Slide

Stiri: Finanțe

Bugetul românilor de Crăciun şi Revelion: 1.660 lei

15.12.2016

Românii alocă, pentru cumpărăturile din perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 1.600 de lei, Conform datelor studiului „Cumpărăturile de Sărbători”, realizat de MEDNET Marketing Research Center. Astfel, în mediul urban (orașe mari +100.000 locuitori, orașe mijlocii 30.000 – 100.000 locuitori și orașe mici sub 30.000 locuitori), bugetul total (Crăciun și Revelion) alocat pentru Sărbători în acest an este estimat la 1.660,87 lei.

Aproape trei sferturi dintre locuitorii din urban vor cheltui sume între 1.000 și 3.000 lei pentru Crăciun și Revelion, în timp ce 17,9% dintre aceștia vor avea la dispoziție o sumă mai mică de 1.000 de lei.

Cei mai mulţi bani se duc pe mâncare

Conform cercetării, o parte importantă a bugetului pentru Sărbătorile de Iarnă va fi destinată cumpărării produselor alimentare și nealimentare. Prin urmare, locuitorii din urban vor cheltui, în medie, pentru produsele alimentare (carne, cozonac etc.) 649,25 lei, iar pentru cele nealimentare (haine, încălțăminte, cosmetice, ornamente etc.) 430,43 lei.

Pe lângă toate acestea, 564,69 lei este bugetul mediu alocat de aceștia pentru cadourile oferite celor dragi cu ocazia Sărbătorilor.

Persoanele participante la studiu care au ales să petreacă această perioadă călătorind vor plăti pentru aceste excursii 784,22 lei, iar pentru ieșirile la restaurant / în oraș suma medie alocată va fi de 287,89 lei.

”În orașele mari (+100.000 locuitori), suma medie alocată pentru Sărbătorile de Iarnă înregistrează un trend ascendent comparativ cu anii precedenți, bugetul mediu calculat pentru această categorie de orașe atingând o valoare de 1.698,81 lei. Dacă în anul 2015 locuitorii orașelor mari intenționau să cheltuiască în medie 638,24 lei pe alimente, în 2016 bugetul mediu a înregistrat o ușoară creștere până la valoarea de 656,09 lei. Pe de altă parte, în aceste orașe, față de alți ani când bugetul alocat produselor alimentare (reprezentând îmbrăcăminte, încălțăminte, ornamente, cosmetice etc.) era în scădere, anul acesta se înregistrează o creștere până la valoarea de 440,22 le”, se arată în raport.

Bugetul pentru excursii

În orașele mari, cei care se vor bucura de Sărbătorile de Iarnă mergând în excursii sau călătorii sunt dispuși să aloce un buget mai mic, comparativ cu 2015 (839,21 lei în 2016 și 1.008,46 lei în 2015).

Nici în ceea ce privește ieșirile la restaurant sau în oraș, locuitorii orașelor mari nu și-au mărit bugetul față de anul precedent: 299,21 lei buget mediu în 2016, față de 337,92 lei în 2015.

În ceea ce privește bugetul alocat cadourilor, se poate observa că de la an la an suma alocată de cei din orașele mari (+100.000 locuitori) este în creștere (577,22 lei în 2016, respectiv 512,75 lei în 2015).

„Și anul acesta procentul celor care intenționează să ofere cadouri de Sărbătorile de Iarnă (Crăciun și Revelion) se menține la peste 90.0%. Cele mai căutate produse, pentru a fi oferite celor dragi de Sărbători, sunt articolele de îmbrăcăminte / încălțăminte. Alte cadouri populare vor fi cosmeticele / parfumurile, dulciurile și jucăriile. Cei care se vor bucura de aceste cadouri vor fi, în special, membri ai familiei: soț / soție, partener(ă), copii etc”, potrivit studiului.

De asemenea, puțin peste o treime dintre respondenții din mediul urban (orașe mici, mijlocii și mari) și-au exprimat intenția de a cumpăra brad natural de Crăciun. Cei mai mulți dintre respondenți (50.7%) dețin deja un brad artificial, în timp ce aproape 5.0% nu vor împodobi brad anul acesta.

Câte persoane vor pleca din ţara de Revelion?

În ceea ce privește Revelionul, 80,9% dintre cei intervievaţi intenționează să-l petreacă în țară, în timp ce numai 2,0% vor pleca în străinătate, iar 4,0% dintre locuitorii din urban urmând să lucreze de Revelion.

„Dintre cei care vor rămâne în țară de Revelion, 78,3% vor petrece alături de familie / prieteni, în propriile locuințe sau ale prietenilor, 11,4% vor merge la un restaurant / club, în timp ce 8.0% vor petrece într-o stațiune montană / balneară din România. Procentul celor care vor ieși în aer liber (în Piața Centrală / Piața Universității etc.) la trecerea dintre ani este de 2,3%”, se mai precizează în cercetarea MEDNET.