Slide

Agricultura

Controale în piețe 2024.

Agricultura românească: între gust și imagine

01.07.2014

Legumele și fructele românești nu sunt neapărat și cele mai gustoase. Suntem ceea ce mâncăm, iar sezonul cald este perioada anului în care cei mai mulți dintre consumatorii români se îndreaptă spre fructe și legume, în speranța că organismul va fi mai sănătos odată cu vitaminele și mineralele pe care acestea le oferă. Nu puțini sunt românii care caută în supermarket-uri, magazine și piețe produsele românești, pentru gustul lor unic, dar și pentru vitaminele și mineralele pe care le au. Pe de o parte, conducerile lanțurilor de supermarket-uri s-au conformat și oferă din ce în ce mai multe spații pentru legumele și fructele de la producătorii români. De cealaltă parte, autoritățile locale au înțeles că cererea este în creștere, așa că au început în ultimii ani să suporte finanțare pentru deschiderea mai multor piețe, amplasate cât mai aproape de zonele aglomerate din orașe. Singura problemă este însă calitatea produselor. Mulți români se plâng că fructele și legumele nu mai au gustul bogat de acum zeci de ani. Asta deși ele sunt vândute de producătorii care le cresc în zonele rurale din România.

Ceea ce trebuie să știe fiecare consumator este faptul că gustul și calitatea legumelor și fructelor depind de două lucruri total diferite. Primul este intervenția agricultorilor, pesticidele și alte tratamente pe care producătorii le aplică pentru a asigura o producție ridicată indiferent de condițiile meteorologice. Al doilea se referă la calitatea semințelor, a răsadurilor. Acestea din urmă se schimbă de la an la an, pentru fermierii care nu-și păstrează singuri semințe ale unor culturi de succes din trecut. Comercianții aduc în atenția agricultorilor soiuri care să fie cât mai rezistente la schimbările bruște de temperatură, care să producă mai mult sau să nu se altereze la scurt timp după ce acestea au fost culese.

Tratamente speciale

Ploile dese din luna iunie au cauzat o explozie a manei în culturile horticole. Aceasta nu este singura problemă cu care se confruntă în prezent agricultorii. Dăunătorii își pot face prezența în orice moment, iar investițiile de amploare, făcute de ei primăvara, vor fi în zadar dacă recolta nu este una pe măsura așteptărilor.

Soluția se dovedește a fi mereu un tratament special. Mai simplu spus, îngrășământ chimic care se folosește la culturi, pentru a evita o mare parte din problemele ce pot să apară până când răsadurile se transformă în legume. Același lucru este valabil și în fermele cu fructe, mai ales dacă vorbim despre fructele de sezon, precum cireșele, piersicile sau caisele ori căpșunile care se pot deteriora foarte rapid atunci când condițiile de creștere nu sunt unele controlate în proporție de 100%.

Desigur că nivelul calității fructelor și legumelor nu este la fel și că ele doar amintesc de gustul celor din grădina bunicilor, dar fermierii riscă fără aceste tratamente să investească în zadar, în recolte fără niciun rezultat.

“Războiul” OMG-urilor 

Auzim des despre organismele modificate genetic și de fiecare dată informațiile sunt unele care ne sperie sau ne pun pe gânduri. În fapt, este vorba despre “altoirea” soiurilor, cu scopul de a avea o recoltă mai bogată, rezistentă împotriva dăunătorilor și condițiilor meteo nefavorabile și, nu în ultimul rând, legume și fructe mai frumoase.

La mijlocul lunii iunie, Guvernele țărilor membre ale Uniunii Europene au stabilit ca fiecare stat în parte va putea să decidă dacă este sau nu de acord cu interzicerea sau susținerea cultivării organismelor modificate genetic. Cu excepția Belgiei și Luxemburgului, toate statele au susținut această inițiativă. Pentru moment, este vorba doar despre un acord politic, primul pas spre procesul complex de autorizare de care se va ocupa noul Parlament European.

Potrivit documentelor discutate, fiecare țară poate interzice un anumit organism modificat genetic pe tot teritoriul său, din cauza motivelor precum amenajarea teritoriului sau ordinea publică și nu invocând probleme legate de sănătate sau mediul înconjurător.

Dor de gust”

Din pricina reclamelor și nu numai, consumatorii asociază o imagine a unui aliment perfect cu gustul bun. Așadar, ei preferă să cumpere cireșe mari și arătoase, mere lucioase, fără niciun defect, căpșuni imense dacă le comparăm cu ceea ce găseam în grădina bunicilor, roșii fără niciun defect sau ardei și pere care au o culoare uniformă. Astfel, semințele s-au modificat în timp, iar soiurile cultivate s-au schimbat. Cererea consumatorilor este îndreptată către fructele și legumele care arată perfect, producătorii pot cere un preț mai mare pe acestea datorită faptului că arată bine, iar soiurile sunt și rezistente, deci nu se strică de la o zi la alta, așadar nu există riscul ca mare parte din marfă să ajungă deteriorată la cumpărător. Atunci când clienții ajung însă cu toate cumpărăturile acasă, își dau seama că doar imaginea este una perfectă, gustul nu este decât asemănător cu cel al fructelor și legumelor pe care le căutau.

În tot acest timp și fiind conștienți de dorințele consumatorilor, reprezentanții Asociației Cultivatorilor de Legume și Centrul de Comunicare al Fermierilor din România au lansat programul “Dor de gust”. Nu mai puțin de 200 de fermieri români s-au grupat într-o asociație care va livra legume românești din ferme direct spre lanțurile de retail din țara noastră. Este vorba despre agricultori din mai multe bazine legumicole, printre care Vidra, Izbiceni, Dracea, Nuci, Lungulețu, Gheorghe Dojsa sau Măriuța.

Programul ajută agricultorii să își poată vinde mai ușor legumele, iar faptul că numărul acestora este unul ridicat rezolvă problema cantității ridicate de care are nevoie un lanț de magazine. Inițiatorii proiectului au informat fermierii cu privire la regulile legate de cantitate, control, sortare, ambalare și transportul produselor. Au fost realizate de asemenea mecanisme de management care să asigure faptul că legumele respectă standardele de calitate. Este primul pas pentru legume gustoase în marile lanțuri de supermarket-uri și hipermarket-uri. Fermierii au siguranța că produsele lor se vor vinde și nu vor rămâne cu ele până când se vor deteriora, iar consumatorii se pot bucura de gustul produselor din copilărie.

 

Exemplu de urmat

În timp ce toate lanțurile mari de magazine se feresc să pună pe raft legume și fructe care nu arată perfect, retailerul Intermarche din Franța a demonstrat că atenția oamenilor se poate îndrepta și spre acestea. Asta cu ajutorul unei strategii de marketing bine puse la punct. În unitățile Intermarche au fost așezate, lângă fructele și legumele care arătau perfect, unele cu multe defecte. Cele din urmă au fost vândute la prețuri cu până la 30% mai mici. Rezultatul? Se vindeau mult mai repede decât cele fără niciun defect, iar numărul clienților care au trecut pragul unităților Intermarche a crescut, în doar două zile de la demararea inițiativei, cu peste 24%.