Sectoare de interes pentru investițiile din acest an. Dacă ultima lună a anului a adus cele mai mari vânzări din tot anul centrelor comerciale din toată România, pe parcursul anului și alte domenii au contribuit semnificativ la dezvoltarea economică a țării. Creşteri ale cifrei de afaceri s-au înregistrat în sectoare importante precum industria energetică (21,8%), industria bunurilor de folosinţă îndelungată (12%), cea a bunurilor de capital (8,8%), industria bunurilor intermediare (8,6%) şi a bunurilor de uz curent (4,3%), potrivit datelor oferite de Institutul Național de Statistică.
Cumpărături, la final de an
Potrivit celui mai recent studiu Gfk, peste 45% dintre cei care locuiesc în București se îndreaptă către mall-urile din oraș pentru cumpărături atunci când sunt în căutare de articole de îmbrăcăminte sau încălțăminte. Nici cei care locuiesc în alte orașe mari din țară nu își direcționează atenția spre alte unități. Excepție fac localitățile cu mai puțin de 200.000 de locuitori, unde rezultatele cercetărilor arată că oamenii se îndreaptă către magazinele mici, din preajma casei sau piețele dedicate.
Centrele comerciale mari au fost punctul de atracție la final de an, când cei care au fost în căutare de cadouri pentru cei dragi s-au îndreptat spre magazinele preferate din centrele comerciale, în căutarea darului potrivit. Alegerile au fost realizate în funcție de mărcile preferate, la fel ca și atunci când consumatorii doresc împrospătarea garderobei, întrucât studiul Gfk arată că brandul este prima opțiune atunci când românii sunt în căutare de noi haine.
În ceea ce privește cele mai frecventate magazine, pe primul loc la nivel național este H&M. Alte nume oferite de participanții la studiu au fost Kenvelo, Zara, C&A, Bershka, Pull&Bear, New Yorker, Stradivarius, Mango sau Koton.
IT&C
Sectorul IT&C s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, iar analiștii susțin că evoluția va continua în următorii ani și va reuși chiar să echilibreze scăderile domeniilor care încă resimt efectele crizei economice, precum construcțiile.
De notat este faptul că și exportul de servicii este în creștere. România a devenit o piață puternică a specialiștilor în IT&C, iar companiile mari încep să investească în țara noastră prin deschiderea de noi unități, în timp ce societățile care nu au în plan dezvoltarea afacerilor în România se îndreaptă către achiziționarea de forță de muncă din țara noastră, ce oferă servicii la un nivel ridicat.
Cu grijă pentru mediu
Până nu acum mult timp, companiile care doreau să investească în grija pentru mediul înconjurător implementau activitățile prin intermediul campaniilor de responsabilitate corporativă, în prezent investițiile pot aduce profit.
Investițiile în energia regenerabilă, reciclarea materialelor sau cercetarea în aceste domenii au început să crească, iar acest lucru se datorează noilor obligații pe care le au societățile, care se văd acum nevoite să respecte legislația europeană privind mediul înconjurător.
Un studiu realizat de Greenpace arată că utilizarea exclusivă a surselor de energie regenerabile până în 2030 ar putea conduce la crearea de miliarde de noi locuri de muncă. Dezvoltarea biocombustibililor ar dezvolta munca chimiștilor și a agricultorilor, la care se adaugă creșterea transportului rutier și industria creatoare de noi utilaje specifice.
Outsourcing și training
Un domeniu care a crescut semnificativ în 2014 a fost industria BPO, mai exact cea de Business Process Outsourcing. În urma crizei economice, toate companiile sunt interesate direct în optimizarea cât mai corectă a costurilor. Cum plata și asigurarea angajaților sunt două dintre sectoarele care necesită cheltuieli ridicate lunare, societățile au început să recurgă la servicii speciale care să le asigure forța de muncă necesară în orice moment.
În același timp, după o perioadă în care organigrama multor companii a fost limitată, companiile nu au mai investit în dezvoltarea angajaților. Acest lucru a început să se schimbe, iar anul trecut a însemnat, pentru cei care se ocupă de cursurile dedicate angajaților, să fie din nou solicitați în cadrul societăților, în funcție de direcțiile care companiile le au stabilite pentru viitor.
Unele dintre cele mai cunoscute companii care investesc constant în instruirea angajaților români sunt Microsoft, Oracle sau Cisco. Aceste companii organizează frecvent programe de specializare și certificare, recunoscute la nivel internațional, iar investițiile se recuperează în timp, prin munca la un nivel calitativ înalt și o competență ridicată.
PR și marketing
Bugete dedicate imaginii societăților au crescut în 2014, companiile au reînceput să investească semnificativ în realizarea campaniilor integrate atât online, cât și offline. Fie că a fost vorba despre susținerea unor acțiuni în concordanță cu valorile și planurile de viitor ale companiilor, fie că s-a dorit extinderea, la o scară cât mai mare, a celor care cunosc beneficiile soluțiilor oferite de societăți, toate au făcut ca marketingul și PR-ul să fie direcții de investiții și dezvoltare.
Specialiștii atrag atenția asupra faptului că viziunea consumatorilor s-a schimbat și că nu mai este suficientă o campanie punctuală pe care companiile să o ia în considerare, iar investițiile constante în aceste direcții, cu o strategie bine pusă la punct în spatele acțiunilor propriu-zise de marketing și PR fac diferența între succesul unui serviciu sau produs sau, dimpotrivă, eșecul unei soluții.
Cum în centrul atenției oricărei companii se află, indiferent de domeniu, consumatorul final, asumarea riscurilor este un lucru pe care oricine încearcă să-l evite, tocmai de aceea investițiile în cercetările de piață au început să beneficieze de un trend ascendent.
Comportamentul de consum cunoaște schimbări, iar oamenii au început să cumpere ținând cont și de alte informații și nu doar de criteriul prețului serviciilor și produselor. Cum achizițiile încep să fie realizate și după criterii emoționale, consumatorii se îndreaptă către alte produse, în funcție de statutul lor și de așteptările finale pe care le au de la soluțiile vizate.