Slide

Stiri: Economie

Companiile mici şi medii din Europa sunt optimiste privind evoluţia lor din acest an

11.03.2015

O mare parte a companiilor de dimensiuni medii (87%) din Europa evaluează ca pozitivă situația actuală a afacerii lor, iar perspectivele pentru lunile următoare rămân, de asemenea, pozitive. Astfel, aproape 50% dintre companiile de dimensiuni medii din Europa (46%) se aşteaptă ca performanţelor lor în următoarele şase luni să se îmbunătățească şi doar 7% dintre companii anticipează o deteriorare a activității de business, conform barometrului EY European Mid-Market.

Cel mai ridicat nivel de optimism se înregistrează în servicii şi industria producătoare, în timp ce cele mai atractive condiţii pentru derularea afacerilor se întâlnesc, în prezent, în Turcia, Irlanda şi Marea Britanie, iar cele mai nefavorabile în Grecia.

În privința evoluției afacerilor, 50% dintre companiile medii din Europa se așteaptă la creșterea veniturilor, comparativ cu 64% dintre companiile medii românești, potrivit studiului EY România O nouă viziune a creşterii 2015.

„Aşteptările pe termen scurt privind evoluția economiilor naționale sunt prudent optimiste: în 14 din cele 21 de ţări se așteaptă o îmbunătățire a situației economice interne, în vreme ce în 6 ţări se estimează o depreciere a acesteia. În linie cu perspectivele economice pozitive, companiile de dimensiunii medii din Europa intenţionează să-şi crească volumele de investiţii. Aproape 3 din 10 companii europene au în plan creşterea nivelului total de investiţii în următoarele şase luni, în vreme ce doar 7% din ele intenţionează să reducă acest nivel. Procentajul companiilor care intenţionează să crească nivelul investiţiilor este cel mai ridicat în industria producătoare, iar cel mai mic în construcţii şi energie”, au afirmat specialiştii EY.

Aşteptări pozitive şi pentru piaţa muncii

În plus, şi pe piaţa forței de muncă așteptările sunt pozitive. Numărul locurilor de muncă este estimat să înregistreze creștere în toate cele 21 de ţări, pe primele locuri situându-se Irlanda şi Marea Britanie. În timp ce în Grecia se așteaptă doar o creștere modestă.

Potrivit răspunsurilor companiilor intervievate, cel mai mare risc pentru dezvoltarea lor îl reprezintă preţurile ridicate ale materiilor prime, urmat de situația precară a economiei naționale şi tendinţele economice slabe din piețele vecine. De asemenea, tensiunile geopolitice reprezintă o ameninţare importantă, mai mult de o companie din cinci fiind afectată de criza din Ucraina.

Politici publice pentru stimularea creșterii economice

În privinţa politicilor publice pentru stimularea creșterii economice, cele mai multe companii europene de dimensiuni medii văd ca prioritară creşterea investiţiilor din sectorul public.

În numai4 din cele 21 de țări participante la sondaj (Elveţia, Luxemburg, Gemania şi Austria) consolidarea bugetară/reducerea deficitului sunt considerate drept priorităţi cheie.

„Monitorizarea percepțiilor companiilor de dimensiuni medii în privința evoluției afacerilor şi sprijinirea acestora în eforturile de identificare a elementelor care să le stimuleze creșterea sunt foarte importante pentru noi. Avem un istoric unic de colaborare cu o parte dintre companiile cu cea mai rapidă creştere înregistrată în condiții de piață complexe, de la nivel global. În România, din top 300 companii românești, peste 260 intră în definiția de companie de dimensiune medie conform definiției (cifră de afaceri între 10-500 mil EUR) studiului EY European Mid-Market Barometer. Iar din cele 300 de companii, doar 20% sunt controlate de antreprenori români. Având în vedere scăderea investițiilor străine din ultimii ani, susținerea dezvoltării acestor companii de tip mid-market este foarte importantă pentru evoluția economiei românești și pentru dinamizarea mediului de afaceri local”, a spusBogdan Ion, Country Manager Partner, EY România.