Slide

Stiri: Companii

Barometrului Startup-urilor din Romania 2019

Barometrul Startup-urilor din România 2019: De ce evită românii să își deschidă o afacere?

12.03.2019

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Principalele obstacole pentru cei care vor să pornească o afacere în țara noastră sunt reprezentate de mentalitate și teama de eșec, potrivit Barometrului Startup-urilor din România realizat de EY România, Impact Hub Bucharest și Startarium.

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Pe următoarele locuri se află:

  • educația precară
  • impredictibilitatea fiscală
  • situația politică actuală

Acestea sunt resimțite și menționate de 12% dintre antreprenorii chestionați în cadrul cercetării.

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Educație

Față de ediția anterioară, se poate observa o îmbunătățire a percepției cu privire la educație și la accesul la finanțare. Acest lucru nu înseamnă însă că aceste aspecte au fost rezolvate sau îmbunătățite la nivel național.

Cu atât mai mult cu cât țara noastră se situează pe ultimul loc printre țările Uniunii Europene în ultima evaluare PISA privind ponderea absolvenților de studii superioare.

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Cine a participat la studiu?

Barometrul Start-up-urilor din România analizează răspunsurile a 284 de antreprenori privind accesul la finanțare, zona de reglementare și impozitare, educație și formare, cultură antreprenorială și sprijin coordonat. Din totalul numărului de respondenți, 82% conduc afaceri cu o vechime mai mică de trei ani și 92% au declarat că sunt fondatori/ acționari în cadrul companiei.

Cele mai multe startup-uri sunt localizate în mediul urban și activează în următoarele domenii:

  • IT&C
  • comerț cu amănuntul
  • servicii pentru afaceri
  • media și publicitate
  • industria alimentară
  • educație

Anul acesta, 74% dintre respondenți sunt de părere că antreprenoriatul nu este susținut de societatea românească și că principalul obstacol este teama de eșec, față de 60% în ediția din 2017.

În dezvoltarea afacerii lor, principalele piedici cu care se confruntă majoritatea antreprenorilor de startup sunt:

  • lipsa de capital pentru investiții (45%)
  • bugetul de promovare limitat (38%)
  • nevoia de noi clienți la care nu știu cum să răspundă (34%).

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Alte rezultate ale cercetării:

  • Media venitului mediu lunar personal a scăzut la 917 euro
  • Față de edițiile anterioare ale barometrului, se observă o scădere a veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. Dacă în 2017, media lunară a veniturilor generate de startup depășea ușor 1.000 euro, în 2019 a scăzut până la 917 euro. Procentul celor ale căror venituri lunare sunt sub 500 EUR este în creștere față de 2017 cu 15 puncte procentuale.
  • Mediul fiscal și de reglementare din țara noastră s-a deteriorat în ultimul an pentru antreprenori, consideră 52% dintre respondenți.

Barometrul Startup-urilor din România 2019. De ce măsuri este nevoie?

Principalele măsuri care ar putea îmbunătăți acest mediu, în opinia antreprenorilor, vizează:

  • scăderea impozitării muncii
  • combaterea birocrației
  • menținerea stabilității mediului fiscal și de reglementare

”Cea de-a treia ediție a Barometrului Startup-urilor ne oferă dovada solidă că încă ne confruntăm cu obstacole ce țin de mentalitate și că ecosistemul progresează mai greu pentru că antreprenorii la început de drum se tem de eșec. Eforturile noastre de a oferi antreprenorilor toate resursele de care au nevoie pentru a crește sunt dublate, așadar, de nevoia de a construi o cultură a acceptării eșecului ca pe o lecție și a fricii ca pe un stimul. Dacă vom vedea expunerea unor idei noi și prototiparea lor ca pe o dovadă de curaj, încercarea repetată ca perseverență și asumarea riscurilor ca pe o metodă de a avansa, cred că vom face o schimbare pozitivă de impact și nu doar în mediul antreprenorial” a declarat Oana Craioveanu, CEO și Co-fondator Impact Hub Bucharest.

Barometrul Startup-urilor din România 2019. Piețe noi

Studiul mai arată că 50% dintre antreprenorii la început de drum își propun să-și lanseze afacerile pe care le conduc pe noi piețe geografice. Cea mai menționată zonă de extindere este cea regională, Europa, cu 51% dintre răspunsuri, urmată de piața americană (17%). Iar cea mai mare parte a resurselor financiare sunt destinate promovării.

„România are o șansă fantastică de a-și dezvolta un avantaj competitiv esențial, acela de cultură a inovației, cu precădere în tehnologie. Iar așteptările sunt mari de la noua generație, dar și de la guvernanți, să sprijine acest trend extrem de pozitiv”, arată Cristian Cârstoiu, Partener, Departamentul de Asistență în Afaceri, EY România.

Citește și Smithfield România continuă campania ”Hrană pentru suflete”