Cât de importantă este psihologia și felul cum gândim în afaceri. Howard Gardner este cel care a publicat teoria inteligențelor multiple, care demonstrează faptul că inteligența unei persoane nu poate fi evaluată doar prin teste de logică, întrucât există mult mai mulți factori care trebuie luați în considerare.
Odată cu această teorie a fost demonstrat faptul că nu există un singur tip de inteligență important și că în același timp nu se poate realiza un top al acestora, dar fiecare are importanța sa, iar în funcție de scopul în care le utilizăm, au o mai mare sau mai mică valoare. De exemplu, inteligența matematică este una rațională, a cifrelor. Este cunoscută și ca gândirea logică și o au fizicienii sau matematicienii. Inteligența vizuală este cea spațială, pe care o au arhitecții și designerii, ce își reprezintă mental operele înainte să înceapă să lucreze la acestea. Există și inteligență verbală și auditivă, pe care o au scriitorii și oratorii și care este folosită în actualul sistem de învățământ, unde elevii ascultă pentru a reține informațiile. La toate acestea se adaugă și inteligența ritmică, cea muzicală, care este specifică oamenilor ce au nevoie de ritm în orice moment din viața lor. Inteligența mișcării, a coordonării, este cea kinestezică, specifică mai ales sportivilor. Nu în ultimul rând, Gardner a scris despre inteligența intrapersonală, specifică persoanelor care au nevoie de singurătate pentru a putea să se concentreze și care au nevoie de liniște pentru a gândi.
Ultima, dar cu siguranță nu cea din urmă este inteligența interpersonală, numită și “inteligența liderilor”, întrucât este vorba despre cea specifică celor care nu pot evolua decât cu ajutorul relațiilor interumane. Cei care se bucură de inteligența interpersonală pot conduce oamenii și au capacitatea de a-i uni spre un scop comun, învață bine în cadrul echipelor și se implică în probleme și acțiuni comune.
Cum funcționează?
O persoană nu are un singur tip de inteligență, ci se bucură de două sau trei tipuri, cu efecte mai mari sau mai mici asupra acțiunilor sale, fructificând astfel opțiunile pe care le are.
S-a demonstrat însă faptul că toate capacitățile pe care le are un bun lider, mai ales cele de a organiza și motiva oamenii, sunt unele care țin de inteligența interpersonală. Tot de acest tip de inteligență depinde și capacitatea de negociere a oamenilor, iar una dintre cele mai bune modalități prin care se poate exersa acest tip de inteligență este de a asculta activ la nevoile și părerile celor din jur și a folosi aceste informații pentru a rezolva problemele lor sau ale grupului din care aceștia fac parte.
Exemple concrete
Antreprenorii, dar și managerii își dedică o mare parte din orele dintr-o zi afacerii, fie că este vorba despre businessul propriu sau locul de muncă. A coordona activitățile dintr-o companie, indiferent de mărimea ei, implică o comunicare excelentă cu un număr ridicat de oameni care lucrează împreună și realizează proiecte profitabile, iar acești oameni nu trebuie doar îndrumați, ci și înțeleși și sprijiniți atunci când este nevoie de aceste lucruri.
O persoană care se bucură de inteligență interpersonală își poate da seama rapid care sunt emoțiile unei alte persoane și își poate canaliza eforturile pentru a comunica eficient, prin cuvinte atent alese și a se exprima astfel încât cerința să nu fie înțeleasă greșit, dar și imposibil de refuzat. În același timp, cineva care își îndrumă activitățile după inteligența interpersonală va gestiona mult mai bine un conflict care are loc între colegii ce au păreri diferite și va ajunge la o concluzie comună și benefică pentru toți cei implicați.
A lua o decizie bună în momente critice înseamnă stabilitate și concentrare pe ceea ce contează, chiar și atunci când situația este una de criză. De acest lucru poate depinde succesul unei afaceri. O persoană care are un nivel ridicat de inteligență interpersonală este stabilă și poate lua în calcul toți factorii de risc fără să simtă că situația a scăpat de sub control și fără să simtă tensiune atunci când ia o decizie. Mai mult decât atât, se concentrează la nevoile celor din jur, acestea influențând categoric decizia luată.
Același lucru este valabil și atunci când este vorba de recrutarea oamenilor. Viitorii angajați își doresc lucruri diferite de la un eventual loc de muncă, iar persoanele care beneficiază de toate aptitudinile inteligenței interpersonale își pot da seama exact care sunt lucrurile pe care le doresc intervievații și le pot oferi personalizat, motivându-i să accepte oferta propusă.
Receptarea emoțiilor
Se poate crede că cineva care își ghidează acțiunile prin inteligența interpersonală de care se bucură este o persoană care ia decizii doar pe baza emoțiilor celorlalți și că se ghidează în funcție de ele. Adevărul este însă că în timp ce părerile și sentimentele celorlalți sunt luate în considerare în orice moment, cei cu inteligență interpersonală își pot analiza rapid propriile emoții și pot empatiza cu o clauză comună, fără a lăsa detaliile să afecteze activitatea. Ei pot vedea și analiza eventuale concluzii dincolo de primele informații și pot lua în calcul toate acțiunile necesare pentru a ajunge la succes, prin empatie și influențarea deciziilor celor cu care lucrează.
Un lider bun este caracterizat prin foarte multe aspecte ale vieții și personalității lui, de la informațiile pe care le deține, la experiența sa, pasiunea, ambiția, voința care îl ajută la orice pas și autocontrolul, dar “ingredientul” special în viața de zi cu zi a managerilor de succes este, de fiecare dată, inteligența interpersonală.