Antreprenoriatul poate constitui cel mai important motor de relansare economică, iar afaceri de succes și profituri neașteptate pentru investitorii curajoși au existat dintotdeauna, conform firmei de consultanță Wise Finance Solutions, care a realizat o analiză a pieței de investiții și afaceri locale pentru a identifica domeniile potrivite în care antreprenorii români să investească în acest an.
„Variantele unor investiții profitabile pot fi multiple, în măsura în care sunt în deplină conformitate cu capacitatea financiară, aptitudinile, cunoștințele și competențele celor care le inițiază sau dacă, pur și simplu, își găsesc o cerere susținută în piață. În acest context, investițiile în domeniul agricol, cum ar fi pomii fructiferi sau produsele bio, pot fi competitive cu cele din comerț sau producție. Pe de altă parte, investițiile în domeniul producției, în special în sectoare precum automotiv, comerț online sau dezvoltare software sunt variante viabile pentru 2016”, se arată în analiza citată.
Francizele
Analiza mai arată că o modalitate bună pentru a intra în piață, demnă de luat în calcul de antreprenorii curajoși, ar putea fi cumpărarea unei francize naționale sau internaționale, din acest punct de vedere posibilitățile fiinf nenumărate.
„Cred cu tărie că nu există un singur răspuns universal valabil pentru toți potențialii antreprenori, iar în afacerile în care m-am implicat până acum n-am fost și nu voi fi adeptul unui «rețetar» pe tema profitabilității domeniilor de investiție. Un factor esențial pentru relansarea economică este valorificarea celor mai bune avantaje de care dispune România. Aici aș include specializările de vârf din producție, cercetare și inovare, dar și resursele locale de calificare și initiațive antreprenoriale“, a apreciat Bogdan Hossu, fondator WFS.
În ceea ce priveşte domeniile în care se poate investi cel mai bine, folosind ajutoare de stat sau proiecte pe fonduri europene, acestea trebuie să fie cele în care antreprenorul consideră că poate genera profit pe termen mediu și lung.
În cele mai multe dintre cazuri, se recomandă ca domeniul să nu fie unul necunoscut celui care solicită finanţare, pentru a asigura proiectului o implementare corespunzătoare.
10 sectoare economice cu potenţial de dezvoltare
În conformitate cu Strategia Națională pentru Competitivitate 2015-2020, pot fi identificate cele 10 sectoare economice cu potențial competitiv, prioritizate de către Guvern în următoarea perioadă. Este vorba de turism și ecoturism, textile și pielărie, lemn și mobilă, industrii creative, industria auto și componente pentru automobile, tehnologia informației și comunicațiilor, procesarea alimentelor și băuturilor, sănătate și produse farmaceutice, energie și management de mediu, bioeconomie (agricultură, silvicultură, pescuit, acvacultură), biofarmaceutică și biotehnologii.
„Antreprenorul trebuie să aibă în vedere, când vine momentul alegerii domeniului de investiție, corelarea inițiativelor de dezvoltare la nivel sectorial, teritorial și al societătii pentru formarea eficientă și integrată a avantajelor competitive. Fie că este vorba de producție agricolă, comerț online sau exporturi de produse precum vin, dulciuri, cosmetice sau detergent, România este deja prezentă și pe piața internațională”, se mai precizează în analiză.
Cu toate acestea, Bogdan Hossu este de părere că doar în contextul atragerii investițiilor străine directe către sectoare care pot contribui la realizarea de exporturi masive, precum industria prelucrătoare, România ar putea deveni un reper pe hartă internațională.