Stiri: Companii

Aurul din momentele de criza: empatia

Aurul din momentele de criză: empatia

15.03.2022

Trăim vremuri complicate. Nu doar relațiile internaționale sunt testate, dar și reziliența economică a companiilor și cea emoțională a angajaților.Tot mai mulți oameni simt stresul unei supradimensionări a pericolului, spune Rodica Lazăr, CEO Grafex.

Relațiile interumane sunt puse la încercare de trăiri ce-și găsesc debușeu pentru exprimare inclusiv la locul de muncă. Opiniile diferite pot degenera în conflicte între colegi, iar conflictele sabotează coeziunea și productivitatea echipei.

„Rolul liderilor devine în prezent cu atât mai important cu cât ei pot transmite încredere, predictibilitate, echilibru, deschidere, înțelegerea emoțiilor corelate cu situația fiecărui angajat”, afirmă Rodica Lazăr, CEO Grafex.

În acest context turbulent există un remediu liniștitor, empatia.

1. Rolul liderului ca model și sursă de empatie

Să fii lider este un test de fiecare zi. Acest rol asumat vine cu cerințe uneori greu de satisfăcut care te pun față în față cu propriile limite. Una dintre acestea nu trebuie să fie capacitatea de a fi empatic și plin de compasiune față de oamenii pe care îi coordonezi.

De ce este empatia limita pe care unii lideri o au? Deoarece este o componentă a ființei puțin prezentă în dezvoltarea din școală. Contează mai mult matematica, fizica, chimia, istoria.

Sigur poate în plan teoretic, am fost învățați că empatia înseamnă să ne punem în pielea celuilalt și să vedem lumea din perspectiva lui. Dar formele cu adevărat puternice de empatie nu încep și nici nu se opresc aici. Ele ajung în toate domeniile vieții și muncii noastre.

Din păcate însă, există unii lideri care evacuează empatia ca formă de slăbiciune în relațiile la locul de muncă. Însă empatia ne ajută să ne simțim văzuți și în siguranță, conectați cu ceilalți și împuterniciți să gestionăm conflictele cu disponibilitate și incluziune.

2. Munca liderului se bazează pe intuiție și empatie

Liderii buni nu doar rezolvă problemele pe măsură ce apar, ci caută în mod activ modalități prin care să faciliteze performanța oamenilor.
Această netezire a drumului și îndepărtare a obstacolelor necesită empatie. Este nevoie de capacitatea de a înțelege „cablajul” minții umane, nevoile și ritmul oamenilor și de a răspunde pe măsură.

Acest tip de proactivitate îi pune pe lideri ”să-și facă lecțiile” ca să înțeleagă oamenii pe care îi coordonează cu provocările și punctele lor forte.

De asemenea, poate implica și propuneri corective la sarcinile trasate de top management și ce este necesar pentru ca echipa să performeze. Oricât de dificile ar fi aceste lucruri, empatia demonstrată și oferită este tipul de investiție în colegi care va primi răsplata implicării lor depline.

3. Două tipuri de empatie și specificul lor

Empatia afectivă este empatia care se bazează pe emoție. Când cineva suferă cu tine sau îți simte furia, aceasta este empatia afectivă la locul de muncă. Există în același timp și o fațetă a empatiei care echilibrează emoția cu rațiunea. Empatia cognitivă.

Este vorba despre un anumit coeficient de înțelegere rațională a perspectivei celuilalt. Nu necesită emoție din partea noastră, dar necesită înțelegere și dorința de a pricepe.

Oamenii pot avea niveluri ridicate sau scăzute ale ambelor tipuri de empatie, afectivă și cognitivă, și nu există modalități greșite de a simți empatie.

Cu toate acestea, s-a constat că cei mai buni lideri sunt cei cu nivel empatic cognitiv ridicat și afectiv scăzut, deoarece acest lucru le permite să se implice empatic cu angajații și cu sentimentele și frustrările lor, fără a fi atrași în lupta lor emoțională.

Concluzie

Cei mai buni lideri creează siguranță și cultivă empatia. Ei se asigură că oamenii din echipă se simt în siguranță, că toți simt că sunt văzuți și apreciați pentru contribuția lor la rezultatele echipei.

„Fără siguranță psihologică, angajații intră în confruntări de supraviețuire, părăsesc compania sau pun sub semnul provizoratului proiecte, soluții, oameni, eșuând în cele din urmă.

Ca să transforme potențialul oamenilor în rezultate, liderul trebuie să încurajeze inovația, cooperarea și să-și antreneze empatia: a lor și a managerilor.

Includerea empatiei în actul de conducere este o alegere conștientă a liderilor care sunt alături de oamenii din companie, mai ales în acest moment când lumea noastră este pusă la încercare”, încheia Rodica Lazăr, CEO Grafex.

Citeşte şi Grafex, liderul pieței de etanșări din România