Companiile de stat joacă un rol cheie în crearea de valoare în sfera publică. Însă, deşi proprietatea de stat poate aduce anumite avantaje, aceasta poate duce şi la pierderea de valoare dacă la conducerea companiilor de stat nu sunt aplicate cele mai bune practici de management, conform unui nou raport PwC – „State-owned enterprises: Catalysts for public value creation?”.
“Companiile de stat sunt o forţă influentă şi în continuă creştere la nivel global. Procentul de companii de stat incluse în topul Fortune Global 500 a crescut de la 9% în 2005 la 23% în 2014. În timp ce aceste organizaţii au aceleaşi oportunităţi şi provocări ca şi companiile private, ele au scopuri, misiuni şi obiective diferite, care sunt legate de anumite aspecte ale serviciilor publice, şi au şi un rol social important”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Consultanţă Fiscală, Liderul Echipei
de Servicii pentru Sectorul Public din cadrul PwC România.
Conform acestuia, în viitor, companiile de stat trebuie să fie mult mai bine gestionate pentru a crea valoare adăugată şi a evita competiția neloială în piețe în care companiile private sau organizaţiile neguvernamentale pot livra mult mai eficient produsele şi serviciile de care cetăţenii au nevoie.
“De asemenea, companiile de stat nu ar trebui evaluate doar în baza rapoartelor financiare, ci şi din perspectiva contribuţiei lor la crearea de valoare socială – o viziune integrată şi holistică care să includă un număr de factori, inclusiv cel uman, social, de mediu, intelectual şi de infrastructură, cât şi dimensiunile financiare”, a precizat Daniel Anghel.
Companiile de stat au preocupări similare cu cele private. Conform celei de-a 18-a ediţii a PwC Global CEO Survey, cele mai importante preocupările includ supra-reglementarea, disponibilitatea talentelor, răspunsul autorităţilor la deficitul fiscal şi povara datoriilor, precum şi instabilitatea geopolitică. Însă, directorii generali ai companiilor de stat sunt mai preocupaţi de ameninţările cibernetice (68%) decât omologii lor privaţi (60%).
În timp ce directorii generali ai companiilor de stat sunt mai încrezători în perspectivele de creştere pe termen scurt decât omologii lor de la companiile private, ei continuă să fie mai puţin încrezători în dezvoltarea companiilor lor în următorii trei ani. Această diferenţă poate să fie legată de presiunea pusă din ambele sensuri: companiile să fie viabile din punct de vedere comercial şi totodată să îndeplinească obiective mai puţin comerciale, ceea ce poate da naştere la compromisuri în performanța financiară pe termen scurt faţă de cea pe termen lung.
Tehnologia digitală are potenţialul de a deveni un element cheie, oferind o productivitate mai mare şi rezultate mai bune, dar în acelaşi timp reducând costurile. 64% din executivii companiilor de stat care au răspuns la sondajul PwC Global CEO Survey au spus că sunt preocupaţi de viteza cu care se dezvoltă tehnologia (în comparaţie cu 57% dintre omologii lor din cadrul companiilor private). În acelaşi timp, aceştia consideră că dezvoltarea tehnologiilor digitale creează cea mai mare valoare când vine vorba de eficienţă operaţională, analiză de date şi experienţa consumatorului.