Colaborarea cu firmele antreprenoriale mici devine din ce în ce mai importantă pentru producătorii de bunuri de consum şi retailerii care fac eforturi să inoveze. O mare parte dintre directorii executivii din aceste companii (66%) consideră că astfel de parteneriate sunt necesare pentru a accelera inovaţia şi pentru a-şi îndeplini obiectivele strategice, arată studiul EY – Delivering agile innovation.
Însă, doar unul din 10 executivi din segmentul bunurilor de consum consideră că întreprinderile pe care le conduc sunt eficiente în a identifica potenţiali colaboratori şi în a alinia stimulentele în situaţiile de parteneriat.
Studiul mai arată că 19% dintre persoanele chestionate spun că sunt foarte eficienţi în a-şi creşte veniturile, 16% se declară foarte eficienţi în a-şi creşte marjele, în timp ce 12% spun că sunt foarte eficienţi în a spori valoarea mărcii şi în implementarea unei culturi a inovaţiei.
Cu toate acestea, doar 10% dintre aceştia spun că sunt foarte eficienţi în a genera proprietate intelectuală din parteneriate.
În ceea ce priveşte segmentul de retail, procente privind capacitatea de creştere a veniturilor şi cea de creştere a marjelor sunt similare cu cele din industria de bunuri de consum. Se observă totuşi o uşoară diferenţă în privinţa capacităţii de creştere a valorii mărcii (10%), de dezvoltare a unei culturi a inovaţiei (10%) şi de generare de proprietate intelectuală (7%).
Creşterea veniturilor depinde de identificarea partenerilor potriviţi
“Pe măsură ce industria producătoare de bunuri de consum şi segmentul de retail evoluează, executivii companiilor din aceste sectoare vor fi obligaţi să încurajeze inovarea pentru a putea capta valoarea din piaţă şi pentru a răspunde nevoilor şi aşteptărilor în schimbare ale clienţilor. Accesul în timp real la date despre consumatori din mai multe surse, inclusiv posibilitatea de a utiliza analizele de date pentru a răspunde nevoilor clienţilor, nu fac decât să evidenţieze şi mai mult importanţa acumulării de informaţii pentru procesul de inovare. Creşterea veniturilor companiilor din aceste sectoare pe viitor şi cota lor de piaţă vor depinde de cât de bine vor şti să identifice partenerii potriviţi şi de cum vor şti să gestioneze relaţia şi cadrul contractual cu aceste firme antreprenoriale în vederea dezvoltării unor soluţii inovatoare”, a afirmat Constantin Măgdălina, Knowledge Management, EY România.
Respondeţii din industria bunurilor de consum au menţionat au menţionat la întrebarea “care sunt principalele provocări în colaborarea cu firmele antreprenoriale mai mici pentru accelerarea inovaţiei?”, următoarele 3 provocări: identificarea partenerului potrivit (52%), managementul relaţiei cu firma antreprenorială (44%) şi structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenorială (42%).
Pe segmentul de retail, principalele provocări precizate au fost următoarele: identificarea partenerilor potriviţi (51%), structurarea cadrului contractual de colaborare cu firma antreprenorială (48%) şi managementul relaţiei cu firma antreprenorială (42%).
Creşterea a devenit o provocare
“Abordările tradiţionale ale procesului de inovare nu mai sunt adecvate scopului. Companiile producătoare de bunuri de consum şi cele de retail trebuie să inoveze atât în privinţa produselor, cât şi al modelelor de afaceri. Creşterea a devenit o provocare, marjele sunt sub presiune iar evoluţia rapidă a tehnologiei şi accesul la date au schimbat fundamental comportamentul consumatorilor”, se arată în studiul citat.
Companiile trebuie să-şi reconsidere abordarea în privinţa noilor produse şi a proceselor de dezvoltare, pentru a reuşi în era inovaţiei, punând accent pe colaborarea cu parteneri externi, în special cu antreprenori mai mici. Astfel, aceste companii pot identifica, dezvolta şi intensifica punerea pe piaţă a unor produse noi şi promiţătoare şi a unor noi idei în privinţa proceselor.
În acest context, firmele mai mici pot oferi agilitatea şi gândirea creativă de care au nevoie organizaţiile mari pentru a debloca procesul de inovare
Studiul EY s-a derulat la nivel global şi a sondat opiniile a 267 de executivi seniori din segmentul bunurilor de consum şi retail.