În acest an, comerţul online românesc va depăşi graniţa de 6 miliarde de lei, afacerile din acest domeniu urmând să se situeze la un nivel istoric pentru ţara noastră, afirmă experţii de la KeysFin, într-o analiză privind business-ul din comerţul online din intervalul 2011-2016.
Astfel, conform studiului, cifra de afaceri din e-commerce-ul românesc a crescut susţinut în ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei în 2011, la 5,47 miliarde de lei în 2015. Cea mai importantă evoluţie a fost marcată între 2014 şi 2015, când business-ul din acest sector a avansat cu peste 2 miliarde de lei.
Creşterea a venit pe fondul dezvoltării spectaculoase a serviciilor, asigurate la ora actuală de peste 5.300 de firme, cu peste 2600 mai multe decât în urmă cu 5 ani.
În plus, în contextul creşterii interesului românilor pentru produsele şi serviciile vândute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane lei în 2011 la 233,7 milioane lei în 2015, iar pentru 2016 se preconizează o ţintă de peste 300 milioane de lei.
Rezultate spectaculoase de Black Friday
„2016 se anunţă a fi cel mai bun an din istoria business-ului online din România. Un argument de actualitate îl reprezintă rezultatele spectaculoase din campania Black Friday 2016 care a dovedit că online-ul românesc a ajuns la un nivel de fenomen naţional. Nu neapărat reducerile cât volumul spectaculos al vânzărilor a dovedit că românii sunt tot mai interesaţi de vânzările din aşa-numitele mall-uri virtuale”, au explicat analiştii de la KeysFin.
De exemplu, pentru eMag, Black Friday 2016 a adus încasări record, de 300 de milioane de lei. Într-o singură zi, pe 18 noiembrie, compania a vândut peste 1,1 milioane de produse online. Totodată, procesatorul de plăţi PayU a anunţat că ediția Black Friday de anul acesta, desfășurată în zilele 18-20 noiembrie, a generat 188.000 tranzacții online în valoare totală de 113,3 milioane lei, cu 67% mai mult decât ediția de anul trecut. S-a ajuns până la 500 de tranzacții pe minut, de două ori mai multe față de nivelul maxim de anul trecut.
Cele mai importante firme
„Piaţa comerţului electronic românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, numărul firmelor care oferă astfel de servicii dublându-se într-un interval foarte scurt”, arată datele KeysFin.
Cel mai important jucător din acest sector, potrivit datelor financiare din 2015, depuse la Ministerul Finanţelor, este compania Dante International SA, cu afaceri de 1,7 miliarde de lei în 2015.
În top 10 cei mai importanţi jucători din e-comerţul românesc, urmează: Fashion Days Shopping SRL (221 mil. lei), Studio Moderna SRL (188 milioane lei), PayPoint Services SRL (188 milioane lei), Corsar Online SRL (173 mil.lei) şi PC Garage SRL (166 milioane lei).
Clasamentul este completat de: Payzone SA (155 milioane lei), Teamnet Business Services (130 milioane lei), Euronet Services SRL (88 milioane lei) şi Elefant Online S.A. (78 milioane lei).
„Aceste companii administrează câteva dintre cele mai populare mall-uri online, de la eMag la Fashion Days, PC Garage sau Elefant.ro, portaluri care, prin investiţiile masive în promovarea serviciilor online, au crescut gradul de încredere al românilor în comerţul pe internet”, explică analiştii KeysFin.