitenţilor. Mai exact, acestea evaluează capacitatea unui debitor de a rambursa datoriile prin efectuarea la timp a plăților și a dobânzilor, precum şi probabilitatea de nerambursare.

Emitenţii de credite sunt atât state, cât şi companii private sau bănci care emit titluri de stat sau obligațiuni corporative.

Cele mai mari agenţii de rating la nivel mondial

Cele mai cunoscute agenții de rating sunt Standard and Poor’s, Moody’s și Fitch. Acestea deţin 95% din piaţa globală a evaluării.

Moody’s şi Standard and Poor’s au o cotă de piaţă de 80%, în timp ce Fitch controlează 15% din piaţa mondială a evaluării

Cele trei agenţii utilizează un sistem de rating prin care transmit informații investitorilor dacă o obligațiune poartă un risc scăzut sau ridicat de neplată și dacă emitentul este stabil din punct de vedere financiar.

Obligațiunile şi instituţiile care le emit sunt evaluate la momentul lansării lor şi periodic reevaluate.

Cum au apărut agenţiile de rating?

Agenţiile de rating au apărut dintr-o nevoie care s-a creat odată cu expansiunea business-urilor pe distanţe tot mai mari. Astfel, când afacerile din Statele Unite au început să se extindă către vest și alte părți ale țării, nu mai era atât de uşor să evaluezi riscurile.

Agenţiile de evaluare au apărut dintr-o nevoie care s-a creat odată cu expansiunea business-urilor pe distanţe tot mai mari

Mai exact, atunci când afacerile se realizau la distanţe relativ mici, cei care cumpărau bunuri sau servicii își cunoșteau personal clienții și știau dacă vor putea sau nu să îşi achite poliţele. Pe măsură ce distanțele de tranzacționare au crescut, comercianții nu și-au mai cunoscut personal clienții și pentru ei teama de nerambursare a creditelor era una imensă. Prin urmare au apărut agenţiile independente de evaluare a riscului care ofereau garanţia că realizează o evaluare realistă a riscului de neplată.

Agenţiile de rating. Cea mai veche agenţie din lume este Standard & Poor’s

Cea mai veche agenţie din lume este Standard & Poor’s, fiind formată din două companii: Standard şi Poor.

Compania Poor a fost înfiinţată în anul 1860. Atunci, Henry Poor a realizat un ghid, care era destinat investitorilor, şi care cuprinde căile ferate şi canalele navigabile din SUA, precum şi modul în care se realiza finanţarea acestora.

După aceea, în 1906, compania Standard Statistics Bureau a fost aleasă să evalueze finanţele companiilor din Statele Unite. În anul 2020, cele două business-uri au fuzionat, luând naştere agenţia de evaluare financiară şi de risc Standard & Poor’s.

În prezent, Standard & Poor’s este deținută de editorul american „Mcgraw-Hill Companies”.

Compania Moody’s a fost înfiinţată în 1909. Atunci, John Moody a publicat o analiză detaliată a industriei feroviare din SUA. Analiza cuprindea multe aspecte critice, iar publicarea ei a determinat scăderea acţiunilor companiilor din acest sector.  În prezent, Moody’s este o societate americană cotată la bursă și independentă, deținută în procent de 13% de Warren Buffett.

Agenţiile de rating. Miliardarul Warren Buffett deţine 13% din acţiunile Moody’s

Compania Fitch a fost înfiinţată în anul 1913 de către John Fitch. Acţiunile majoritare (80%) ale Fitch aparțin, la ora actuală, societății financiare franceze FIMALAC, fondată de Marc Ladreit de Lacharriere. De asemenea, grupul Hearst deţine 20% din titlurile companiei.

Calificativele acordate de agenţiile de rating

Standard & Poor’s şi Fitch folosesc ratingurile AAA, AA, A şi B pentru un risc de credit investiţional de calitate şi BB, CCC, CC, C şi D pentru riscuri mai mari.

Moody’s utilizează evaluările Aaa, Aa, A şi Baa pentru investiţiile cu risc scăzut, şi Ba, B, Caa, C pentru cele cu risc ridicat. Prin urmare, cel mai bun rating care poate fi acordat unei ţări este AAA. Toate evaluările care sunt mai mici decât triplu BBB sunt considerate a fi riscante.

De asemenea, toate cele trei companii folosesc şi gradaţiile + (plus) sau – (minus) pentru a arată perspectiva ratingului.

Agenţiile de rating. Ratingurile acordate de cele trei agenţii:

  • Ratingul AAA se acordă pentru investiţii „Prime”

  • Ratingurile AA+, AA, AA- se acordă pentru investiţii de „Înaltă calitate”

  • Ratingurile A+, A, A- se acordă pentru investiţii de „Calitate medie”

  • Ratingurile BBB+, BBB, BBB- se acordă pentru investiţii de „Calitate medie inferioară”

  • Ratingurile BB+, BB, BB- se acordă pentru investiţie „Speculativă”

  • Ratingurile B+, B, B- se acordă pentru investiţie „Înalt speculativă”

  • Ratingul CCC se acordă pentru investiţie de „Condiţie nefavorabilă, risc de faliment”

  • Ratingurile DDD, DD, D se acordă pentru „Faliment”

Critici aduse agenţiilor de rating

La nivel mondial, investitorii sunt foarte atenţi la evaluările făcute de cele trei agenţii de rating şi din acest motiv deseori s-a pus problema independenței acestora. Motivul este următorul: acestea deţin un monopol pe piaţă şi, deşi există şi alte agenţii, 95% din piaţă este controlată de cele trei companii. O altă critică adusă agenţiilor de rating este reprezentată de lipsa de transparenţă în realizarea evaluărilor.

Atât Statele Unite, cât şi Uniunea Europeană au criticat deseori ratingurile date de Moody’s, Fitch şi de Standard & Poor’s

Atât Statele Unite, cât şi Uniunea Europeană au criticat deseori ratingurile date de Moody’s, Fitch şi de Standard & Poor’s.

Pentru a rezolva această problemă, Statele Unite au anunţat că vor adopta o legislaţie mai dură pentru agenţiile de evaluare financiare, în timp ce Uniunea Europeană are în plan să lanseze pe piață propria sa agenţie independentă.

Citeşte şi Investiţii sigure pe timp de criză

 

 

 

 

 

Citiți și despre:

  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Surse de energie regenerabilăSurse de energie regenerabilă Care sunt principalele surse de energie regenerabilă şi cum funcţionează ele? Surse de energie regenerabilă: Energia verde rămâne şi în 2018 una dintre cele mai dezbătute. La nivel european, în anul 2030, 32% […]
  • Cum ajută studiile de piaţă în lansarea unei afaceri?Cum ajută studiile de piaţă în lansarea unei afaceri? Cercetările MKOR Consulting pun accent pe oportunitățile care ar putea aduce creșterea companiilor. Un studiu de piață poate ajuta o firmă să își cunoască mai bine competitorii şi mai profund decât ar fi […]
  • Gift Concierge sau cum să alegi cadouri pentru cei care le au pe toateGift Concierge sau cum să alegi cadouri pentru cei care le au pe toate Serviciul de Gift Concierge este disponibil pentru cadouri de lux, în showroom-ul magazinului de cadouri de lux My Man. Serviciul de Gift Concierge sau serviciul de consiliere în alegerea și oferirea de […]
  • Indicele ROBOR majorează creditele românilorIndicele ROBOR majorează creditele românilor 60% din creditele acordate în România au dobânda calculată în funcţie de ROBOR. În ultima lună, am auzit frecvent despre creșterea ROBOR şi, implicit, despre creşterea ratelor creditelor; în acest context, în […]