Compania investește permanent în tehnologii de ultimă generație pentru susținerea performanței. Domnul Dan Sărmășan, președintele Consiliului de Supraveghere al Agra’s – compania producătoare a mărcii Mezeluri Domnești – ne-a răspuns la câteva întrebări, povestindu-ne despre evoluția companiei din ultimii ani, precum și despre o serie de probleme cu care se confruntă producătorii români.
Dacă la prima vedere, legea care obligă hipermarketurile să comercializeze 51% produse românești este una favorabilă producătorilor locali, Dan Sărmășan susține că aceasta este, de fapt, un fiasco.
Spuneți-ne, vă rugăm, cum s-a dezvoltat Agra’s în ultimii trei ani.
D.S.: Compania Agra’s are în fiecare an un plan de dezvoltare continuă, pe planul producției, al logisticii, precum și al perfecționării profesionale.
Din 2013 am demarat construcția unor spații destinate pregătirii, ambalării și livrării produselor, investiție definitivată în acest an prin achiziționarea unei linii de ambalare complexe, legată de un feliator performant. În planul producției, am definitivat în această vară linia de tratament termic pentru produsele crud-uscate, cu o capacitate de aproximativ 10.000 kg/lună. De asemenea, am achiziționat utilaje necesare desfășurării optime a producției, de nivel performant, în valoare de aproape 500.000 de euro.
Investițiile menționate mai sus, plus cele în plan logistic, autovehicule, program IT, au însumat aproximativ 1,4 milioane de euro.
Care sunt cele mai noi produse din portofoliul companie? Cu ce se diferențiază acestea de alte produse similare?
D.S.: În planul fabricației, industria preparatelor din carne, din păcate, nu prea are ce inventa, ci doar perfecționa, îmbunătăți și ambala la un nivel superior produsele.
Utilajele și echipamentele ne-au ajutat în această direcție. S-au adăugat portofoliului de produse cinci sortimente de salam, trei sortimente de cârnați și trei sortimente de specialități. Am retras de pe piață circa șase sortimente de produs cu uzură morală, care erau pe piață de peste cinci ani, deci cu cicluri îndeplinite.
În permanență, în atenția departamentului de producție, a tehnologilor, în număr de șapte, a stat și stă calitatea și prezentarea produselor la un înalt nivel.
În ultima perioadă, se pune tot mai mult accentul pe o alimentație sănătoasă. Ce ne puteți spune despre produsele Agra’s din acest punct de vedere?
D.S.: Alimentația sănătoasă, care este clamată în permanență, s-a prezentat în piață cu o publicitate negativă făcută mezelurilor și preparatelor din carne și implicit, cărnii de porc. Am contracarat aceste practici, care fac parte dintr-un anumit trend de contracarare a consumului, respectiv în favoarea cărnii de pasăre sau a produselor de tip vegan.
Trebuie să vă spun că dimpotrivă, consumul moderat de preparate din carne este benefic omului, creierul nostru are nevoie de grăsimi pentru a funcționa bine, iar participarea individului la activități sportive, plimbări în natură, mersul cu bicicleta, reprezintă acțiuni pe care compania noastră le încurajează și le susține.
O viață sedentară, combinată cu consumuri alimentare excesive de orice natură, nu va aduce nimic bun individului, ci dimpotrivă, îl va duce într-o zonă a dependenței și implicit, a depresiei. Sunt studii medicale de care trebuie să ținem seama.
Care sunt cele mai recente evenimente la care ați participat în ultima perioadă? Ce premii a obținut compania?
D.S.: Din păcate, susținerea exporturilor la nivel național prin evenimente girate de România lasă de dorit. Exemplul cel mai bun este Cial – Târgul de la Paris 2016. Dar să nu credeți că acum s-a întâmplat prima dată. Noi am participat în 2013 la Târgul Barcelona Food și exact aceleași lucruri s-au întâmplat, dar nimeni nu a avut curajul să zică ceva.
Decoruri perimate, organizare proastă, dorința organizatorilor de a pune mâna pe banii de la Guvern fără să facă nimic.
În fiecare an participăm, însă fără stand, la Târgurile de la Barcelona, de la Köln, de la Frankfurt pe Main, la Paris sau în București. Cele din străinătate, din păcate, au o proastă organizare, din cauza unor proceduri pe care România dorește cu ardoare să le facă altfel și reușește, în sensul prost al cuvântului.
Ce impact are adoptarea legii care obligă hipermarketurile să comercializeze 51% produse românești asupra producătorilor, din punctul dumneavoastră de vedere?
D.S.: Legea privind obligativitatea hipermarketurilor să comercializeze 51% produse românești este un mare fiasco. Oricum normele metodologice de aplicare sunt ca și inexistente, iar controlul cine să îl facă? Protecția Consumatorului, A.N.S.V.A. sau Ministerul Agriculturii?
Politicienii s-au opus la nivel foarte înalt – primul ministru, domnul Ponta – inițiativei legislative de a interzice duminica și sâmbăta, după ora 15:00, deschiderea hipermarketurilor.
Ar fi fost cea mai bună măsură legată de personal, timp liber și încurajarea micilor afaceri ale românilor. Inițiativa a pornit de aici, din Alba, culmea din partea PSD local, dar s-a ajuns la altceva; la acest praf în ochii tuturor, 51% din produsele din supermarketuri să fie de origine din România. Erau și înainte chiar mai mult, pâinea, lactatele și produsele din carne sunt susținute de o industrie românească puternică. Ele reprezintă, alături de alimentele de bază (zahăr, ulei, făină) și băuturi (bere, vin, băuturi nealcoolice), ponderea uriașă în cifra de afaceri a supermarketurilor.
Piața muncii din România se află într-o criză endemică de personal la toate nivelurile, iar această activitate desfășurată sâmbăta și duminica generează nemulțumiri la nivelul individului privind timpul liber, coroborat cu un cod al muncii perimat și depășit, făcut la începutul anilor 2000, care obligă angajatorul la fel de fel de acțiuni care nu au legătură cu protejarea angajatului, ci cu birocrația și întocmirea documentelor.
Exemplul cel mai concludent: Târg de locuri de muncă, octombrie 2016, la nivelul județului Alba – 850 de locuri de muncă oferite.
Prezență și interes: 50 de cetățeni
Locuri de muncă ocupate: 10
Șomeri la nivel de județ: 10.000, în plată 3.500.
Deci, cum am putea să încurajăm munca? Compania are în permanență un deficit de 15 oameni și nu reușim mare lucru, cu toate că salariile noastre sunt, la nivel de act comercial, cele mai bune din Alba Iulia.
Vorbiți-ne, vă rugăm, despre activitatea de producție – în câte unități vă desfășurați activitatea, dotările tehnologice, numărul de angajați.
D.S.: Activitatea de producție se desfășoară la sediul companiei, unde avem o unitate de producție în suprafață de 5.000 mp, construită, în principal, acum 10 ani, printr-un program SAPARD și îmbunătățită continuu, prin dotări tehnologice de ultimă generație, pentru că altfel nu am putea susține performanța și bătălia din piață.
După 2006, anul dării în funcțiune a fabricii, în 10 ani am făcut investiții în valoare de aproximativ 5 milioane de euro, ceea ce reprezintă de 2,5 ori valoarea investiției prin SAPARD.
La ora actuală avem în jur de 250 de angajați și o cifră de afaceri în jurul a 20 de milioane de euro.
Produsele noastre sunt valorificate la export circa 15%, prin magazinele proprii, circa 12%, iar restul, prin rețeaua de distribuție la nivel regional în Transilvania și un depozit în București, care face distribuție în trei-patru județe din sud.
Sperăm să încheiem anul 2016 într-o ușoară creștere a producției fizice, cu mențiunea că datorită valorificării superioare a materiilor prime, cât și inovațiilor și perfecționării producției, vom avea o creștere semnificativă a profitului brut și implicit a cifrei de afaceri.
Gânduri pentru viitor?
D.S.: Această industrie este aproape 100% românească, antreprenorii care o dețin investesc în continuu în tehnologie, în sisteme informatice, în logistică și nu în ultimul rând, în oameni.
Deci și noi avem aceleași gânduri.
Probabil ca în 2017, la final, să avem un depozit nou de materii prime de circa 4.000 de tone, o linie de ambalare de ultimă generație, un nou sistem IT de control al producției și livrărilor, cât și împrospătarea flotei auto, care în prezent numără peste 80 de autovehicule.
Cum spuneam mai sus, nu în ultimul rând investim în oameni, care sunt cel mai mare capital.
În cursul anului 2016, împreună cu Catedra de marketing a Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, am organizat cursuri de perfecționare pentru personalul din vânzări, care s-au încheiat în decembrie. Sunt cursuri realizate la un nivel extrem de profesionist, absolvirea lor făcându-se prin examen, cu atribuirea de diplome și implicit, punctaje suplimentare la evaluările anuale ale personalului din vânzări care aduc și bani, bineînțeles.
De altfel, tot în 2016, începând din 1 septembrie, am majorat salariile tuturor angajaților cu 8,4%, un efort financiar mare, dar care este un liant important pentru încredere și respect din partea ambelor părți.
Mediul de afaceri din România este propice pentru cei care sunt consecvenți, serioși și harnici, chiar dacă sistemul legislativ este de multe ori discutabil, guvernanții neaducând prea multă încredere.
Dar eu cred că sloganul care ne guvernează activitatea „Numai cei îndrăzneți înving”, este bine să fie pus în aplicare cu multă convingere, pasiune și nu în ultimul rând, muncă.