Ce cumpără românii pe Internet?

30.09.2013

Supermarket-urile și mall-urile se mută online. Un lucru este cert: trăim în secolul vitezei și odată cu asta vine și lipsa de timp. De acest lucru și-au dat seama și antreprenorii sau companiile care au decis să-și “mute” afacerile în online sau să extindă domeniile de activitate astfel încât să poată oferi clienților posibilitatea de a accesa produsele lor cu un singur click. Dacă luăm în calcul și faptul că în țara noastră 63% dintre cei care au peste 15 ani și trăiesc în mediul urban și peste 53% dintre cei din mediul rural au o conexiune la Internet (potrivit Gfk) atunci datele arată că mai toate afacerile care pot fi extinse în mediul virtual ar fi bine să facă acest pas cât mai curând.

Cea mai recentă cercetare realizată de Gfk arată că nu mai puțin de 70% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 15 și 45 de ani consideră Internetul ca un instrument util și practic atunci când vine vorba despre cumpărături. Mai mult decât atât, ei susțin că părerile celorlalți consumatori exprimate online și rețelele de socializare sunt la fel de importante. În acest fel, își pot da seama de raportul calitate – preț și de cele mai inspirate alegeri atunci când se hotărăsc să achiziționeze online diferite bunuri.

„Accesarea site-urilor de comparare a preţurilor, consultarea online a descrierilor detaliate ale produselor şi a recenziilor altor cumpărători, schimbul de informaţii din reţelele sociale, toate acestea sunt activităţi desfăşurate din ce în ce mai mult în vederea luării celei mai bune decizii de cumpărare, care să aducă cea mai mare valoare cumpărătorului. Astfel, accesul la surse multiple de informare ne transformă pe toţi în cumpărători mult mai implicaţi şi mai exigenţi, mai dificil de mulţumit decât înainte”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.

Comparativ cu magazinele clasice, în mediul online cumpărătorii sunt mult mai implicați în procesul de achiziționare al produselor, mai precis clienții sunt conștienți de instrumentele pe care le au la îndemână și de faptul că pot găsi informații rapid despre orice produs sau producător, așadar sunt în căutarea calității, dar și a prețului cât mai scăzut. De aceea, fidelizarea lor pentru retaileri și producători este foarte dificilă. Studiul Gfk FutureBuy relevă faptul că, treptat, se dezvoltă şi alte medii de interacţiune. Smartphone-ul de exemplu este folosit pentru a compara preţuri (44% dintre deţinătorii care s-au informat online sau au cumpărat online în ultimele 6 luni), pentru a căuta informaţii şi recenzii (42%) şi pentru a localiza magazine (42%), şi alte tipuri de comportamente încep să apară: verificarea disponibilităţii unui produs (31%) sau scanarea de coduri QR (22%).

Produse vizate și bugete pentru cumpărături

Daedalus Millward Brown dezvăluie prin “Studiul despre barierele de achiziţie online a produselor şi serviciilor în România” faptul că pe primele locuri în topul cumpărăturilor online făcute de utilizatorii de internet se află plata facturilor la diferite utilităţi, urmată de articolele de îmbrăcăminte sau încălţăminte şi produsele electronice. 82% dintre cumpărături au fost efectuate de pe site-uri româneşti, iar restul de la magazine online din străinătate, iar 48% dintre cei care şi-au achiziţionat produse online au avut un buget între 100 şi 500 de euro.

Potrivit aceleiași companii, nu mai puțin de 27% dintre românii care au o conexiune la Internet cumpără online. În plus, a crescut ponderea persoanelor de peste 45 de ani care preferă cumpărăturile din fața calculatorului, înregistrându-se chiar o creștere în mediul rural.

Începutul școlii

Produsele destinate cursurilor școlare înregistrează an de an o majorare a cererii în ultimele luni. Conform Okazii.ro, cel mai mare site de comerț online din România, cele mai cumpărate articole înaintea începerii anului școlar au fost treningurile, pantofii sport, cărțile, smartphone-urile și tricourile, iar județele de unde au venit cele mai multe comenzi sunt București, Timiș, Cluj și Prahova.

Sfaturi pentru cumpărăturile online

Mulți utilizatori de Internet se tem de cumpărăturile online, considerând că transferurile bancare și plata online a produselor nu sunt sigure. Mai jos sunt câteva sfaturi pentru cumpărături online în siguranță:

  1. Asigurați-vă că aveți versiunile corecte și cele mai noi ale soft-urilor folosite.
  2. Asigurați-vă că ați accesat un magazin online ce deține o conexiune securizată (https).
  3. Păstrați mereu o dovadă a plății online (pe mail sau istoricul plăţilor online).
  4. Căutați informații despre magazinul online în cazul în care nu este vorba despre o companie cunoscută, asigurați-vă că există și că sunt păreri relevante și pozitive ale altor useri cu privire la acest magazin.
  5. Nu furnizați prea multe informații. Dacă vi se cere CNP-ul sau data nașterii și nu avem încredere totală în magazinul online de pe care doriți să comandați, căutați numărul de telefon de contact și dați un telefon pentru a finaliza comanda și întrebați dacă se poate face plata în momentul livrării produselor.

Citiți și despre:

  • Românii cheltuiesc cei mai mulți bani pe carne, legume și mezeluriRomânii cheltuiesc cei mai mulți bani pe carne, legume și mezeluri În coșul de cumpărături al românilor se regăsesc cel mai des pâinea, legumele și fructele, alimentele proaspete fiind prezente în două din trei coșuri și reprezintă 38% din totalul cheltuielilor dedicate […]
  • Happy Tour despre vacanţe şi turism corporateHappy Tour despre vacanţe şi turism corporate Happy Tour, cea mai mare agenție de turism din țară, despre nevoia permanentă de reinventare. Happy Tour a luat naștere în anul 1996 ca o simplă afacere de familie. 11 ani mai târziu, compania a fost […]
  • Cum arată viitorul magazinelorCum arată viitorul magazinelor Care sunt cele mai noi trenduri globale în retail. Retailul s-a reinventat continuu în ultimii ani. Dacă până nu acum foarte mult timp domeniul era acaparat de magazinele clasice, în prezent o vizită într-un […]
  • Românii sunt optimiști cu privire la 2014Românii sunt optimiști cu privire la 2014 Care sunt așteptările economice ale românilor pentru anul viitor? Dacă anii trecuți românii erau pesimiști atunci când se gândeau la viitorul economiei, pentru anul 2014 rezultatele mai multor studii arată că […]
  • O.M.A. România are în plan dublarea cifrei de afaceri până la finalul acestui anO.M.A. România are în plan dublarea cifrei de afaceri până la finalul acestui an Relațiile de afaceri dintre România și Italia sunt puternice, spun oficialii O.M.A. România. Fondat în anul 1981 de către Antonio Angelucci, grupul italian O.M.A. din Abruzzo operează acum în întreaga Europă, […]