Tinerii sunt atrași de instrumentele financiare moderne, dar au nevoie de o educație financiară mai bună, se arată într-un studiu al Băncii Comerciale Române. Astfel, conform raportului, 63% dintre adolescenți (14-19 ani) au trecut pragul unei bănci, în ultimele trei luni. În plus, aceştia își doresc să aibă la dispoziție servicii bancare de ultimă generație, cum ar fi plăți prin telefon (55%) și autentificare prin amprentă (71%)
Studiul mai arată că 57% dintre tinerii de 14-19 ani din ţara noastră sunt clienți ai unei bănci, procent care crește la 92% pe segmentul de vârstă 20-25 de ani.
De asemenea, 51% dintre tinerii de 20-25 de ani sunt angajați, iar 58% câștigă cel puțin 1.000 de lei, lucru care îi determină să-și completeze veniturile din salariu dinspre familie (47%), ponderea totală a celor care primesc bani de la familie, pe această grupă de vârstă, fiind de 67%. Acesta este și unul dintre motivele pentru care, în cazul tuturor tinerilor de până în 25 de ani, educația financiară provine, predominant, din familie (80%), în timp ce școala deține o pondere de numai 15%.
“Educația financiară a tinerilor, și nu numai, este una dintre prioritățile strategice ale Băncii Comerciale Române. De aceea, am decis să ne implicăm din ce în ce mai puternic în dezvoltarea unor programe dedicate, menite să-i încurajeze pe tineri să-și ia viața în mâini, cât mai devreme posibil, să gândească responsabil, analitic și antreprenorial. Avem nevoie să pregătim noua generație pentru provocările societății, mai ales a celei românești, aflată încă în plină reașezare. Este și motivul pentru care, pentru cel de-al cincilea an la rând, BCR a organizat, de-a lungul verii, două programe distincte de internship plătit, unul pentru liceeni și unul pentru studenți, în urma cărora zeci de tineri din întreaga țară au învățat, din interiorul cele mai mari bănci din România, ce înseamnă responsabilitatea financiară și cum funcționează sistemul bancar”, a declarat Ionuț Stanimir, purtător de cuvânt al BCR.
Potrivit raportului BCR, 66% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 14 și 25 de ani dețin un cont curent la o bancă din România, 45% sunt titulari ai unui card de debit, iar aproximativ 30% folosesc internet banking.
Mobile banking-ul
Totodată, 44% dintre cei de 20-25 de ani folosesc internet banking-ul, procent care scade la numai 14% pentru 14-19 ani. Mobile banking-ul are un grad de utilizare de 29,5% (20-25) și 12,5% (14-19).
Cu toate acestea, 29% dintre tinerii de 20-25 de ani folosesc internetul pentru a plăti facturi și a face transferuri, iar 59% fac diverse achiziții online, procent care se situează la o cotă de 40% în cazul adolescenților (14-19 ani).
Dacă ar putea pune bani deoparte, tinerii ar economisii pentru vacanțe (67%), studii sau cursuri specializate (44,5%) și îmbrăcăminte (37,7%).
Potrivit studiului, la primul loc de muncă, tinerii își doresc să primească un salariu cuprins între 1.000 și 1.500 de lei (31%), 1.500 și 2.000 de lei (25%) și de peste 2.500 de lei (21%). În cazul grupei de vârstă 20-25 de ani, așteptarea privind salariile de peste 2.000 de lei e ceva mai mare.