Slide

Editia OCTOMBRIE

Cele mai mari greșeli atunci când începi o nouă afacere

01.10.2015

La început de drum, orice pas greșit poate să cauzeze probleme iremediabile. Cei mai optimiști oameni de afaceri sunt antreprenorii. Aflați la început de drum, viziunea acestora este extrem de puternică și nimeni și nimic nu îi poate face să se întoarcă din drum sau să aleagă o cale ușoară de a trece peste greutăți.

Cu toate acestea, lipsa experienței într-un start-up și multitudinea de greutăți îi pot face pe oamenii de afaceri să ia decizii greșite, decizii care pot cauza probleme mari, dacă nu sunt manageruite corespunzător. Cum cea mai bună metodă de rezolvare a unei probleme este chiar prevenirea acesteia, există câteva greșeli comune pe care le fac cei mai mulți antreprenori.

Atenția la ceea ce contează                                           

Atunci când cineva lansează o nouă companie ideile sunt nenumărate, iar posibilitățile la fel. Problema este însă faptul că, în mulțimea de informații noi, nu există de multe ori un focus la ceea ce contează.

Importanța unui plan de afaceri este de necontestat, acesta ajută antreprenorii să se concentreze pe acele activități profitabile, care vor genera la un moment dat un buget, atât de necesar investițiilor viitoare.

Oportunitățile sunt la tot pasul, de la parteneriate cu diferite companii de renume, la finanțări externe sau dezvoltarea proiectului lansat pentru a acoperi noi piețe. Experiența oamenilor de afaceri arată însă faptul că este esențial ca orice business să fie nișat și să răspundă cu brio doar anumitor sectoare. Este greșită abordarea potrivit căreia o companie poate fi pe placul tuturor și că problemele unei anumite piețe pot fi soluționate în totalitate doar de un start-up. Tocmai de aceea focusul pe ceea ce contează, pe ideea principală, este esențial pentru a ajunge la succes.

Flexibilitate

În perioada noastră flexibilitatea și deschiderea sunt sinonime ale succesului. Fără aceste două caracteristici ale unei companii viitorul acesteia nu este unul asigurat.

Atunci când clienții primesc ajutor sau susținere pentru o anumită acțiune complementară soluțiilor oferite, aceștia devin clienți fideli brandului. Având în vedere faptul că fidelizarea clienților este una dintre cele mai mari probleme din prezent în orice sector de activitate, a avea consumatori care îndrăgesc compania și apelează la soluțiile ei ori de câte ori este nevoie se traduce printr-un mare pas în fața competitorilor.

Cu toate acestea însă, un pas eronat pe care îl poate face un start-up din exces de zel este acceptarea de proiecte dezavantajoase. Este benefică asumarea unor pierderi pentru un profit în viitor, dar asumarea repetată a acțiunilor care nu aduc niciun beneficiu nu este nici de departe cea mai bună soluție de a crește. Rezultatul va fi, indiferent de circumstanțe, o încărcare mult prea mare și o utilizare greșită a resurselor pentru niciun beneficiu.

Planificarea scopului 

A avea un scop și trepte clare ce trebuie urcate pentru a ajunge la acel scop sunt esențiale. Lipsa unei direcții clare atunci când cineva își lansează o afacere conduce, din păcate, la pierderea scopului. Astfel, toată atenția și tot efortul sunt canalizate spre lucruri mărunte, care, la finalul anului financiar, nu oferă niciun rezultat.

Identificați un scop realizabil cu efort, setați praguri peste care trebuie să treceți pentru a ajunge la acesta și totul va fi mult mai ușor. Dacă la toate acestea se adaugă și termene clare, atunci nimeni nu va uita care este misiunea companiei.

Atenție însă: nu picați în capcana planificării mult prea detaliate. Timpul utilizat pentru asigurarea că totul este sub control poate fi folosit mult mai profitabil în acțiuni clare, cu rezultate măsurabile pe termen scurt, dar și lung.

Angajați 

Reprezentanții din foarte multe companii locale spun că lipsa educației tehnice și criza financiară sunt doar două dintre motivele pentru care specialiștii buni sunt foarte greu de găsit. Ca și concluzie, atunci când cineva aflat la început de drum descoperă oameni deschiși, care sunt capabili să finalizeze proiectele la standardele dorite, fac angajări masive. Acest lucru și salariile clar mai ridicate decât într-o companie cu istorie, întrucât efortul depus de angajați este mai mare într-un start-up, poate cauza un blocaj financiar puternic.

Este perfect ca echipa care susține și dezvoltă un start-up să fie cât mai dezvoltată, dar nu este ok ca salariații să fie mai mulți numeric decât este necesar.

Investitorii și puterea de a spune “nu”

Atunci când start-up-ul începe să crească, iar soluțiile devin căutate, se dezvoltă și interesul unor posibili investitori. Desigur că orice antreprenor visează la acest moment, iar primul impuls este ca finanțarea să fie acceptată imediat, cu brațele deschise.

Adevărul este însă faptul că nu orice investiție vine doar cu beneficii. Este clar faptul că un fond de investiții, un business angel sau o companie interesată să finanțeze o afacere vor avea cu toții pretenții și se vor aștepta la livrarea unor anumite rezultate. De la acest lucru la a pierde controlul asupra conducerii companiei și a canaliza atenția pe lucruri care nu contează pe termen lung este doar un pas.

Pentru e evita toate aceste probleme, încercați să setați de la bun început reguli și limite ale investitorilor, împreună cu promisiunile pe care le luați în fața acestora.

Nu în ultimul rând, a conduce un start-up nu este echivalentul cu a oferi soluții la orice problemă a clienților și nici cu a accepta orice parteneriat, în ideea că vor veni la un moment dat și beneficiile acestuia. Este important să existe limite și, dacă efortul este prea mare sau pur și simplu nu este specializarea start-up-ului să ofere astfel de soluții, refuzul unui proiect este cea mai corectă atitudine în anumite situații. De asemenea, nu picați în capcana setării unui preț mult prea jos pentru servicii sau produse de calitate. Dacă soluțiile sunt bune, atunci nici clienții nu își vor face așteptată prezența.