Anul acesta urmează să fie inaugurate doar două centre comerciale, care însumează 52.000 metri pătraţi, urmând ca în 2015 să fie deschise alte mall-uri care au per total 194.000 metri pătraţi, arată un studiu despre piață locală comercială, realizat de compania de consultanţă imobiliară CBRE.
Astfel, stocul nou de spațiu de retail care urmează a fi livrat în perioada 2014 – 2016 este de peste 350.000 metri pătraţi, din care 194.000 metri pătraţi vor fi livrați în 2015. Aceste deschideri vor duce la creșterea densității comerciale de la un nivel actual de 139 metri pătraţi la 158 metri pătraţi pentru 1.000 de locuitori.
Dintre proiectele aflate în construcție, doar două urmează a fi deschise până la sfârșitul anului, ambele fiind parte a portofoliului NEPI. Este vorba de Vulcan Value Centre situat în București și Târgu Jiu Shopping City, însumând 52.000 metri pătraţi.
Studiul mai arată că a fost demarată construcția și la proiecte de maximă importanţă precum Parklake şi Mega Mall, amândouă situate în zona de Est a Bucureștiului, Ghencea Shopping Centre (dezvoltat de Immochan), tot în București, prima fază a Coresi Shopping City în Brașov și Timișoara Shopping City.
“Dezvoltarea ar putea începe și la alte proiecte noi (Victoria City), precum și expansiuni sau renovări ale unor scheme existente (cel mai notabil proiecte fiind Carrefour). La finalizare, în 2016, toate aceste proiecte vor crește stocul de spațiu comercial modern la 3,15 milioane metri pătraţi”, arată CBRE.
Dedeman domină sectorul de bricolaj
În ultimul an, unul dintre segmentele comerciale cu o activitate intensă a fost sectorul de bricolaj (DIY). În acest domeniu s-au înregistrat mișcări semnificative încă din 2013, moment în care Kingfisher a cumpărat operațiunile Bricostore din România. A urmat achiziția Praktiker de către un om de afaceri turc, iar la începutul anului Obi a anunțat închiderea operațiunilor din România până în septembrie 2014, în timp ce bauMax a vândut rețeaua locală către Leroy Merlin.
Jucătorul local, Dedeman domină acest segment încă din 2010, înregistrând vânzări record de peste 600 milioane euro, anul trecut.
Mall-urile au nevoie de o repoziționare
“Una din tendințele ce va fi înregistrată în următorii ani este legată de renovarea centrelor comerciale existente. În acest moment, în jur de 37% din stocul modern comercial este operațional de mai mult de 6 ani, astfel centrele au nevoie de o repoziționare, fie printr-o renovare parțial sau totală, fie prin extinderi. Doar 15% din stocul modern a suferit astfel de modificări și doar 5% din stoc a trecut printr-o renovare completa”, a afirmat Luiza Moraru, Head of Retail și Asset Services CBRE România.
În Capitală, Anchor Grup a anunțat planuri de modernizare pentru ambele sale centre: Plaza România și București Mall. În plus, recent lucrări de renovare au fost finalizate și la Iris Titan București.