Ajutor de viitor pentru comunități, cu susținerea CEZ România. Piața energiei este una dinamică, mereu schimbătoare și nu în ultimul rând una foarte competitivă, iar atunci când ne gândim la cei mai mari jucători Grupul CEZ se află cu siguranță pe lista acestora, atât în ceea ce privește capacitatea operatorilor, cât și dacă este vorba despre clienții deserviți și numărul acestora.
La nivel internaţional, Grupul CEZ se concentrează în mod deosebit pe pieţele din Centrul și Sud-Estul Europei, unde operează în principal în zonele de distribuţie, furnizare și producţie de energie electrică din surse regenerabile și centrale pe bază de cărbune, precum și tranzacţionarea electricităţii și a altor materii prime. Companii membre ale Grupului CEZ din Olanda și Irlanda își desfășoară activitatea sub forma unor holdinguri și oferă anumite funcţii de finanţare. Grupul deţine acum active în zona de producţie și distribuţie în Polonia, România, Bulgaria, Ungaria, Slovacia și Turcia. În Polonia, două centrale pe bază de cărbune lângă graniţa ţării cu Republica Cehă fac parte din Grupul CEZ, ca și o companie de dezvoltare care se pregătește să construiască centrale eoliene. În România, Grupul CEZ este implicat în producţie de energie electrică din surse regenerabile – eoliană în mod deosebit – pe lângă operaţiunile de distribuţie și furnizare a energiei electrice. În Bulgaria, distribuie și furnizează electricitate în partea de vest a ţării, produce energie electrică într-o centrală pe bază de cărbune și dezvoltă unităţi pe bază de resurse regenerabile. În Turcia, Grupul CEZ, împreună cu un partener local, operează o companie de distribuţie, produce electricitate în centrale pe bază de gaz, hidrocentrale și centrale eoliene, și se pregătește să construiască centrale suplimentare.
Pe lângă interesul evident pentru extinderea și creșterea companiei, CEZ este una dintre companiile active și în acțiuni de responsabilitate corporativă. Despre proiecte, importanța și valorile pe care compania le susține am aflat de la Roxana Pătrașcu – Manger Marketing şi CSR și Cristina Macovei, responsabil implementare proiecte CSR din cadrul CEZ România. “Pentru Grupul CEZ în România, responsabilitatea corporativă înseamnă conștientizare și responsabilizare a factorilor cheie asupra unor probleme dintr-o comunitate și găsirea de soluții pentru acestea. Noi considerăm că implicarea în comunitate este absolut necesară pentru o companie care nu dorește să-și asigure doar succesul comercial, ci și respectul în cadrul comunității în care activează. Am început cu pași mărunți cu ani în urmă, din 2010 a umat un efort mai concentrat în comunitățile din Dobrogea (comunele Fântânele, Cogealac și Grădina) unde am construit cel mai mare parc eolian de pe uscat din Europa și începând cu 2012 am centralizat această activitate la nivel de Grup și a fost creat un departament specializat pentru această activitate. Pasul următor a fost să prioritizăm nevoile și să alegem direcțiile pe care vom dezvolta proiecte în anii viitori”, ne-a declarat Roxana Pătrașcu, Manager Marketing şi CSR CEZ România.
Dezvoltarea durabilă, eficiența energetică, dar și educația şi sănătatea. Sunt doar câteva dintre principiile companiei. “Deși cultura noastră corporatistă este orientată către performanță, în același timp activitățile Grupului CEZ sunt guvernate de standarde de etică care se referă la comportament responsabil față de comunitățile în care operăm, față de societate și față de mediu. Ca parte a activităților de business susținem principii ca dezvoltarea durabilă, eficiența energetică, susținem dezvoltarea educației, a sănătății, ne desfășurăm activitatea la standarde înalte de siguranță, atât pentru angajați, cât și pentru comunitate”, Roxana Pătrașcu, Manager Marketing şi CSR CEZ România.
Sănătate, educație și infrastructură
Cele trei direcții principale din strategia de CSR a Grupului CEZ în țara noastră pentru următorii ani sunt sănătatea, educația și infrastructura.
Primele măsuri de responsabilitate corporativă ale CEZ au fost chiar în interiorul grupului, prin eficientizarea activității și minimizarea impactului asupra comunităților și mediului. “Companiile din Grupul CEZ au dobândit recertificarea conformării cu cerinţele standardului internaţional EN ISO 14001- Sisteme de Management de Mediu, atât pentru SC CEZ Distribuţie SA, cât şi pentru SC CEZ Vânzare SA, acest lucru arătând atenţia deosebită acordată pentru protecţia mediului. Astfel, a fost acordată o atenţie sporită instalaţiilor şi activităţilor noastre din ariile naturale protejate, reducând riscurile asupra biodiversităţii, în concordanţă cu obligaţiile legale şi grija sporită asupra gestionării amplasamentului. Sistemul de Management al Mediului ne ajută să creştem responsabilitatea angajaţilor în cadrul companiilor din Grupul CEZ în România şi să creştem eficienţa acţiunilor noastre pentru protecţia mediului. Eforturile CEZ sunt dovedite şi de investiţiile pe care le facem în acest domeniu. Au fost dezvoltate programe pentru modernizarea echipamentelor şi instalaţiilor, în principal pentru reducerea potenţialului de poluare, creşterea gradului de reciclare şi reducerea impactului asupra mediului înconjurător. Aceste măsuri sunt permanent monitorizate și îmbunătățite. În paralel au început și proiectele pentru comunități în care grija față de copii și față de educația lor a fost încă de la început în centrul atenției noastre și am încercat permanent să punem umărul la acest pilon important al societății de azi și de mâine”, ne-a explicat Roxana Pătrașcu.
Cât despre cele mai recente acțiuni susținute de Grupul CEZ, lista este una bogată, de la parteneriate la evenimente dedicate educației copiilor, până la acțiuni dedicate sportului și mișcării. “Un proiect de suflet este parteneriatul cu Asociația Filantropica Vasiliada, cu care am demarat în decembrie 2012 proiectul <Caravana cu povești> – un proiect pilot derulat pe tot parcursul acestui an. Așa cum sugerează și numele, proiectul se adresează copiilor, mai precis unui număr de 120 de copii și se desfășoară în cinci comunități izolate din judetul Dolj. Scopul proiectului este prevenirea abandonului școlar în rândul copiilor prin descoperirea plăcerii de a citi și de a descoperi lucruri noi. Spitalele au ocupat un loc foarte important pentru noi în acest an: cu ajutorul nostru, cabinetul medical Cogealac și-a extins activitatea de la un program de 12 ore la unul de 24 de ore, devenind în anul 2010 un Centru Medical de Permanență care să ofere servicii medicale de calitate tuturor comunelor din zonă. Spitalul Judetean din Reşita a primit o sponsorizare cu aparatură medicală pentru secția de urologie în acest an, iar în 2011 secţiile de Cardiologie, Pneumologie, Chirurgie şi Urologie au fost dotate cu aparatură medicală: un transducer ecografic cardiologic, un EKG de efort cu bicicletă, un Holtern, un defibrilator sincron, un nebulizator, un sterilizator UV pentru aerul din saloanele cu bolnavi BK pozitiv şi etuve de sterilizare pentru 3 săli de operaţii. Anul acesta încă două instituții medicale din Craiova vor beneficia de aparatură nouă din partea noastră. Tot în acest an am construit o grădiniță în comuna Grădina unde copiii nu aveau un spațiu dedicat pentru această activitate. Acum își desfășoară programul într-o clădire nouă, construită integral de Grupul CEZ, dotată la standarde înalte cu o sală pentru grădiniță, o sală pentru grupa 0, cancelarie, sală de mese, cabinet medical și o mansardă pentru activități de timp liber și de joacă”, ne-a povestit Cristina Macovei, responsabil implementare proiecte CSR CEZ România.
Acestea nu sunt singurele activități de acest tip, pentru că CEZ a susținut, în timp și acțiuni din domeniul infrastucturii, cum a fost proiectul destinat celor care locuiesc în comuna Fântânele din Constanța. “Am cofinanțat rețeaua de canalizare și rețeaua de alimentare cu gaze naturale în localitatea Fântânele, județul Constanța, proiect ce are drept scop îmbunătățirea nivelului de trai precum și atragerea investitorilor în zona pentru crearea de noi locuri de muncă. Tot în acest an, am organizat Maratonul Olteniei, un eveniment dedicat tuturor celor care iubesc să meargă cu bicicleta și care au înțeles importanța mișcării pentru o viață mai sănătoasă. Tot pe aceeași direcție am mers și cu organizarea celor două evenimente Via Sport (unul în Slatina și unul în Târgu Jiu) în care am încercat să aducem mișcarea în mijlocul orașului astfel încât de la mic la mare să aibă posibilitatea de a face mișcare la o plimbare prin oraș. Mai putem enumera: un sistem de colectare selectivă a deșeurilor în comuna Grădina, mobilier pentru grădinița din Valiug și multe alte mici proiecte în care am pus foarte mult suflet”, povestește Roxana Pătrașcu, Manager Marketing şi CSR CEZ România.
Toate acestea au dus la un buget de peste un milion de euro investit în acțiuni de responsabilitate corporativă doar anul acesta. “Vom continua aceste acțiuni, sunt proiecte începute pentru care perioada de implementare este 2013 – 2014, alte proiecte ne dorim să le continuăm și să facem o tradiție din ele. Dincolo de provocări externe şi eforturi de implementare, însă, ne-am fixat ca obiectiv să rămânem alături de comunitățile în care ne desfășurăm activitatea”, ne-au declarat oficialii CEZ România, care au completat că prin aceste acțiuni sunt comunicate și explicate valorile companiei. “Este greu să vorbim de beneficii sau să le cuantificăm: zâmbetul copiilor care acum învață în școli renovate de noi, poate succesul care îl vor avea în viitor datorită condițiilor actuale în care învață și la care am contribuit și noi, bolnavii care au o șansă în plus datorită investițiilor noastre, toate cumulate reprezintă un mare beneficiu pentru noi toți, la nivel de grup și la nivel de individ. Pentru că răspund unor nevoi emoționale, programele de CSR reprezintă o oportunitate de a comunica valorile companiei tale într-un mod deosebit”, sunt de părere Roxana Pătrașcu și Cristina Macovei, responsabile proiecte CSR CEZ România.
Încredere în viitor
Planurile de viitor sunt mărețe în privința proiectelor CSR pentru CEZ România: continuarea proiectelor deja începute și, desigur, demararea unora noi. “Ne propunem să continuăm ce am început și aici mă refer atât la proiecte punctuale începute, dar mai ales mă refer la a fi aproape de comunitate, la a înțelege problemele, la a găsi soluții și la a găsi cât mai mulți parteneri în rezolvarea acestor probleme. Unul din sloganurile noastre este <Vecinul tău de încredere> așa că ne dorim în continuare să fim acolo, aproape de fiecare membru din comunitate”, ne-a declarat Roxana Pătrașcu, Manager Marketing si CSR CEZ România. “Noi încercăm să dezvoltăm proiecte în colaborare cu autoritățile locale, să le oferim suport în toate formele, nu doar din punct de vedere financiar, ci și consiliere pentru găsire de soluții. În Dobrogea, de exemplu, am realizat studii de fezabilitate, am oferit suport pentru ca primăriile să poată accesa fonduri europene, am cofinanțat proiecte de infrastructură (canalizare și gaze) și astfel am contribuit la deschiderea de noi oportunități de dezvoltare a acestor comunități cu efecte pe termen lung”, ne-a declarat Cristina Macovei, responsabil implementare proiecte CSR CEZ România.