Câte companii de servicii financiare își fac un plan de integrare înainte de semnarea unei tranzacţii?

16.02.2015

O mare parte din companiile de servicii financiare (70%) își fac un plan de integrare înainte de semnarea unei tranzacţii. Astfel, acestea dezvoltă într-o măsură tot mai mare planuri bine definite de integrare înainte de finalizarea şi semnarea tranzacțiilor de fuziuni și achiziții cu scopul de a maximiza valoarea generată şi de a atrage interesul acționarilor, investitorilor şi al autorităţilor de reglementare, potrivit studiului EY – Striking the right chord: M&A integration in financial services .

Raportul mai arată că Procentul ajunge la 93% în cazul tranzacţiilor cu valori ce depășesc 1 miliard dolari.

În plus, 69% dintre instituțiile financiare cumpărătoare au luat în considerare resursele companiei achiziționate ca parte a programului de integrare şi ceva mai mult de jumătate dintre toate companiile respondente (52%) au declarat că utilizarea unui număr crescut de resurse poate duce la îmbunătăţirea procesului de integrare.

EY arată că 29% dintre instituțiile financiare care au dezvoltat un plan de integrare anterior semnării tranzacţiei au înregistrat o scădere de 40% a costurilor de integrare estimate inițial, tocmai prin valorificarea sinergiilor dintre cumpărător şi vânzător. Pe de altă parte, doar 12% dintre respondenţii care nu au avut definit un astfel de plan înainte de semnarea tranzacţiei de achiziții sau fuziuni au atins acelaşi nivel de reducere a costurilor.

“Studiul, bazat pe experiența din 424 de tranzacții realizate în ultimii trei ani, atinge elementele esențiale pe care instituțiile financiare trebuie să le aibă în vedere în proiectele de integrare: de la planificare, echipă, măsurarea beneficiilor, execuție până la resurse umane și tehnologie. Este un studiu cuprinzător, foarte util organizațiilor care acum sunt în proces de realizare a unei tranzacții, pentru a ști în ce zone să își plaseze cu prioritate efortul, astfel încât să asigure succesul integrării”, a afirmat Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader, EY România.

Resursele umane şi tehnologia informaţiei

Resursele umane şi tehnologia informaţiei deţin un rol determinant în toate etapele procesului de integrare, putând deveni fie factori stimulatori cheie, fie factori ce pot îngreuna procesul. Identificarea unei arhitecturi care să integreze optim aplicațiile IT și infrastructura celor două organizații a fost menționată drept cea mai mare provocare de către 27% dintre respondenţi.

Acest aspect este considerat cel mai dificil de rezolvat de către managerii din sectorul bancar, de asigurări şi fonduri de investiții. 21% dintre respondenţi au declarat că reţinerea angajaților valoroși este cea mai mare provocare în procesul de integrare a resurselor umane.

Procentul ajunge până la 28% în cazul fondurilor de investiții, reflectând, probabil, concentrarea specifică a expertizei necesare în relațiile cu clienții și investiții într-un grup relativ restrâns de personal.

Piața serviciilor financiare trece printr-o perioadă de reașezare

“Piața internațională a serviciilor financiare trece printr-o perioadă de reașezare, fapt marcat prin consolidarea jucătorilor de vârf, precum și de așezarea pe nișe specifice a jucătorilor de o talie mai mică. Piața locală cunoaște în ultimii doi ani un puternic val de consolidare având la bază și mișcările piețelor externe, dar și o reașezare necesară dată de faptul că piața locală e fragmentată. Creșterea numărului de tranzacții, realizate fie ca entități ca atare, fie ca portofolii de clienți, provenind din piața bancară, din piața asigurătorilor, de leasing sau din cea a serviciilor de brokeraj a făcut ca succesul unei tranzacții să fie măsurat și prin prisma succesului de a integra entitățile post-tranzacție, ca o măsură de a emite valoare pentru cumpărător”, a explicat Florin Vasilică, Liderul departamentului de Asistenţă în Tranzacţii, EY România.

Experiența EY România arată că valoarea pentru cumpărător este maximizată în tranzacțiile în care există o echipă operațională a cumpărătorului implicată în totalitatea activităților care conduce integrarea sistemelor și activitățile de comunicare cu clienții finali, precum şi o echipă de conducere a procesului profesionistă și experimentată, condusă de un consultant extern.

De asemenea, nu trebuie ignorate nici aspectele legale rezolvate la începutul procesului prin implicarea unor avocați de top, cu excepția elementelor de reglementare unde e necesară implicarea autorităților (Consiliul Concurenței, BNR, ASF, ANSPDCP etc.), iar cumpărătorul și vânzătorul trebuie să fie interesați de o tranzacție corectă, nu una în termeni oportuniști.

Citiți și despre: