Aditivii furajeri distribuiți de companie sunt produși pe baza unor cercetări științifice. Biomin România și-a început activitatea în anul 2003, pornind cu echipa de vânzări a unei firme olandeze care activa pe același profil, adică vânzări de premixuri și aditivi furajeri. Compania a fost una din primele firme cu acest domeniu de activitate înființate în acea perioadă în România și este subsidiară a Biomin International, parte a Holding-ului ERBERG AG din Austria, care înglobează peste 100 de business unit-uri.
„Firma a apărut în România exact la momentul oportun, adică atunci când pe piața românească era imperios necesar segmentul de vânzări de Aditivi Furajeri, parte importantă din portofoliul oricărei firme care produce și comercializează întreaga gamă de produse de acest gen. Spun momentul oportun pentru că partenerii noștri din Austria, Biomin International GmbH, porneau în acel an, 2003, o nouă strategie de creare de business unit-uri, ca formă de organizare de sine stătătoare și independentă financiar, pe întreg teritoriul Europei, atât Centrală cât și de Est”, declară dr. ing. Radu Marți, directorul general al Biomin România.
Organizarea companiei
Sediul central al companiei este la Sibiu, unde societatea gestionează și o rețea de magazine de prezentare și desfacere de concentrate PVM. Însă Biomin are depozite și în Timișoara, București, Iași, Cluj Napoca.
Datorită susținerii de care beneficiază din partea celorlalte departamente, Departamentul de Vânzări reprezintă baza afacerii Biomin, acesta fiind format din specialiști atât pe sectorul pasăre, cât și pe sectorul porc – ingineri, zootehniști sau medici veterinari. De asemenea, compania are și distribuitori și directori de vânzări împărțiți pe zone în toată țara , astfel: director de vânzări în Sibiu, câte unul în orașele Timișoara, București, Cluj Napoca și doi directori de vânzări în Iași, unul specializat pe pasăre și celălalt pe porc, cu valențe de vânzări și pe Republica Moldova, unde societatea este activă încă din 2008.
Pentru a putea asigura distribuția, Biomin are un parc auto format din 6 camioane de 22 de tone, care fac și transporturile din Austria, 4 camioane de 12 tone, 4 camioane de 4 tone și 2 mașini de transport marfă de mic tonaj, care pot transporta rapid marfa pe distanțe mai scurte sau la urgențe.
O gamă variată de aditivi furajeri
Inițial, compania și-a început activitatea cu produse de bază, Premixurile, cu aportul lor de vitamine și minerale conforme speciilor și hibrizilor la care se adresează în ferme. Astfel, portofoliul de clienți numără peste 200 de ferme, atât de păsări, cât și de suine.
Gama de Premixuri Biomin funcționează foarte bine la nivel de ferme mari și mijloci, aceste produse fiind bine cunoscute la nivel național și au prins foarte bine atât la păsări, cât și la suine. Procentul de vânzări al companiei este de 55% la fermele de păsări și de 40% la fermele de porci, restul de 5% fiind adresate fermelor de rumegătoare.
Această gamă s-a diversificat de-a lungul timpului, trecând de la MicroPremixuri, cu participare de 0,5-1%, la MacroPremixuri, cu participare de 2% și 3% până la participarea de 5%, care, pe lângă aportul necesar de vitamine și minerale, au înglobat și alte elemente sau produse. Astfel a fost înglobată, în funcție de cerere, și gama de Aditivi Furajeri.
„Am acceptat această provocare de a comercializa, pe lângă Premixuri, concentrate și furaj final sau nutrețuri combinate, cum se mai spune, și acest segment, Aditivii Furajeri, foarte importanți în economia unei firme ce activează ca producător și comerciant în ramura poate cea mai importantă a Agriculturii, și anume Zootehnia, cu tot ce înseamnă ea”, menționează Radu Marți.
„Noi, firma Biomin, ne asumăm obligația de a promova și comercializa produse naturale, care să nu pună în pericol vreodată sănătatea animalelor sau, mai grav, a consumatorilor”
Nutrețul combinat este comercializat de Biomin România la câteva ferme din țară, atât de pasăre cât și de porc, în general ferme mici și mijloci. În plus, compania comercializează și concentrate 30% destinate segmentului de ferme mici sau gospodăriile populației. Aceste produse fac parte din gama de produse „Hobby Line”.
De asemenea, Biomin România și-a creat un sistem foarte organizat, sistemul barter, într-o rețea amplă care acoperă întreg teritoriul țării.
„Sistemul este foarte benefic având în vedere greutățile cu care ne confruntăm în zootehnie, referitor la prețul cărnii sau a oului de consum pe piața din România. Meteahnă veche această fluctuație de prețuri, care ne-a făcut să ne organizăm și să regândim strategiile pentru a pune la adăpost cifra de afaceri, rulajul, dar și profitul firmei”, adaugă directorul companiei.
Cel mai important segment din portofoliul Biomin este reprezentat de Aditivii furajeri, care au două calități importante: cresc productivitatea și calitatea furajelor și sunt produse naturale, care acționează de-a lungul tractusului digestiv în mod benefic pentru organismul animalului. Acest segment este bazat pe patru game: produse multienzimatice (gama BIOZYM), acidifianți (gama BIOTRONIC și TOP3), pro/prebiotice (gama IMBO și POULTRY STAR) și inactivatorii de micotoxine (gama MYCOFIX).
Cel mai cunoscut produs al companiei este MYCOFIX (fără A) – emblema Biomin
Dacă produsele gamei de Premixuri comercializate pe piața românească sunt produse nivelate ca preț și de calitate cât de cât asemănătoare, în ceea ce privește Aditivii Furajeri, situația se schimbă, multe dintre produsele oferite de Biomin fiind unice și inovative pe piața mult mai redusă a aditivilor, aducând și satisfacții financiare firmei, fiind foarte căutate de fermieri.
Produse bazate pe cercetări științifice
Toate gamele de produse Biomin sunt realizate în Austria, unde compania-mamă are cel mai mare centru de cercetare din țara sa, înființat în 2002 și cu o suprafață de peste 10 hectare, care activează sub denumirea de Romer Labs, fiind laboratoare de Biotehnologii de la IFA Tulln.
Aceste laboratoare dispun de cele mai moderne echipamente și de cercetători de renume, iar studenții de top de la universitățile de profil din Viena sunt recrutați de Biomin înainte de absolvire.
Datorită acestor cercetări, Aditivii furajeri produși de companie sunt într-o continuă evoluție, din dorința de a crește valoarea intrinsecă a produselor. În plus, partea de cercetare are o strânsă legătură cu partea de producție și cu cea de vânzări, facilitând astfel adaptarea produselor la cerințele impuse de piață. Așa s-a ajuns la produse științifice și inovative, unele dintre ele unice pe piața mondială, ajunse de acum la a 5-a generație.
„În continuare, pe baza cercetărilor științifice efectuate în Austria, se dezvoltă noi și noi produse, care au în spate certificări de standarde internaționale de calitate, urmând a fi acreditate pe rând atât pentru piața europeană, cât și pentru cea americană sau asiatică. În anul 2016, de exemplu, se așteaptă acreditarea a cel puțin 2 aditivi furajeri”, menționează directorul companiei.
Biomin contribuie activ la creșterea nivelului de trai al populației din zona delimitată
Pe lângă cercetare, Biomin a promovat proiecte de sustenabilitate, susținând programe de sprijinire socială în toate domeniile, atât la nivel de grup, cât și în România. Dintre proiectele companiei, cel mai important este „Biomin Farming”, cu un buget de 200.000 de euro. Prin intermediul acestui proiect, compania a ajutat la repopularea cu porci rasa Mangalița și cu găini ouătoare de rasă câteva sate defavorizate de pe Valea Hartibaciului, dar și cu furajele necesare hrănirii acestora.
O nouă etapă de dezvoltare
După anul 1990, fermierii români au avut acces la hibrizi performanți, la Premixuri de calitate și la rețete nutriționale, adaptate noilor hibrizi care începeau, și ei, să intre pe piața românească, deoarece hibrizii românești, existenți deja pe piață, nu erau destul de performanți.
Însă odată cu intrarea în țară a geneticii performante, au apărut și produse nutriționale adecvate și astfel au venit rapid și performanțele. Astăzi, tendința este ca evoluția hibrizilor de carne să meargă spre cel mai scurt timp de creștere.
„Totuși eu cred că există o limită naturală, la limita între natural și modificarea genetică periculoasă pentru consumul uman, această balanță tinzând în mod sigur spre natural, în pofida unor performanțe mai bune dar nedorite”, susține Radu Marți.
De asemenea, odată cu piața a evoluat și compania, în anul 2013, la aniversarea de 10 ani de activitate, s-a încheiat prima etapă de stabilizare a firmei. Următoarea etapă face parte din strategia pentru următorii 10 ani și se numește „Biomin New Generation”. Aceasta a demarat odată cu procesul de dezvoltare a firmei-mamă, Biomin International, care a lansat un nou concept de produse nutriționale, încadrate sub deviza Profi Line-Profi Concept.
Compania și-a schimbat modul de promovare, trecând de la simpozioane la organizarea unui Concurs Național de Nutriție Animală. Acesta face parte din strategia de dezvoltare pentru viitor și are ca parteneri USAMV „Ioan Ionescu de la Brad” Iași, Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu – Sisești” și Societatea Română de Zootehnie.
Scopul acestui proiect este acela de a promova știința încă de la nivel universitar, oferind studenților posibilitatea de a-și verifica cunoștințele, fiind înconjurați și sprijiniți de cei mai mari specialiști în materie.
Biomin România investește în viitorul Zootehniei românești, oferind studenților posibilitatea să-și verifice cunoștințele și să se evidențieze ca viitori specialiști
O altă investiție importantă a fost angajarea și promovarea de tineri, ca de exemplu șefi de promoții de la universitățile de profil, în poziții de conducere ca directori de vânzări.
Ca planuri de viitor, Biomin își dorește păstrarea poziției din piață, aceasta ocupând locul 2 în ceea ce privește furnizarea de Premixuri, câștigată în timp și cu multe sacrificii, prin menținerea strategiei de vânzări de promovare a produselor științifice și a calității acestora.
Supraproducția și subvențiile din Polonia au influențat negativ prețurile la carnea de porc și la ouăle de consum, conducând fermierii la limita falimentului, prețurile practicate pe piața românească fiind mici. De aceea, pentru anul 2016, compania nu are așteptări prea mari, mai ales că vânzările din România sunt influențate și de piața din Rusia, blocajul acesteia generând, de asemenea, prețuri mici la toate produsele de carne, precum și la ouă consum.
„La nivelul de mai 2016, firma Biomin România a ajuns la o cotă de piață de 22%-25%, clasându-se astfel pe onorabilul loc 2 în ceea ce privește furnizarea de Premixuri. La vânzarea de Aditivi Furajeri, la ora actuală suntem pe primul loc la vânzări. Ne referim la o piață de 247 milioane de capete Broiler produse pe an, 6,5 milioane de găini ouătoare și 1,4 milioane de porci la îngrășați. La ora actuală, producția internă raportată la importuri este 115% Self Sufficiency la Broiler, cu importuri de 25% si 30% Self Sufficiency la Porc, cu importuri de 70-80%”, încheie Radu Marți, director general Biomin România.