Cu toate că în ultimii ani, se utilizează termenul ”nativ digital” pentru a descrie tinerii care au crescut folosind în mod uzual computerul și care au un instinct de utilizare a tehnologiei, de fapt această generație nu deține competenţe digitale pentru a utiliza tehnologia în siguranţă şi eficient, iar aptitudinile lor, dobândite în mod informal, sunt susceptibile de a fi incomplete.
Astfel, aceşti tineri nu îşi pot construi abilitățile digitale fără sprijin prin instruire şi educaţie, conform celei mai recente luări de poziție din partea ECDL Foundation, <<Eroarea “Nativ Digital”: De ce tinerii trebuie să îşi dezvolte competenţe digitale>>, care a fost publicată astăzi de ECDL România.
Organizația atrage atenţia asupra percepţiei şi descrierii greşite a nativilor digitali conform cărora aceştia îşi însuşesc intuitiv competenţe de utilizare a computerului doar prin accesarea unei tablete sau a unui laptop.
Plecând de la informaţii detaliate furnizate de cercetările efectuate la nivel academic sau din industrie, documentul arată amploarea problemei şi pericolul pe care îl reprezintă pentru economia Europei o posibilă “Generaţie pierdută”.
Din cauza acestor tendinţe, există riscul ca Europa să întâmpine scăderi severe de cetăţeni instruiţi în era digitală, împiedicând astfel creșterea economică și competitivitatea, conform Comisiei Europene,
”Deşi competențele digitale sunt esențiale pentru aproape fiecare loc de muncă din zilele noastre, abilitățile reale ale angajaților și tinerilor sunt, în multe cazuri, șocant de scăzute”, precizează ECDL Foundation.
De exemplu, un studiu recent a arătat în Germania că doar 20% dintre respondenți ar putea aplica cu succes un stil de paragraf într-un document Word, iar un studiu în Italia a constatat că 42% dintre tineri nu au fost conştienţi de riscurile de securitate care pot fi implicate în accesul la Internet wireless, în timp ce o cercetare în Australia a indicat că 45% din tinerii respondenți erau doar “Utilizatori rudimentari” de tehnologii digitale.
În concluzie, organizația spune că termenul ”nativ digital” sugerează în mod fals că tinerii cunosc intuitiv cum să utilizeze tehnologiile digitale, acest termen perpetuând percepţia unora dintre părinţi, profesori şi decidenţi politici, fiind astfel omise competenţe esenţiale din programa şcolară. În plus, dovezile arată că expunerea la tehnologie nu poate fi echivalentă cu abilitatea de a o folosi, iar unui procent substanțial dintre tinerii din ţările europene le lipsesc competenţe IT de bază.
Astfel, s-a ajuns în situația în care tinerii tind să îşi supraestimeze nivelul de competenţe digitale: testele practice arată că în timp ce nivelul lor de încredere este mare, competenţele lor de utilizare a computerului şi a Internetului sunt departe de a fi complete.
”Programele de dezvoltare a competenţelor digitale ar trebui să devină parte a tuturor formelor de educaţie formală, non-formală şi informala. Certificări standard, recunoscute la nivel international şi vendor independent precum ECDL oferă o metodă de măsurare a rezultatului investiţiei în programe de dezvoltare a aptitudinilor în cadrul şi în afara educaţiei formale”, precizează ECDL România.