Companiile mijlocii din Europa sunt optimiste şi estimează venituri în creştere

27.07.2018

Companiile mijlocii din Europa privesc cu optimism la următoarele 12 luni, estimând că vor culege roadele planurilor lor ambițioase de dezvoltare, se arată în studiul anual EY Growth Barometer: Europe. Încurajați de cel mai ridicat nivel de încredere de după criza financiară globală din 2007–2008, executivii companiilor europene de dimensiuni medii au în plan să valorifice această situație și nu se lasă impresionați de îngrijorarea generală provocată de proliferarea sentimentelor naționaliste și de alte incertitudini geopolitice, inclusiv de intensificarea tensiunilor comerciale.

Studiul, la care au răspuns 863 de executivi provenind din companii de dimensiuni medii din opt țări europene, arată că aproape două treimi dintre respondenți (62%) estimează o creștere între 6% și 10% a veniturilor, ceea ce reprezintă o creștere anuală de 38 de puncte procentuale, în timp ce alți 24% vizează o creștere de 11%–15% în următoarele 12 luni, ceea ce echivalează cu o creștere anuală de 16 puncte procentuale.

Extinderea internațională este forța motrice din spatele acestei încrederi, 25% dintre liderii companiilor mijlocii din Europa identificând-o ca principala lor prioritate de dezvoltare.

„Liderii companiilor europene se pregătesc pentru un an de creștere optimist. Se prezintă a fi mai dinamici și mai dornici să se adapteze la schimbare într-o măsură mai mare decât omologii lor de la nivel mondial. Companiile mijlocii din Europa anticipează schimbarea și își transformă afacerile prin investiții, extindere și îmbrățișarea tehnologiilor și a resurselor umane cu grad mare de diversitate”, a spus Andy Baldwin, Partener Coordonator EY pentru zona EMEIA.

Raportul mai constată că ambițiile de dezvoltare sunt la cel mai ridicat nivel în Rusia și Olanda. 38% dintre liderii companiilor mijlocii din ambele țări plănuiesc creșteri de peste 11% în următorul an.

Germania și Franța, cele mai mari economii ale Europeo, nu sunt cu mult în urmă, cu 31% dintre companiile mijlocii preconizând creșteri de peste 11% pe ambele piețe. Procentul companiilor mijlocii din Regatul Unit al Marii Britanii care manifestă ambiții de creștere de peste 10% este mai mică (24%), deoarece incertitudinea generată de Brexit continuă să-și pună amprenta asupra așteptărilor lor.

Extinderea pe alte pieţe

În ceea ce privește extinderea la nivel mondial, Franța se situează pe primul loc, 33% dintre respondenți intenționând să intre pe o piață străină nouă. Cu toate acestea, în Regatul Unit al Marii Britanii numai 16% dintre liderii companiilor mijlocii consideră extinderea dincolo de granițe drept o prioritate. Conform rezultatelor studiului, Brexitul continuă să aibă un impact semnificativ global asupra liderilor companiilor de dimensiuni medii din Anglia, care se concentrează acum mai degrabă asupra creșterii cotei de piață (21%) și a oportunităților de fuziuni și achiziții (19%), decât asupra extinderii internaționale.

Ţinând cont de accentul pus pe extinderea transfrontalieră, liderii companiilor mijlocii europene consideră că o creștere globală lentă sau staționară reprezintă principalul risc extern (28% din eșantion), cu 18 puncte procentuale mai mulți față de 2017 și cu 4% mai mulți decât în restul lumii. Acesta este considerat drept un risc mult mai mare decât altele, cum ar fi incertitudinea geopolitică (9%) și obstacolele semnificative în calea comerțului (2%). Printre alte riscuri, respondenții au menționat fluxul de numerar insuficient, pe care 37% dintre executivii companiilor mijlocii din Europa îl percep drept principalul obstacol operațional în calea creșterii (în creștere cu 22% față de 2017).

„Deși Brexitul continuă să definească perspectivele, mai ales în Regatul Unit al Marii Britanii, problema critică pentru piața europeană este creșterea globală susținută. Atât timp cât măsurile politice nu obstrucționează creșterea economică globală, liderii companiilor europene vor rămâne relativ optimiști”, a afirmat Andy Baldwin a menționat.

Înțelegerea tehnologiei

Cercetarea mai indică, de asemenea, că tehnologia reprezintă cea mai semnificativă schimbare la nivelul companiilor de dimensiuni medii din Europa în anul 2018. Dacă anul trecut, 70% dintre liderii companiilor mijlocii din regiune declarau că nu vor adopta niciodată automatizarea proceselor prin robotizare, astăzi peste 75% dintre ei spun că vor adopta inteligența artificială (AI) în următorii doi ani. De fapt, 97% dintre toți liderii companiilor de dimensiuni medii din Europa plănuiesc să adopte AI în următorii cinci ani, ceea ce face ca regiunea să se claseze pe primele locuri în lume în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor cognitive și învățării automate.

„Cu toate acestea, puține companii mijlocii europene includ în aceste planuri de schimbare o strategie corespunzătoare pentru combaterea amenințărilor cibernetice iminente. Numai 7% dintre liderii companiilor mijlocii din regiune investesc în tehnologii care să reducă riscurile cibernetice și numai 5% consideră că amenințările cibernetice reprezintă un obstacol important pentru dezvoltare”, se arată în studiu.

Forța de muncă

Peste o treime dintre executivii companiilor de dimensiuni medii (37%) intenționează să facă angajări cu normă întreagă și niciunul nu intenționează să își reducă forța de muncă. Respondenții consideră atragerea de resurse umane cu abilitățile potrivite (33%) drept principalul factor de accelerare a creșterii și spun că o cultură organizațională îmbunătățită va atrage, în primul și primul rând, tineri cu abilități digitale native (36%). În concordanță cu masiva schimbare la nivel mondial, 42% dintre executivii companiilor mijlocii europene consideră diversitatea drept principala prioritate de recrutare strategică, ceea ce reprezintă o creștere cu 29% comparativ cu anul 2017.

”Trăim vremuri în care lumea se reformează într-un ritm mai alert decât oricând, iar digitalizarea accelerată ne determină să facem schimbări importante. Liderii companiilor vor trebui să elaboreze strategii de securitate informatică solide, simultan cu planurile lor de adoptare a inteligenței artificiale. Totodată, întrucât creșterea economică se bazează din ce în ce mai mult pe tehnologie, cursa pentru recrutarea oamenilor talentați devine vitală pentru a rămâne competitiv”, declară Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România.

 

 

 

Citiți și despre: