Compania Naţională de Căi Ferate, CFR SA, a anunţat finalizarea lucrărilor de punere în funcţiune a noilor instalaţii de centralizare electronică şi ERTMS în staţiile Glogovăţ, Şofronea, Arad şi Curtici. Astfel, în prezent, staţia Arad este pe deplin funcţională şi poate deservi trenuri de călători pe toate cele şapte linii, cu peroane construite în cadrul proiectului.
De asemenea, a fost pus în funcţie şi Centrul de Management al Traficului, amplasat în Arad, prin care se coordonează în sistem computerizat circulaţia trenurilor pe tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – Glogovăţ. După finalizarea proiectelor de modernizare adiacente, acest centru va coordona staţiile CFR de pe întreaga secţiune Curtici – Arad – Săvârşin.
Noile instalaţii de centralizare electronică şi dirijare a traficului feroviar prin sistemul ERTC/ERTMS (nivel 2) din staţiile Glogovăţ, Şofronea, Arad şi Curtici contribuie în mod direct la sporirea siguranţei circulaţiei şi la creşterea capacităţii de transport.
„Managementul traficului feroviar se va realiza prin Centrul de Management al Traficului, prin utilizarea unor echipamente şi tehnologii de ultimă generaţie care vor transmite în timp real dispecerilor informaţii despre parcursul trenurilor, viteza de circulaţie, starea tehnică a componentelor infrastructurii, gradul de încălzire a osiilor trenurilor, precum şi date necesare organizării traficului în staţiile de cale ferată”, a anunţat CFR SA.
Această nouă tehnologie de monitorizare şi coordonare în sistem computerizat a traficului feroviar permite creșterea cu 25 % a capacității de circulaţie în staţiile de cale ferată, reducerea timpului de efectuare a parcursurilor la intrările în staţii , coordonarea automată a traficului cu sistemul de informare a publicului călător, prin actualizarea în timp real a informaţiilor pe panourile de afişaj din gări şi de la peroane.
“Prin punerea în funcţie a celui mai modern sistem de coordonare a trenurilor şi deschiderea Centrului de Control şi Management al Traficului din staţia Arad finalizăm cel mai complex program de reabilitare infrastructurii feroviare din România, implementat pe tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – Km 614 şi, totodată, oferim operatorilor de transport o infrastructură reabilitată la standarde europene, care permite trenurilor să circule cu viteze de 160km/h. CFR SA înregistrează astfel o contribuţie semnificativă în direcţia îmbunătăţirii serviciilor publice de transport pe calea ferată, prin creşterea gradului de siguranţă şi durate mai mici de călătorie”, a declarat Marius Chiper, director general al CFR SA.
Proiectul de reabilitare a tronsonului Frontieră – Curtici – Arad – km 614 pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h a fost realizat de Asocierea ALSTOM -SWIETELSKY – ASTALDI –EUROCONSTRUCT – DAFORA şi a cuprins lucrări complexe de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, lucrări de instalații electrificare, semnalizări și telecomunicații, inclusiv GSM-R, precum și construcții civile. Compania ALSTOM a fost direct responsabilă de proiectarea și implementarea tuturor lucrărilor legate de centrul de control al traficului, sistemul european de semnalizare feroviară ETCS Nivelul 2, centralizarea electronică, sistemele de informare a pasagerilor și modernizarea sistemului de electrificare a căii ferate prin substații de tracțiune electrică.