Stiri: Social

Start in cariera prin master didactic

Coaliţia pentru Educaţie: Masterul didactic trebuie pus în aplicare

15.12.2015

Federația Coaliția pentru Educație consideră calitatea resurselor umane din sistemul de educație una dintre cele cinci direcții de dezvoltare strategică necesare pentru îmbunătățirea educației. Astfel, conform reprezentanţilor Federaţiei, este necesar că punerea în aplicare a masteratului didactic, prevăzut de Legea Educației Naționale, să fie susținută de toate părțile interesate.

În opinia Coaliției, resursele umane pot determina, într-o măsură mult mai mare decât cheltuielile materiale, creșterea calității educației.

„Procesul de îmbunătățire a sistemului trebuie să pornească de la cadrele didactice și de la modul în care acestea sunt formate inițial și cum își continuă formarea de-a lungul vieții, iar masteratul didactic poate deveni programul de referință pentru formarea inițială”, conform sursei citate.

Legea Educației Naționale diferențiază „masteratul didactic, organizat exclusiv la formă de învățământ cu frecvență”, de alte forme de master și prevede obligativitatea parcurgerii lui de către viitori profesori.

„Era o noutate prevăzută în Lege și pentru unii dintre noi o fereastră de speranță pentru creșterea calității în sistemul educațional. Legea este suficient de clară, vorbește despre cum se organizează programul, despre cum se finanțează, despre faptul că masteranzii urmau să primească o bursă de valoarea salariului unui profesor debutant. În Lege era prevăzută chiar și modalitatea organizării activității practice, prin parteneriate cu unități de învățământ, dar și cu alte instituții ofertante de servicii în domeniu, iar universitățile se gândeau deja la oferta de programe pentru viitorii studenții ai școlii de profesori”, declară Daniela Vișoianu, președinta Federației Coaliția pentru Educație.

Din păcate, o ordonanță de urgență (OUG 92/2012) a amânat, sine die, obligația impusă de lege, stipulând că până la absolvirea masteratului didactic, de către prima promoție a absolvenților de licență admiși în condițiile acestei legi, formarea pentru cariera didactică se asigură prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al Ministerului Educației.

„Accesând câteva site-uri ale facultăților din țară care au încercat să dezvolte astfel de programe de master didactic, am constatat că acestea au devenit mai degrabă programe asociate formării continue decât formării inițiale, adică s-a denaturat foarte mult de la noima legii inițiale, iar primii beneficiari ai contextului actual par să fie Departamentele de Pregătire a Personalului Didactic din universități”, adaugă Daniela Vișoianu.