Costurile anuale pentru întreținerea unei mașini ajung, în cel mai bun caz la 4.000 lei, însă mult mai aproape de realitate este o sumă de circa 15.000 lei pe an, conform unei analize Autovit.ro.
”Întreţinerea şi utilizarea unei maşini costă mult, cu excepţia cazului în care o acesta este folosit foarte puţin şi nu există accidente şi probleme cu ea. În cel mai bun caz, costurile anuale pot fi până la 4.000 lei, însă aceasta presupune folosirea ocazională, absenţa asigurării CASCO şi un timbru de mediu de sub 1.000 de lei şi RCA sub 500 lei. Mult mai aproape de realitate este o sumă de circa 15.000 lei/an pentru un model de volum cu o taxă de înmatriculare de aproximativ 3.000 lei, un cost anual al combustibilului de 6.000 lei şi un CASCO de circa 2.000 lei”, se preciază în studiul citat.
La modele premium costurile pot depăşi 30.000 lei pe an, mai ales dacă vorbim de un model cu impozit anual de câteva mii de lei şi un CASCO pe măsură.
”Costurile sunt mai mari în primul an dacă a fost nevoie să se plătească timbrul de mediu, însă nici în anii următori nu scad semnificativ, fiindcă intervine nevoia de revizii şi de schimbare a anvelopelor”, afirmă reprezentanții Autovit.ro.
Timbrul de mediu
De câţiva ani, timbrul de mediu sub diversele sale denumiri de până acum a influenţat puternic decizia de cumpărare a unei maşini rulate, creând în piaţă fie lungi perioade de aşteptare, fie perioade în care s-au cumpărat neobişnuit de multe maşini second-hand. Pentru cei care vor să cumpere o maşină rulată din import sau una din ţară înmatriculată înainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu contează enorm, fiindcă acesta ajunge să reprezinte o bună parte din valoarea maşinii.
La Euro 5 timbrul de mediu nu este foarte mare, în timp ce la modele de volum cu motor Euro 4 şi cilindre de sub 1.600 cmc valorea este în general până la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 şi Euro 4 timbrul de mediu este aproximativ 1.000 de euro, sumă descurajant de mare pentru cumpărători. Schimbarea de la 15 martie 2013 a făcut ca valoarea timbrului de mediu să scadă drastic pentru maşinile Euro 0, Euro 1 şi Euro 2. Acestea au devenit atractive în piaţă, dar o altă consecinţă este că odată cu această modificare sunt aduse în ţară multe maşini vechi ce vor necesita reparaţii mai dese în timpul utilizării.
Transcrierea
În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în România şi pentru care s-a plătit taxa auto, la vânzare, respectiv cumpărare, se face transfer de proprietate, situaţie în care este nevoie de o serie de operaţiuni şi acte. Pe de-o parte este nevoie de verificarea tehnică şi atestarea autenticităţii de către Registrul Auto Român (RAR) şi pe de altă parte se plăteşte şi o taxă pentru obţinerea noilor plăcuţe. Totalul taxelor variază între 350 şi 550 lei.
Impozitul auto
Impozitul anual depinde de cilindreea maşinii şi variază de la judeţ la judeţ în funcţie de procentul cu care autorităţile locale au decis să-l majoreze în 2013 (procentul maxim fiind de 16%). Pentru maşini cu motor de 0,9 litri, impozitul este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare în intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, însă când e vorba de cilindreele mai mari, creşterea este puternică.
Pentru maşini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de 6.000 lei.
Asigurarea și carburantul
Tarifele poliţelor RCA depind de mulţi factori, de la vechimea şi valoarea maşinii, până la vârsta şi starea civilă a şoferului. În funcţie de cum s-au poziţionat în piaţă companiile, preţul mediu al unei poliţe de răspundere civilă auto variază între 400 lei şi 800 lei.
De câţiva ani, din cauza scumpirilor repetate, benzina şi motorina au devenit o problemă financiară pentru sute de mii de şoferi care s-au văzut nevoiţi să utilizeze tot mai rar maşinile. Un calcul simplu arată că pentru cei care merg cu maşina săptămânal şi parcurg sub 5.000 km/an, costul cu benzina poate fi de sub 2.000 lei/an, calculul fiind la un preţ de 5,7 lei/litru şi la un consum mediu de 7 litri/100 km.
Şoferii mai activi parcurg lejer peste 15.000 km/an, iar în acest caz costurile cu benzină sau diesel-ul ajung până la 6.000 lei/an. Pentru cei foarte activi costurile depăşesc 10.000 lei/an.
Reparaţiile, ITP și revizia
Acest capitol reprezintă unul dintre cele mai neplăcute momente pentru un şofer, fiindcă se referă la probleme mecanice care apar din cauza uzurii, dar şi la probleme apărute în urma unor incidente în trafic ce nu pot fi acoperite de RCA sau de CASCO.
Pentru probleme mici rezolvate la service-uri de cartier, şoferul poate achita între 200 şi 300 lei, însă pentru defecţiuni grave costul reparaţiei poate atinge chiar câteva mii de lei, deja o parte semnificativă din valoarea maşinii.
Inspecţia tehnică periodică (ITP) este obligatorie pentru orice vehicul care circulă pe drumurile publice. Pentru autoturismele pe benzină ITP-ul costă 90-100 lei, pentru autoturismele diesel este 110 -120 lei, iar pentru autoturismele pe GPL, este 130 lei. La maşinile 4×4 preţul este aproximativ 150 lei, iar la autoutilitare se poate apropia de 200 lei.
În ceea ce priveşte operaţiunile, revizia include în general schimb de filtre (aer, polen, combustibil, ulei), schimb de ulei, înlocuire elemente mecanice plus preţul manoperei. Preţurile pornesc de la sub 400 de lei şi, în funcţie de filtrele ce ajung să fie schimbate, variază între 500 şi 600 de lei pentru principalele modele de volum de clasa C. Pentru maşini premium revizia ajunge să depăşească 1.000 lei.
Parcare, anvelopele și spălatul mașinii
În oraşele unde se pot închiria locuri de parcare lângă domiciliu, preţurile anuale sunt în general între 50 şi 100 de lei, existând şi locuri mai scumpe, dar şi unele de lux pe care cei care au automobile second-hand mai vechi nu şi le pot permite. Pentru cei care merg zi de zi cu maşina la serviciu şi trebuie să plătească fie în parcări oficiale, fie să dea „atenţii” la parcagii ambulanţi, costurile anuale sunt între 1.000 şi 3.000 de lei.
De asemenea, mai trebuie luat în calcul spalatul mașinii care poate costa, în funcţie de frecvenţă, între 100-200 lei/an şi chiar peste 500 lei, iar anvelopele de iarnă/vară adaugă şi ele câteva sute de lei la câţiva ani, în timp ce lichidul de parbriz poate costa cam 50 lei/an.