Ariel Constantinof povestește cum pasiunea pentru bicicletă s-a transformat în afacerea Tribul

23.07.2013

Ariel Constantinof are 22 de ani și este cunoscut de bucureșeteni și nu numai ca fiind cel care a pus bazele unui serviciu de curierat special.

Este vorba despre Tribul, unde curierii nu folosesc mașini pentru a se deplasa dintr-un punct în altul al orașului, ci biciclete. Într-un interval cuprins între 30 și 90 de minute orice colet ajunge în celălalt colț al Bucureștiului, pe două roți și în schimbul a doar 18 lei.

Tribul a fost lansat în noiembrie 2010. La acea vreme erau doar doi curieri: însuși Ariel și tatăl lui. “Eu eram totodată și dispecer și om de PR și… orice altceva”, își amintește Ariel Constantinof. Nu a existat nicio investiție inițială, cele două biciclete de care era nevoie existau deja, iar echipamentul minim necesar (precum ghiozdanele) de asemenea. “După o pauză de “iarnă” (între 2010 și 2011) am revenit în iunie 2011 și de atunci nu ne-a mai oprit nimeni. Între timp, s-au strâns aproape 15 curieri pasivi (care vin la urgențe, când e mult de muncă, când sunt comenzi mari) și cinci activi (care lucrează zilnic)” povestește Ariel care spune încrezător că, uitându-se la trecut, nu ar schimba nimic din ce s-a întâmplat până acum, ba chiar că totul a mers mult mai bine decât a plănuit la început.

Afacere din plăcere

tribul-1Ariel povestește că a fost pasionat întotdeauna de pedalat și că primul moment când și-a dat seama de acest lucru a fost atunci când bunicul său l-a îndemnat să urce pe o bicicletă.

Peste câțiva ani, când a ajuns la liceu, pedalatul s-a transformat din plăcere într-o afacere… tot din plăcere. “Am observat că prietenii mă trimiteau să le “livrez” eu lucruri prin oraș, fiind mai rapid decât RATB-ul cu care mergeau ei. Îmi ieșeau comisioane prietenești. De acolo a mai fost un pas”, spune Ariel.

Oamenii au rezonat cu ideea și asta nu doar pentru că afacerea este una ecologică, în care respectul pentru mediul înconjurător este la fel de mare precum cel pentru clienți, ci pentru eficiența promisă: orice colet ajunge în cel mult 90 de minute la destinație, de cele mai multe ori mult mai repede. Pe două roți te strecori mai ușor, nu există ambuteiaje de trafic și așadar nici întârzieri față de perioada promisă inițial.

“Desigur că unul din avantajele Tribului este faptul că livrează “Eco”, dar clienții noștri nu mizează pe asta în mod special – “eco”-ul vine ca un bonus pentru ei. Clienții noștri se bazează pe viteza noastră de livrare. Pe bicicletă nu există ambuteiaje în București. Pe bicicletă faci tot atât fie că-i aglomerat orașul, fie că-i pustiu. Suntem priviți ca niște “nebuni” care pedalează și își pun viața în pericol. Partea eco este, pe cât de reală, doar un “marketing” pentru clienții noștri – din păcate”

Comenzile au ajuns, pe parcursul lunii aprilie anul acesta, la peste 660 la număr – o afacere mică ar spune unii, dar plină de împliniri și realizată din pasiune. 1.600 de colete livrate, cât au fost strânse până în martie, sunt echivalente cu nu mai puțin de 17.000 de kilometri parcurși cu bicicleta în București de către curieri. Afacerea este una care susține de asemenea alte inițiative eco din București, pentru că 10 procente din profit se duc prin donații către Cicloteque, primul sistem de închiriat biciclete din București. “Cea mai mare comandă a fost o păpușă înaltă de 150 centimetri. Era mai înaltă ca bicicleta curierului. A fost dusă în brațe până la destinație, căci în ghiozdan n-avea loc. Cea mai funny… hmm… nu prea avem comenzi amuzante. Am dus 80 de ouă de ciocolată (mari cât un monitor de laptop). A fost o adevarată provocare amuzantă să le livrăm fără să le topim pe drum, afară fiind peste 25 de grade” își amintește Ariel.

Din viața curierilor Tribul

Curierii pe bicicletă pedalează de multe ori și 100 de kilometri pe zi. Ei spun că nu au nevoie de niciun echipament special. În loc de GPS-uri au smartphoneuri cu hărți instalate care îi scot din orice încurcătură atunci când nu știu exact adresa destinatarului. Poate și mai importantă decât o îmbrăcăminte specială de ciclist este geanta încăpătoare, fără de care niciun curier nu poate transporta în siguranță coletele clienților. Și deși până acum nu v-am povestit despre nicio problemă, job-ul de curier la Tribul este unul complex, atât cu părți minunate, cât și cu unele nu tocmai de lăudat pentru o țară europeană. “Nu au unde să-și lege bicicletele în siguranță (lipsa rastelelor). Bodyguard-zii nu-s bike-friendly și nu vor să aibă grijă nici 30 de secunde de bicicleta ta, deși tu vei livra la firma de care ei aparțin (sau care l-au angajat). Clienții nu-s acasă sau la adresa de livrare pe motiv că “nu știam că o să ajungi așa repede”. Și… nu în ultimul rând: șoferii, despre care n-are sens să adaug că uneori sunt puțin violenţi și neatenți”, spune Ariel Constantinof.

Din București, în toată țara?

Afacerea Tribul a mers de la sine, povestește Ariel: “Ca un copil mic care face primii pași: eu am ținut acest bebeluș de mâna cât să facă primii doi pași și mai departe a mers singur – culmea este că încă merge… și nu se oprește. Se pare că există șanse să lansăm Tribul într-un alt oraș din România, ca experiment, la cererea unui client din București. Asta nu era în plan…”

Ceea ce poate nu știu mulți acum este că Tribul a fost posibil și datorită BikeWalk, o mișcare de promovare a pedalatului care a luat naștere tot la inițiativa lui Ariel la începutul lui 2010. La acea vreme el era “biciclist la început de drum” în București și și-a dat seama care sunt problemele din trafic. A reunit oamenii care merg pe două roți la peste 20 de evenimente, evenimente unde s-au strâns atât cei care se plimbă cu bicleta în aer liber, cât și cei care o folosesc de câte ori este posibil pentru a scăpa de transportul pe patru roți.

Pentru viitorii tineri antreprenori

tribul-21. Nu trebuie să vrei să fii antreprenor, ci trebuie să vrei să faci ce-ți place, când îți place, cât îți place – și asta te face antreprenor automat. 2. Fă doar ce-ți place și atat cât îți place. Când nu-ți mai place, oprește-te. Vei strica fluxul altfel. 3. Socializează. Du-te la cât mai multe evenimente și dă cât mai multe cărți de vizită. Cunoaște oameni și ține-i aproape. Povestește cu ei. Ascultă-le povestea. Fură experiența lor. Apoi lucrează noaptea târziu.

Acestea sunt cele mai importante trei sfaturi pe care Ariel Constantinof le are pentru cei care vor să investească în visul lor sau cei care vor să devină tineri antreprenori. De asemenea, cei care vor să afle mai multe despre Tribul și nu numai, pot citi despre asta cartea recent lansată de Ariel: “Cartea asta se vinde precum pâinea caldă” în care fondatorul Tribul povestește despre toate experiențele sale, atât cele legate de afacere, cât și cele legate de pasiunile sale ce s-au transformat, ușor, ușor, în propriul business.

Citiți și despre: