O mare parte (70%) dintre afacerile de familie iau în considerare numirea unei femei în fruntea companiei. Astfel, în condiţiile în care, în mod natural, afacerile de familie se concentrează pe incluziune, longevitate, sustenabilitate şi creştere, ceea ce le diferențiază față de alte tipuri de afaceri este incluziunea semnificativă a femeilor la nivel executiv.
„Afacerile de familie se numără printre cele mai mari şi mai durabile afaceri din economia globală, reuşind să se mențină inovatoare, flexibile, concentrate pe ceea ce fac şi pe creştere timp de decenii, dacă nu chiar de secole. Acestea dețin un procent mai mare de femei – din familie sau din afara acesteia – în echipa de conducere şi în consiliul de administraţie față de oricare alt tip de companie”, conform unui raport publicat de EY şi Kennesaw State University intitulat „Staying power: how do family businesses create lasting success?”.
Cinci femei în echipa executivă
Astfel, potrivit studiului, aceste afaceri au, în medie, cinci femei în echipa executivă şi patru femei care sunt pregătite pentru preluarea unor poziţii de top management. În plus, femeile reprezintă în medie 22% din echipa de top management a unei afaceri de familie.
Totodată, 55% dintre aceste afaceri au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie, iar circa 16% din pozițiile consiliilor de administraţie sunt ocupate de femei – ceea ce înseamnă mai mult de o femeie per consiliu.
În aceleaşi timp, raportul EY mai arată că 8% dintre consiliile de administrație au în componența lor un procent de 50% sau mai mult femei şi că 70% din afacerile de familie iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie, iar 30% iau foarte serios în calcul numirea unei femei în fruntea companiei.
„Comparând datele care caracterizează afacerile de familie cu statisticile globale per ansamblu privind afacerile, diferenţele sunt izbitoare. Participarea femeilor în echipele de top management s-a situat la 12,9% la sfârşitul lui 2013, iar procentul global de femei în poziţie de CEO a fost de 3,9%”, conform studiului citat.
Comparativ cu procentul de femei din consiliile de administraţie ale corporațiilor, diferenţa este impresionantă, deoarece procentul mediu al femeilor în astfel de consilii atingea 12,7% la sfârşitul lui 2013.
„Întrucât multe dintre motivele pentru care femeile nu sunt numite în poziţii de conducere au la bază stereotipuri sociale – care sunt la rândul lor reacţii defensive ce conferă un sentiment general de securitate – multe companii listate sau corporaţii evită astfel de decizii, pe care acţionarii le pot considera riscante sau mai puţin conservative. De partea cealaltă, afacerile de familie au libertatea de a alege oamenii care stau la vârf, pe baza competenţelor şi a potenţialului observat – aceasta fiind una dintre explicaţiile pentru numărul mare de femei în poziţii de conducere din acest sector. Având în vedere că diversitatea la nivel de leadership este direct corelată cu niveluri superioare de engagement şi cu o creştere mai sustenabilă a veniturilor, cred ca afaceri ca acestea, care se bazează pe simţ practic şi gândire pragmatică în plasarea angajaţilor de valoare, sunt cele care vor avea succes pe termen lung”, a explicat Andreea Mihnea, HR Director, EY România.
Raportul mai arată că afacerile de familie cred în valoarea femeilor în poziţii de conducere în general, deci inclusiv a femeilor care nu fac parte din familie. Companiile participante la studiu au, în medie, doar între una şi două femei din cadrul familiei în poziţii de conducere, alături de un număr mediu de 3,5 femei din afara familiei pe astfel de poziţii.
Obiectivele de creştere
În plus, instruirea mai multor femei pentru ocuparea de poziţii de top management permite afacerii să-și stabilească obiective mai mari de creștere, subliniind accentul pe care îl pun femeile pe creşterea pe termen lung şi pe sustenabilitatea afacerii, mai degrabă decât pe obiectivele de performanţă pe termen scurt, cum ar fi acela al atingerii ţintelor financiare trimestriale.
„Unele dintre cele mai mari şi mai longevive afaceri de familie de la nivel global susțin accesul femeilor la poziții de conducere mult mai înalte și într-un timp mult mai scurt decât celelalte tipuri de companii. Unele dintre aceste afaceri sunt giganţi ai economiei mondiale, care angajează un număr foarte mare de oameni, care domină industriile şi generează un impact puternic asupra economiilor locale şi asupra celei globale. Modul în care astfel de afaceri acţionează atunci când vine vorba despre punerea în valoare a liderilor femei ilustrează o cale diferită, mai durabilă şi mai sustenabilă pentru afaceri şi pentru economia mondială în ansamblul ei”, spune Alexandru Lupea, Partener în cadrul departamentului de audit financiar şi Strategic Growth Markets Leader, EY România.