În toată lumea, copiii îşi petrec cea mai mare parte a timpului lor în mediul online, folosind instrumente de comunicare cum sunt reţelele sociale, email-ul, chat-ul etc. (reprezentând 67% din activitatea online), arată raportul Kaspersky Lab “Control parental”.
Portalurile de jocuri (11%) şi site-urile care conţin informaţii despre alcool, droguri şi tutun (9%) se clasează pe locul al doilea, respectiv al treilea. În acelaşi timp, se observă diferenţe notabile în ceea ce priveşte interesele copiilor din diferite ţări.
Statisticile arată că, în perioada analizată, copiii au redus numărul de vizite în mediile de comunicare şi site-urile destinate adulţilor. Această tendinţă poate fi explicată prin faptul că şi-au mutat cea mai mare parte a activităţilor “sensibile” pe dispozitive mobile, care nu au fost vizate de raport.
Categoria “canale de comunicare pe Internet” este cea mai populară în Mexic (86%), Rusia, Brazilia şi Italia (cu procente de peste 70%). Cei care au comunicat cel mai puțin în această perioadă au fost copiii din China (30%), Germania (31%) ?i Marea Britanie (32%). Interesant de remarcat, cu cât e mai puţin populară această categorie într-o ţară, cu atât e mai populară categoria “jocuri pe computer”. Copiii din Marea Britanie (28%), Germania (26%) şi Australia (21%) au o tendinţă mai accentuată să se joace online, în timp ce copiii din Mexic (4%), Italia (6%) şi Japonia (7%) se joacă mai rar.
În ceea ce priveşte vizionarea de materiale video, descărcarea de software sau când vine vorba să asculte muzică, micuţii din Japonia conduc detaşat (12% din totalul de notificări trimise de sistemele de control parental). De asemenea, ei se clasează în top la cumpărăturile online (17%), ca şi copiii şi adolescenţii din China (20%).
Categoria “alcool, tutun şi droguri” a generat cele mai multe semnale de alarmă în Germania (23%) şi Marea Britanie (25%). În schimb, conţinutul pentru adulţi a generat cel mai mare interes în rândul copiilor din China (23%) şi Japonia (5%), iar cel mai mic interes în Marea Britanie şi SUA (ambele înregistrând sub 1%).
“Popularitatea anumitor tipuri de site-uri printre copiii din diferite ţări poate fi legată de specificul cultural al fiecărei ţări şi de condiţiile economice. Vedem cum copiii devin mai independenţi în mediul online: aleg ce muzică ascultă, filmele şi desenele animate pe care vor să le vadă şi ce programe să instaleze. Această independenţă este bună, dar pe Internet, ca şi în viaţa reală, copiii trebuie ghidaţi şi învăţaţi cum să aibă un comportament responsabil, care să nu îi pună în pericol. Noi credem că, pentru a evita accesarea unui conţinut dăunător de către copiii lor, părinţii trebuie să îmbine folosirea unei soluţii complexe de securitate cu o comunicare constantă. Prin discuţii, micii utilizatori învaţă despre pericolele din mediul online şi se creează o relaţie de încredere în cadrul familiei, în timp ce soluţiile de securitate oferă baza pentru astfel de conversaţii şi un mediu sigur pentru toţi membrii familiei”, spune Anna Larkina, Senior Web Content Analyst la Kaspersky Lab.