Compania excelează în activitatea de retail, deținând mai multe spații comerciale și o rețea de supermarketuri. Comind SA a fost înființată în urma unui proces de privatizare conform metodei MEBO (Management and Employee Buyout), în anul 1991, la Slobozia, ca urmare a vânzării activelor societății de stat către angajații și conducerea firmei.
Inițial, activitatea Comind a fost comerțul cu produse nealimentare, electronice, electrocasnice, accesorii telefonie mobilă, textile, menaj. Însă, de-a lungul timpului, compania s-a dezvoltat, în anul 1999 deschizând un supermarket, singular pe piață la acel moment, iar în aceeași perioadă societatea a debutat și în domeniul distribuției de produse alimentare și nealimentare.
Un alt moment important în dezvoltarea companiei a fost decizia de a transforma complexul comercial, deținut de societate, din magazin universal de dinainte de 1989 într-un centru comercial modern.
„Aceste activități au reprezentat provocări la început, fiind lucruri noi pentru piața locală. Consumatorii din Slobozia au primit cu reticență deschiderea unui supermarket de mari dimensiuni în 1999, când pe piața din România activau doar câțiva jucători internaționali: Metro, Mega Image și Billa – la început de drum. În perioada de glorie a buticurilor, nu era dezvoltată cultura cumpărăturilor cu căruciorul în spații mari, clienții nu îndrăzneau să ia produsele din raft doar pentru a le studia, magazinul era perceput ca fiind scump și prea pretențios”, declară Marius Ilie, retail director la Comind SA.
În ceea ce privește activitatea de distribuție, lucrurile au stat ceva mai bine deoarece comercianții au fost interesați de o companie care le aduce marfa la punctul de vânzare, le asigură un termen de plată, îi consiliază pe partea de vânzări și merchandising și îi ajută să-și micșoreze lista pentru vizita la en-gross.
Activitate de succes în domeniul retail-ului
Activitatea de retail a Comind a debutat cu un singur magazin, care la început s-a consacrat sub denumirea generică de „Supermarket”. Cum acesta funcționa în fostul Magazin Universal Ialomița, în timp, numele a intrat în conștiința colectivă și a devenit brand local ca „Ialomița Supermarket”.
De-a lungul timpului, magazinul a trecut prin mai multe reamenajări, astăzi ajungând să aibă o suprafață de vânzare de 1.000 mp, aproximativ 20.000 de sortimente, șase case de marcat și aproximativ 2.000 de cumpărători/zi.
În 2013, Comind a deschis cel de-al doilea magazin Ialomița Supermarket. Acesta este situat într-o zonă cu trafic ridicat, în piața mare a orașului Slobozia, cu o suprafață de 600 mp, 15.000 de articole în sortimentație, cinci case de marcat și, în medie, 1.600 de cumpărători/zi.
„Magazinele sunt pe un trend ascendent în ultimii ani atât în privința vânzărilor, cât și al rezultatelor financiare nete realizate. Printre factorii interni care contribuie la această situație sunt diversitatea și flexibilitatea în sortimentația afișată, preocuparea permanentă de a fi aproape de clienți prin servicii și atitudine, diferențierea prin promovarea produselor unor producători mici locali, campanii de marketing atractive în perioadele cele mai bune pentru cumpărături”, susține directorul de retail al Comind.
Aceste rezultate bune se datorează măsurilor de relaxare fiscală din ultimii 2 ani, cotele de TVA reduse generând prețuri mai mici pentru consumatori și buget mai mare întors în consum.
Într-o suprafață de shopping de 4.000 mp, pe lângă supermarketul operat în regie proprie la parterul complexului, sunt prezenți retaileri specializați de îmbrăcăminte și încălțăminte, ceasuri și bijuterii, parfumuri și produse cosmetice, mobilă și decorațiuni interioare.
În plus, Comind deține și principalul centru comercial din Slobozia. Acesta a fost remodelat și reunește comercianți locali și magazine care fac parte din rețele cu acoperire națională, specializați în îmbrăcăminte și încălțăminte, ceasuri și bijuterii, parfumuri și produse cosmetice, mobilă și decorațiuni interioare. În complex se mai regăsesc și un stand de cofetărie-patiserie și loc de joacă pentru copii.
De asemenea, Comind gestionează alte câteva spații comerciale situate în Slobozia, în care își desfășoară activitatea operatori din domeniul bancar, telefonie mobilă, servicii financiare și comercianți.
Distribuția – o activitate conexă
Un alt domeniu de activitate al companiei este cel de distribuție produse de larg consum cu viteză mare de rotație – FMCG, alimentare și nealimentare. Astfel, portofoliul Comind Distribuție cuprinde branduri cunoscute din categoriile cafea, ciocolată, biscuiți, alimente conservate, îngrijirea casei, scutece pentru copii, cosmetice sau detergenți.
„Agenții de vânzări, merchandiserii și supervizorii vizitează 1.000 de puncte de vânzare în zona acoperită, județele Ialomița și Călărași. Sunt implicați în această activitate 30 de colegi, personal operativ și administrativ, care au la dispoziție un depozit de 700 mp și 20 de autovehicule și autoutilitare”, declară Ion Chirilă, directorul general al Comind.
Extinderea lanțurilor internaționale de magazine însă și-a pus amprenta asupra activității de distribuție, numărul comercianților reducându-se, lucru ce determină implicarea unor resurse suplimentare din partea distribuitorilor.
Din acest motiv, Comind se axează mai mult pe activitatea de retail, pentru al cărei succes apelează la toate canalele media în vederea promovării.
„Folosim media locală drept canal de promovare pentru activitatea de retail. Comunicăm prin intermediul spoturilor radio și a presei tipărite, spoturi și imagini în care alăturăm logoul nostru cu principalele beneficii – diversitate, apropiere, diferențiere. Comunicăm punctual și la nivel de preț, însă în acest caz alegem să ne alăturăm imaginea cu produse premium sau peste medie. Cumpărătorii acestor produse sunt consumatorii pe care îi vizăm. Pe aceștia îi dorim în magazinele noastre, ei sunt trend-setterii. Desigur, prețurile sunt o componentă importantă în domeniul nostru de activitate și ne asigurăm permanent că suntem competitivi, însă nu dorim o comunicare raportată exclusiv la criteriul ieftin”, completează directorul de retail al companiei.
Comind tipărește și distribuie lunar pliante publicitare cu principalele oferte, însă publicitatea word-of-mouth este o componentă importantă a promovării, conducerea companiei punând astfel accent pe calitatea serviciilor oferite și fiind atentă la dorințele clienților.
În plus, compania organizează în perioada sărbătorilor de Crăciun și Paște diferite campanii promoționale, cu premii consistente pentru clienți, acestea devenind deja o tradiție pentru Comind. Obiectivele acestor acțiuni sunt fidelizarea clienților, atragerea unei părți cât mai mare din bugetul alocat cumpărăturilor în perioada sărbătorilor, creșterea frecvenței de cumpărare în magazinele Ialomița Supermarket, creșterea valorii coșului de cumpărături.
În cadrul campaniilor din perioada sărbătorilor, compania are deja peste 100 de câștigători, câteva zeci dintre ei câștigând televizoare, combine frigorifice, mașini de spălat, telefoane, tablete.
Comind, angajator regional important
Comind este unul dintre angajatorii de top din Ialomița, acest județ fiind slab reprezentat din punct de vedere economic și industrial.
„Sunt 157 de angajați în compania noastră. În activitatea de retail există un nucleu de angajați cu pregătire în domeniul comerțului. Noua generație este instruită la locul de muncă. Distribuția este un sector mai dinamic în privința personalului, cu rotație mai mare și medie de vârstă mai redusă”, menționează directorul general Comind.
Cum printre companiile locale nu sunt competitori care să își desfășoare activitate la un nivel asemănător, în cazul activității de retail, principala concurență vine din partea lanțurilor internaționale de magazine.
Comerțul local este reprezentat de aproximativ 120 de puncte de vânzare cu suprafețe de 50 – 200 mp, cele mai multe individuale și câteva rețele cu 2 – 5 puncte de lucru.
Principalele avantajele competitive ale rețelei Ialomița Supermarket sunt suprafețe comerciale mari, poziționare bună, parcare disponibilă pentru fiecare punct de vânzare, diversitate mare a ofertei, promovarea producătorilor locali, flexibilitate în luarea deciziilor de listare produse și a deciziilor de preț, fluctuație mică de personal.
În plus, atuul principal al Comind în activitatea de distribuție este portofoliul, compania deținând un portofoliul selectiv, constant și relativ concentrat de produse, care a generat specializare, experiență și calitate crescută la nivel de execuție.
„Distribuim de 17 ani cafea, tablete, batoane și praline de ciocolată, toate aparținând unor branduri lider de piață pe categoriile respective. Aceste branduri au crescut și s-au dezvoltat pe această zonă cu suportul și odată cu firma noastră de distribuție. De aceea, în universul celor 1.000 de magazine din județele Ialomița și Călărași, numele Comind Distribuție se asociază implicit, de exemplu, cu Jacobs Kronung, Milka și Poiana. Acest portofoliu a reprezentat tot timpul nucleul activității, iar în jurul acestuia s-a construit, dezvoltat, eficientizat”, susține Ion Chirilă, directorul general al companiei.
Proiecte de reîmprospătare și remodelare
În 2013, Comind a investit peste 2 milioane de lei în cel de-al doilea supermarket al rețelei, în prezent fiind în derulare amenajarea unei suprafețe comerciale de 1.000 mp la etajul ansamblului care găzduiește acest magazin.
În viitorul apropiat și primul magazin va intra într-un proces de reîmprospătare, acesta fiind urmat de proiectul de remodelare a zonei de entertainment din Ialomița Shopping Center.
„Extinderea rețelei de magazine este o opțiune luată în calcul pentru viitor și face parte din strategia de întărire a poziției pe piața locală, în contextul accentuării concurenței internaționale”, adaugă Marius Ilie, retail director Comind.
Dezvoltarea continuă pe care compania a înregistrat-o în ultima perioadă se reflectă și în cifra de afaceri. Astfel, preconizările financiare pentru anul 2016 sunt de creștere cu 10% față de rezultatele din anul precedent, când Comind a înregistrat o cifră de afaceri de 50 de milioane de lei.