Agra’s, producătorul de mezeluri care exportă peste 50 de tone de mezeluri românilor din Italia și Spania

23.07.2013

Nutriționiștii spun că prima masă a zilei este cea mai importantă, iar la români micul dejun înseamnă cu siguranță mezeluri, de multe ori produse în țară, de producători locali care au reușit să rămână pe piață ani de zile și să se poziționeze ca fiind companii de top, atât în țară, cât și în afara ei pentru cei care exportă mezelurile.

Compania Agra‘s, producătorul mărcii Mezeluri Domneşti, este unul dintre exemplele demne de urmat pentru oamenii de afaceri români care vor să rămână pe piață pe o poziție ridicată ani în șir. Compania a fost înființată în anul 2000, în Oarda, o localitate aflată la câțiva kilometri de Alba Iulia. În momentul lansării, dotările tehnice lăsau de dorit, iar produsele erau realizate cu materii prime achiziționate doar de pe piața internă, beneficiind chiar și de un punct de sacrificare. Un an mai târziu, s-a luat decizia închiderii punctului de sacrificare. Astfel, s-a decis ca toate materiile necesare producției să se importe din alte țări. Ce a urmat? O cifră de afaceri mărită, profit reinvestit în dezvoltarea capacității și a spațiilor de producție, de depozitare, dar și achiziționarea de utilaje noi, moderne. “Compania a fost înființată prin preluarea unui activ al fostului I.A.S care producea patru sortimente de preparate din carne, materia primă provenind din sacrificarea animalelor, porci și vite, într-un centru de sacrificare propiu. Compania a avut la început șapte angajați, dezvoltarea ulterioară creând în 13 ani încă 210 locuri de muncă. E de menționat faptul că, în acel moment, în județul Alba existau 43 de societăți comerciale care se ocupau cu procesarea cărnii. După 13 ani, au rămas în piață cinci companii de procesare, una pe carne de pasăre și patru pe procesare carne roșie”, ne-a declarat Dan Sărmăşan, președintele Consiliului de Supraveghere al Agra’s.

agra-aug-1-1De la cele patru sortimente produse și pornind de la o distribuție care avea loc doar la nivelul județului Alba, compania se poate mândri în prezent cu un portofoliu de nu mai puțin de 85 de produse, distribuție la nivel regional în Trasilvania, depozit și distribuție în București, șapte magazine în Alba Iulia și vânzări anuale la export care se ridică la valoarea de 1,9 milioane de euro. “Totul a fost posibil prin multă muncă, consecvență, profesionalism și mult curaj. Valorile importante ale companiei constau în oameni, în colectivul care muncește zi de zi cu consecvență, pasiune și bineînțeles motivație în producție, comerț sau imaginea companiei”, explică Dan Sărmăşan.

Materie primă importată, produs final la export

“Până la intrarea în 2007 în Uniunea Europeană, companiile românești din industria preparatelor din carne au avut mari probleme de aprovizionare eficientă la carnea de porc, deoarece rând pe rând marile complexe de creștere a porcilor au falimentat culminând cu Comtim Timișoara la sfârșitul anilor ’90. Aprovizionarea suferea din cauza taxelor vamale, cuprinse între 20 și 60% și care erau plătite la desigilarea în vamă a mijlocelor de transport, plus 19% TVA. În aceste condiții deloc propice cu dobânzi uriașe în bănci, care în treacăt fie spus atingeau în 2001 70% la împrumuturile în lei, am creat legături economice stabile cu companii din Germania, care ne-au oferit avantajul de a importa fără intermediari, ritmic și cu plata la termen a materiilor prime fără de care nu puteai să faci producție”, ne-a mai povestit președintele Consiliului de Supraveghere Agra’s.

De la aderarea României la Uniunea Europeană, legăturile comerciale au început să cunoască o dezvoltare mai rapidă și mai stabilă, astfel că Agra’s a demarat achiziționarea directă și din alte țări precum Danemarca, Austria, Spania sau Italia. Practic, în prezent, doar materiile prime auxiliare, condimentele, aditivii sau membranele sunt cumpărate de la companii românești. “Companiile românești s-au dezvoltat foarte mult, devenind jucători importanți și la nivel European”, explică Dan Sărmăşan, președintele Consiliului de Supraveghere Agra’s.

Prima zi a lunii octombrie din anul 2007 va rămâne în istoria companiei Agra’s. Asta pentru că a marcat primul lot de produse destinate exportului, lot care a luat calea Italiei, la Torino mai exact. De aici și până la exportul unei cantități de aproape 18% din producție nu a mai fost decât un singur pas. Focusate pe comunitățile de români stabilite peste granițe, în Spania și Italia, vânzările produselor Agra’s sunt în continuă creștere.

agra-aug-3“Exportul produselor noastre a fost posibil printr-o conlucrare excelentă cu o companie românească care aproviziona românii plecați la muncă în străinătate. În timpul unei vizite făcute în Spania, la finele anului 2007, am cunoscut două familii pe care le-am convins să își clădească o afacere solidă în comerțul cu produse din carne pentru compatrioții noștri stabiliți în Spania. Au reușit. După cinci ani de muncă susținută, exportăm peste 50 tone pe lună de preparate din carne într-o gamă similară celei de pe piața internă în același condiții de calitate și sortimentație”, explică Dan Sărmăşan.

Agra’s versus concurență Dan Sărmășan crede că principalele diferențe dintre Agra’s și concurență sunt: • calitate constantă a produselor și serviciilor, • imagine bună în piață, • calitatea managerilor, specialiștilor, a întregului personal, • materiile prime și produsele achiziționate cu grijă și competență, • politici generale de expansiune prudente și pe termen lung.

Focus pe piața locală

agra-aug-4La un an după primul export, a pornit o acțiune orientată către piața locală. Cum încrederea românilor de peste granițe a fost deja câștigată, era timpul ca același lucru să se întâmple și cu românii care au rămas în țară. Anul 2008 a marcat așadar deschiderea primului magazin local din Alba Iulia, sub sigla Agra’s Mezeluri Domnești.

“Am reușit să cucerim consumatorul din Alba Iulia și de atunci am mai deschis șase market-uri care sunt o pată de culoare în comerțul albaiulian prin seriozitate, produse excelente, un personal amabil și serios. Ultimul market deschis a fost în data de 18 iunie, într-o zonă pietonală a orașului și s-a bucurat de o primire călduroasă din partea consumatorilor. Cele șapte magazine din Alba Iulia rulează 14% din producția de mezeluri și reprezintă ca venituri 35% din veniturile companiei”, ne-a declarat Dan Sărmăşan, președintele Consiliului de Supraveghere Agra’s, care a adăugat că este extrem de ușor să pui la punct o linie de producție care să dea satisfacție, dar cel mai greu e să pătrunzi pe piață, să vinzi și să încasezi rezultatul producției. Acesta ne-a mai povestit că materiile prime și produsele achiziționate cu grijă, politicile generale prudente de expansiune, calitatea oamenilor și a produselor și imaginea formată sunt calitățile care mențin compania în topul preferințelor clienților.

Fonduri prin programele SAPARD

Industria alimentară, în speță cea a preparatelor din carne a beneficiat de importante fonduri prin programele SAPARD. “Compania Agra’s a accesat un proiect în anul 2006 în valoare de 2 milioane de euro și care a fost demarat la finalul lunii februarie a aceluiași an și încheiat la 26 octombrie 2006. El a constat în construcția unei hale de producție cu depozit integrat în suprafata de 4.000 metri patrăți, cu utilaje și tehnologie de ultima oră, având o capacitate de producție de 20 tone /zi. Dotările logistice, pentru livrare și distribuție și-au urmat cursul, compania dispunând de o importantă flotă de autovehicole speciale de transport. Bineînțeles că beneficiile programului SAPARD au fost extraordinare, fără el ne-ar mai fi luat 5 ani să ajungem la acest nivel, dar efortul a continuat și după implementarea proiectului în 2006. De atunci și până în prezent, compania noastră a mai investit în dotări tehnologice, de etichetare și ambalare a produselor, IT circa 1,2 milioane euro”, ne-a declarat Dan Sărmăşan, președintele Consiliului de Supraveghere al Agra’s.

Citiți și despre:

  • SNACK ATTACK face pariu cu piațaSNACK ATTACK face pariu cu piața Două noi unități și alte locații Pop Up Snack Attack se vor deschide până la finalul anului. Lanțul Snack Attack a intrat în potofoliul fondului de investiții Global Eye Investment acum aproximativ un an. […]
  • FAN Courier mizează pe creșterea cu 10% a cifrei de afaceriFAN Courier mizează pe creșterea cu 10% a cifrei de afaceri Istoria FAN Courier a început în anul 1998. Neculai Mihai, Adrian Mihai și Felix Pătrășcanu au visat să facă din firma recent înființată la acea vreme cel mai mare serviciu de curierat din țară, iar planul a […]
  • Deschideri susţinute în 2014 pentru LeonidasDeschideri susţinute în 2014 pentru Leonidas Leonidas deschide un nou magazin la Iaşi şi are în plan Cluj, Timişoara şi Constanţa. Peste 100 de tipuri diferite de ciocolată belgiană, distribuite în mai bine de 1.400 de puncte de vânzare care sunt […]
  • BILLA România mizează pe mărci proprii și produse româneștiBILLA România mizează pe mărci proprii și produse românești Peste 70% dintre produsele aflate pe rafturile BILLA România sunt românești. BILLA s-a lansat pe piața din România în luna februarie a anului 1999. Atunci a fost deschis primul supermarket din București. În […]
  • Romalimenta vrea dezvoltarea susținută a industriei alimentareRomalimenta vrea dezvoltarea susținută a industriei alimentare Despre industria alimentară, problemele României și soluții viabile - Romalimenta. Industria alimentară adună o cifră de afaceri de peste 44.4 miliarde de lei (valoare înregistrată în anul 2011) poziționând […]