Peste 100.000 de firme din totalul de 550.000 de companii active din România îşi au sediul social la aceeaşi adresă cu a administratorului sau a unuia dintre acţionari, conform unei analize KeysFin. Cele mai multe firme sunt din domeniul HORECA, urmat de cel al serviciilor.
„Din bucătărie sau sufragerie, din dormitor şi, de ce nu, de pe balcon sau din cadă, sute de mii de români practică “sportul sângeros” numit business, la domiciliu. Şi nu sunt deloc puţini”, au afirmat specialiştii firmei.
Potrivit raportului, din totalul de 108.363 societăţi cuprinse în analiza Keysfin, cele mai multe sunt în Bucureşti. 23.523 (19%) dintre cele 122.052 de firme active din Capitală au sediul acasă la patron, acţionar sau administrator. Urmează Clujul, cu 7039 societăţi din totalul de 30.597 (23%), Constanţa cu 4988 din 22.220 (22%) şi Braşovul cu 4270 din totalul de 19145 firme active (22,3%).
Statistica arată, totodată, că cea mai mare pondere de firme cu sediul acasă la acţionari sau administrator se înregistrează în Hunedoara (25,3%), Buzău (23,9%) şi Mehedinţi (23,6%).
“Datele statistice arată că, în medie, 20% dintre firmele din România sunt înregistrate acasă la acţionari sau administratori. Majoritatea covârşitoare a acestora (98%) sunt microîntreprinderi, cu maximum 2 salariaţi declaraţi”, explică experţii de la Keysfin.
Sectoare de activitate
În ceea ce priveşte sectoarele de activitate, cea mai semnificativă pondere o au cele din HORECA (hoteluri şi restaurante), cu 19% din totalul business-urilor înregistrate la domiciliul acţionarilor sau administratorilor.
În clasamentul domeniilor urmează comerţul, cu 15,1%, aici intrând buticurile, chioşcurile, în principal magazinele de la parterul blocurilor. Clasamentul este completat de sectorul construcţiilor (11,4%), informaţii şi comunicaţii (10%) şi alte domenii cu 25,2%.
România are, oficial, peste 580.000 de oameni de afaceri, cei mai mulţi fiind bărbaţi, cu vârste cuprinse între 35-55 de ani. Femeile vin însă din urmă, numărul acestora ajungând, în 2015, la peste 240.000.
“Este vârsta la care cei mai mulţi au acumulat deja experienţa necesară pentru a se lansa pe cont propriu în business. Mulţi sunt foşti angajaţi în diverse firme, dar sunt şi destui cei care fac afaceri dintr-un talent înăscut, care au avut tot timpul spirit antreprenorial, căliţi fiind la şcoala vieţii”, au declarat analiştii de la KeysFin.
Oamenii de afaceri bărbaţi sunt mai atraşi de investiţiile în domenii lucrative, de la construcţii (75%), la producţie (67%), transport (70,7%) şi comerţ (56,3%), în timp ce femeile sunt cele mai multe prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (58,5%), serviciile (51,7%), activităţile administrative (43,59%) şi cele cultural-educative (40,4%).