Producatori

Carbochim mizează pe investiții de valoare pe termen lung

24.07.2013

Carbochim a fost înființată în anul 1949 la Cluj-Napoca. Firma este în prezent cel mai mare producător de abrazive profesionale din țară, care se adresează unor piețe foarte variate, urmărind ca prin produsele sale să ofere calitate, la prețuri competitive, care să satisfacă așadar toate cerințele clienților.

Compania are în prezent 26 de dealeri acreditați în România și alți cinci în afara granițelor. Este vorba despre Ungaria, Polonia, Germania, Cehia și Slovacia.

“Compania noastră are în spate o istorie de aproape 65 de ani, binecunoscută în țară, dar care avea nevoie de o promovare externă și aici am încercat mai mult. Important este faptul că ne-am impus ca o firmă serioasă, cu produse de calitate, menite să facă față oricărei concurenţe”, ne-a declarat președintele Consiliului de Administrație și directorul general Carbochim, Viorel Dorin Popoviciu.

În prezent, compania oferă pieței corpuri abrazive cu liant ceramic, bachelitic, magnezitic și elastic într-o diversitate de forme, dimensiuni și specificații. În plus, fabrică discuri abrazive de debitare și debavurare într-o gamă variată de dimensiuni și specificații. Nu în ultimul rând, Carbochim este cunoscută pentru fabricarea abrazivilor pe suport de hârtie, pânză, combinație într-o diversitate de forme cu aplicații multiple la prelucrarea lemnului, metalelor și sticlei. În ceea ce privește produsul cel mai solicitat de pe piața interna, oficialii companiei spun că există un echilibru perfect între cele trei mari grupe de produse. “Noi producem trei mari grupe de produse: Abrazivi pe suport, Corpuri Abrazive cu Liant Organic și Corpuri Abrazive cu Liant Ceramic. Practic, ponderea fiecărei grupe de produse este de circa 33%, deci există un echilibru în ceea ce privește vânzarea produselor noastre”, a adăugat Viorel Dorin Popoviciu.

Efectele crizei economice

carbochim-augustCa în cadrul tuturor companiilor care își dezvoltă activitatea în domeniul construcțiilor, efectele crizei au fost resimțite puternic atât în producția firmei, cât și în ceea ce privește cererea de produse din partea clienților.

Efectele sunt unele resimțite pe termen lung, primul semestru al anului trecut de exemplu a venit cu un profit net de 595.064 lei pentru Carbochim Cluj. Asta înseamnă o scădere de 44 de procente față de profitul obținut în perioada similară a anului 2011, dar asta nu înseamnă că nu există un profit, ceea ce este lăudabil la perioada de final a crizei economice. O revenire financiară este posibilă doar cu ajutorul altor investiții serioase, punctuale, tocmai de aceea Carbochim a ales suplimentarea numărului oamenilor implicați în vânzări, soluție care a avut efecte imediate. “Criza am resimțit-o și noi, așa cum s-a resimțit ea peste tot. Cifra de afaceri a scăzut profitul mai putin, asta și datorită faptului că am fost mai atenți la resurse, la productivitate și am reușit să și investim în unele utilaje moderne. Am încercat să acoperim cât mai bine piața pe care o avem, suplimentând oamenii care erau implicati în vânzări. Ne-a ajutat mult și flexibilitatea de care am dat dovadă tot acest timp, promovând termene de livrare foarte scurte și încercând să sprijinim fiecare client în parte în a-și rezolva problemele, pe acest domeniu, cât mai bine”, a mai declarat directorul general Carbochim.

Pentru anul 2013, oficialii companiei spun că prioritare sunt acoperirea investițiilor și o creștere a vânzărilor de 5 procente, țeluri îndrăznețe pentru starea pieței actuale, dar deloc imposibil de atins. “Este un an destul de dificil, în contextul în care tot mai multe firme intră în insolvență și este tot mai greu în a-ți recupara contravaloarea mărfii vândute. Ceea ce avem prioritar este să putem să acoperim investițiile pe care ni le-am propus și să avem o creștere a vânzărilor de 5%. Dorim să dezvoltăm piața externă și credem că este posibil acest lucru. De asemenea, dorim să aderam la Organizația producatorilor de produse abrazive OSA, care ne-ar întări și mai mult poziția pe piață, în contextul ieșirii susținute la export”, ne-a povestit conducerea Carbochim.

Pentru a veni în ajutorul clienților care vor informații rapide, în timp real, Carbochim a implementat de curând posibilitatea partenerilor de a comanda produse online, cu ajutorul unui formular prezent pe site-ul oficial. Din păcate însă, rezultatele nu au fost pe măsura așteptărilor. “Formularul pentru comenzile online este mai puțin utilizat și l-am introdus din dorința de a veni în sprijinul unor clienți care preferă acest tip de comerț și care solicită produse uzuale. Deși are reduceri de preț, din păcate, nu a avut impactul la care ne-am așteptat, dar probabil este nevoie de mai mult timp pentru a se obișnui clientul și cu o astfel de facilitate, el preferând mail-ul ca modalitate de lucru”, ne-a explicat directorul general Carbochim.

Relocarea, o variantă luată în calcul

Vorbind despre investiții, în prezent, compania își îndreaptă atenția asupra utilajelor, pentru creșterea productivității și astfel pentru optimizarea fluxului tehnologic. “Pe termen lung, ne gândim la o relocare, dar aici sunt mai multe lucruri de pus la punct”, a completat Viorel Dorin Popoviciu.

“Dacă vorbim de tehnologii, trebuie menționat faptul că societatea noastră este posesoarea unor tehnologii cumpărate în anii ‘80, de la Norton și Tyrolit, tehnologii care au suferit numeroase îmbunătățiri de-a lungul timpului, îmbunătățiri menite să ne mențină în lupta pentru un loc pe piață și să ne facă competitivi, vis-a-vis de tot ce înseamnă tehnologie de vârf. Faptul că ne luptăm de la egal la egal cu firme precum Tyrolit, Saint-Gobain, Atlantic, Klingspor, firme din Austria, Germania și Franța spune multe despre tehnologiile pe care le folosim”, este de părere directorul Carbochim.

Import versus export

Volumul exportului este destul de redus în prezent, doar două procente din totalul cifrei de afaceri se datorează exportului, însă planurile companiei presupun o creștere în această direcție. “Volumul exportului nostru reprezintă circa 2% din totalul cifrei de afaceri, cifră de afaceri care a fost anul trecut de 28.000.000 lei. Țara cu cea mai mare pondere la export este Polonia, urmată de Germania. Mai exportăm în Ungaria, Cehia, Slovacia, Egipt și Israel. Volumul mic al exportului este cauzat de faptul că, în general, piețele externe sunt mai așezate, sunt firme cu tradiție care se regăsesc pe aceste piețe, iar un nou venit își face loc cu greu într-o astfel de piață. De asemenea, este important să găsești un reprezentant dornic de a introduce un jucător nou în piață, care să știe să-l introducă, să-l facă atractiv, să-l facă cunoscut. Se pare că în ultimii doi ani am reușit mai bine acest lucru și am început să ne facem cunoscuți tot mai mult”, ne-a declarat președintele Consiliului de Administrație și directorul general Carbochim, Viorel Dorin Popoviciu.

Tocmai pentru a rezolva această problemă, principala direcție este în prezent participarea la evenimente internaționale de profil, în cadrul cărora imaginea Carbochim să fie una cunoscută pentru cei de peste granițe. “Avem în vedere participarea la târgul de la Augsburg, Germania, acolo unde se întâlnesc producătorii de abrazive cu clienții lor potențiali și de unde a pornit ascensiunea noastră pe piețele externe acum un an. Credem că o nouă participare ne va ajuta și mai mult în a ne face cunoscuți și a putea demonstra performanțele de care suntem capabili”, a conchis directorul Viorel Dorin Popoviciu.

Grijă pentru mediul înconjurător

Firma are implementat un sistem integrat calitate – mediu. “Este acreditată conform ISO 9001:2008 și ISO 14001, acest lucru spunând totul despre preocupările noastre privind politica de mediu”, ne-a declarat directorul general Carbochim, Viorel Dorin Popoviciu.