Bugete CSR 2020

Companiile continuă să se implice în comunitate, deşi bugetele de CSR „îngheaţă”

02.11.2020

Bugete CSR 2020. Cu toate că bugetele de CSR ”îngheață”, companiile cresc implicarea în comunitate. Valoria şi CSRMedia.ro au lansat a opta ediție a studiului Dinamica și Perspectiva Domeniului CSR din România. Studiul reprezintă o analiză comparativă a evoluției conceptului de responsabilitate socială corporativă și se adresează specialiștilor de CSR, dar mai ales managerilor și directorilor executivi care își doresc să înțeleagă evoluția acestui domeniu.

Bugete CSR 2020. Provocările anului 2020

Rezultatele cercetării indică o firească căutare a modalităților de răspuns a echipelor de CSR la provocările aduse de pandemia de coronavirus.

Implicarea în comunitate, sprijinul acordat domeniului de sănătate și orientarea spre beneficiarii finali sunt ariile de focus subliniate de această analiză.

Bugete CSR 2020. Responsabilitatea socială

În anul curent, 79% dintre companiile respondente, față de 62% anul trecut, definesc responsabilitatea socială ca strategie sustenabilă de business. Rezultatele cercetării arată creșteri semnificative pentru:

  • implicarea în comunitate (+9pp)
  • filantropie (+9pp)
  • managementul responsabil al lanțului de furnizori (+8pp).

Singura scădere, de altfel marginală, este la etica în afaceri (-1pp).

De asemenea, în acest an, 52% dintre companii, față de 40% în anul 2019, spun că se implică în CSR deoarece aceasta le aduce recunoaștere și vizibilitate.

Deși sunt mai puține companii care spun că se implică în CSR deoarece facilitează dezvoltarea brandului de angajator (-7pp), sunt mai multe cele care spun că valoarea financiară a companiei crește (+6pp), precum și cele care spun că face parte din strategia lor de sustenabilitate (+1pp).

Bugete CSR 2020. Strategie

Procentul companiilor care spun că au o strategie de CSR locală scade cu -13pp. Creșterea cea mai mare o au, și în 2020, companiile care spun că au primit strategia de CSR de la firma-mamă, acest mecanism fiind, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR în România. 48% dintre companiile respondente, față de 41% anul trecut, spun că au o strategie de CSR primită de la grup / firma-mamă pe care o implementează.

Procentul companiilor care afirmă că nu au un proces intern/extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie în domeniul CSR dar lucrează la asta este în creștere cu +9pp. Acest rezultat denotă în continuare o maturizare a abordării domeniului CSR de către companii.

Bugete CSR 2020. Impact

Per total, față de anul trecut, numărul companiilor care urmăresc impactul CSR crește cu +4pp. Raportarea în conformitate cu standardele internaționale înregistrează o scădere de -13pp, cea după sisteme de evaluare proprii crește cu +1pp, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri scade cu -2pp. 44% dintre companiile respondente, comparativ cu 26% în anul anterior, spun că folosesc sisteme de evaluare proprii pentru a urmări impactul activităților de CSR.

Colaborarea cu ONG-uri

Peste 94% dintre companiile respondente colaborează cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR și anul acesta. Este de remarcat creșterea cu +3pp a celor care au o colaborare cu autoritățile centrale/locale, dar mai ales creșterea de +4pp a firmelor respondente care colaborează cu instituții de învățământ. 39% dintre companii în anul 2020, față de 26% în 2019, colaborează cu instituții care oferă servicii medicale și de îngrijire pentru implementarea proiectelor de CSR.

Bugetele de CSR care cresc semnificativ, cu 20-30%, sunt mai puține cu -4pp în 2020 față de 2019, dar nu sunt singurele care scad. Se remarcă o scădere cu -15pp a companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10-20%, și o scădere de -10pp a celor care sunt mai mari cu 5-10% în acest an. 41% dintre companiile respondente, față de 24% anterior, spun că bugetul de CSR a stagnat în anul 2020.

84% dintre companii comunică despre proiectele lor de CSR în social media (stagnare), 73% prin comunicate de presă (-11pp față de 2019), iar 81% prin website-ul companiei (+15pp).

Bugete CSR 2020. Sănătate, sport, antreprenoriat și educație

Pe lângă cele patru sectoare cu creștere – sănătate, sport, antreprenoriat și educație – toate celelalte domenii au scăzut sau au stagnat în 2019. Creșterea de +13pp din sectorul de sănătate îl aduce acum pe acesta pe locul al doilea, iar educația (+1pp) rămâne lider. Sectorul social (-4pp) trece pe locul al treilea, iar mediul (-5pp) coboară pe locul al patrulea.

Totodată, 73% dintre companii în 2019, față de 55% anterior (+13pp), au vizat domeniul sănătății pentru intervenție și sprijin și numai 18% vs. 44% (+4pp) antreprenoriatul.

Citește și Schimbări în managementul celui mai mare producător de medicamente din România

 

 

Citiți și despre: