Slide

Stiri: Companii

Încrederea angajaților în AI și GenAI este în creștere

Caracteristicile liderilor cu mentalitate de creștere

25.01.2018

„Rezultatul acțiunilor noastre este la fel de important ca reacția noastră la acestea”, consideră Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta. Astfel, confruntați cu eșecul, unele persoane se lasă urmărite de nereușită, în timp ce altele îl folosesc drept un prilej de învățare. Mai exact, unii încremenesc într-o gândire fixă, în timp ce ceilalți văd oportunitatea creșterii.

„De altfel se spune că atunci când vei învăța să primești eșecul ca pe o oportunitate te afli pe drumul cel bun, cel al cunoașterii și progresului. Un lider cu mentalitate de creștere a depășit etapa fricilor și primește eșecul ca pe o provocare sau pe ca o experiență menită să îl ajute să depășească orice obstacol”, spune Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta.

1. Efectul pozitiv al mentalității de creștere

Această diferență menţionată mai sus se regăseşte și în cazul companiilor. Unele firme dezvoltă culturi organizaționale predispuse la status quo, în timp ce altele pun accent pe evoluție și schimbare.

„Sunt companii pentru care unii angajați sunt resurse iar alții talente, în timp ce pentru alte companii toți angajații sunt talente. Primele definesc o mentalitate fixistă, care-i privilegiază pe cei identificați ca talente. Celelalte demonstrează că au încredere în potențialul fiecărui angajat de a se dezvolta”, mai explică Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta.

O cercetare a Harvard Business Review arată că, fiind încurajați de încrederea investită în ei, angajații din companiile care-i consideră pe toți ca având potențial sunt cu 47% mai încrezători în colegii lor, 34% din ei sunt mai responsabili și mai implicați și 49% spun că inovația este susținută de compania în care lucrează.

2. Cum construieşti o cultură organizațională bazată pe mentalitatea de creștere

Întrucât beneficiile companiilor ce creditează potențialul angajaților sunt multiple, Florentina Șușnea prezintă acțiunile necesare pentru construirea unei astfel de culturi organizaționale:

  • Încurajarea angajaților pentru explorarea de noi oportunități la locul de muncă și dobândirea de noi aptitudini și competențe, inclusiv prin rotația între diferite departamente, funcțiuni sau secții.
  • Evoluarea rolului managerilor prin adăugarea sarcinii de catalizatori ai mentalității de creștere. Transformarea acestora în modele și resurse de învățare pentru echipele pe care le coordonează și nu numai.
  • Aprecierea formală și informală a eforturilor de învățare, venită din partea coordonatorilor de echipă, supervizorilor sau managerilor.
  • Alocarea lunară a unei sarcini de îmbunătățire a activității pe care o desfășoară fiecare angajat, în echipă cu colegii.
  • Generarea unor contexte care să permită inițiativa, experimentarea, dar și eventualul eșec, cu scopul de a identifica soluții noi și diferite, altele decât cele deja știute.

3. Caracteristicile liderilor cu mentalitate de creștere

Acele persoane care îmbrățișează mentalitatea de creștere știu că învățarea și progresul sunt la fel de importante ca efortul. Într-o companie antreprenorială, învățarea, schimbarea și evoluția sunt elemente-cheie. Din acest motiv este foarte important ca echipele acestor companii să identifice rapid ceea ce pot învăța din experiențele lor, pentru ca apoi să folosească această cunoaștere pentru a evita să facă aceleași greșeli de două ori.

O altă trăsătură a liderilor care au mentalitate de creștere este capacitatea de a vedea oportunități noi peste tot – la conferințe sau eveniment de networking, într-o știre de afaceri sau într-un raport de industrie. Fiind constanți în efortul de a se dezvolta interior, aceștia reușesc să își depășească convingerile limitatoare și ajung să profite de mai multe conjuncturi oportune decât oricând înainte, mai ales atunci când acestea le-ar putea duce afacerea la un nou nivel.

„Realizând pe deplin beneficiile unei mentalități de creștere, acești lideri sunt în căutarea unor modalități de a se îmbunătăți, adesea prin educație continuă. Chiar dacă unii dintre aceștia sunt experți recunoscuți pe o anumită arie de expertiză, ei consideră că este întotdeauna posibil să înveți lucruri noi, mai ales dacă studiezi și ești deschis la tot ceea ce apare nou în domeniul de activitate al firmei, dar și în domenii conexe. Poate cea mai importantă trăsătură a liderilor cu mentalitate de creștere este aceea că doresc să-i vadă și pe alții reușind. Scopul lor este acela de a-și sprijini colegii în călătoria lor de dezvoltare profesională și personală. Aportul acestora în companie este deci unul fenomenal. Alături de ceilalți colegi cu poziții de management ei sunt cei care devin modele și surse de inspirație pentru ceilalți manageri și contribuie la dezvoltarea viitorilor lideri în această mentalitate de creștere”, a mai explicat Florentina Șușnea.