Slide

Stiri: Economie

Noi perspective asupra consumatorilor români

Companiile românești, printre liderii europeni la valoarea medie a tranzacțiilor forward

19.11.2024

Contractele forward. Contextul economic global marcat de volatilitate determină marile companii românești implicate în comerțul internațional să apeleze la soluții de acoperire a riscului valutar (hedging) oferite de fintech-uri, cum ar fi contractele forward. Aceste instrumente financiare le permit companiilor să-și securizeze cursurile de schimb pentru plăți viitoare către furnizori, asigurându-le predictibilitatea costurilor și îmbunătățind marjele de profit.

Tranzacții forward

iBanFirst, unul dintre liderii europeni în schimb valutar și plăți internaționale pentru companii, a intermediat, în primele 10 luni ale anului 2024, tranzacții forward cu o valoare medie de 231.000 de euro pentru clienții săi din România. Aceste rezultate poziționează România pe locul al doilea între cele 10 piețe europene ale iBanFirst în ceea ce privește valoarea tranzacțiilor forward, în timp ce media la nivel de grup se situează la 196.000 EUR.

Totodată, România devansează grupul iBanFirst și în ritmul de creștere a valorii tranzacțiilor forward. În primele 10 luni din 2024, companiile românești au realizat tranzacții forward în valoare totală de 125 de milioane de euro, în creștere cu 69% față de aceeași perioadă a anului precedent. În același interval, rata de creștere globală a grupului a fost de 27%, cu un volum total al tranzacțiilor forward de 1,67 miliarde de euro.

Platforma iBanFirst

De asemenea, valoarea totală a tranzacțiilor de schimb valutar realizate de companiile românești pe platforma iBanFirst a crescut cu 94% în primele 10 luni, de la 615 milioane de euro la peste 1,19 miliarde de euro.

„Observăm o schimbare semnificativă în peisajul financiar din România, unde tot mai multe companii mari, alături de IMM-uri, adoptă soluții digitale pentru a-și eficientiza operațiunile, a reduce riscurile și a beneficia de rate de schimb mai avantajoase. Această adaptabilitate și deschidere spre inovație diferențiază România de piețele occidentale, unde companiile continuă să se bazeze preponderent pe furnizori financiari tradiționali. Suntem onorați să fim aleși ca furnizor de încredere pentru gestionarea tranzacțiilor valutare și a plăților internaționale”, spune Alin Latu, Country Manager România și Ungaria în cadrul iBanFirst.

Soluții fintech

Într-un context economic marcat de creșterea activităților de import-export și extinderea operațiunilor transfrontaliere, companiile românești apelează la soluțiile fintech într-un ritm accelerat, depășind astfel mulți dintre omologii lor din Europa de Vest. Cu o rată de adopție de 35%, piața fintech din România a intrat în faza de early majority, fapt ce demonstrează maturizarea sectorului și confirmă încrederea crescută a companiilor locale în soluțiile financiare digitale. Fintech-urile s-au dovedit fiabile, reușind să câștige adepți inclusiv în rândul companiilor mai reticente, oferind acestora beneficii precum acces rapid la piețele globale, reducerea costurilor de tranzacționare și eficientizarea operațiunilor zilnice.

Topul monedelor utilizate de companiile românești pentru plățile internaționale

Companiile românești care folosesc platforma iBanFirst utilizează, în principal, dolarul american (USD) și euro (EUR) pentru plățile internaționale, dar și alte monede regionale, precum leva bulgară (BGN), și valute exotice, cum ar fi yuanul chinezesc (CNY) și randul sud-african (ZAR). Deși euro rămâne cea mai utilizată monedă pentru tranzacțiile regionale, platformele fintech precum iBanFirst devin indispensabile pentru gestionarea tranzacțiilor în multiple valute, mai ales în afara zonei euro.

Principalele destinații pentru plățile internaționale realizate de companiile românești prin iBanFirst includ Germania, Italia și China, în timp ce Franța, Ungaria și Polonia sunt printre sursele majore de încasări. Potrivit datelor recente ale Institutului Național de Statistică, Germania rămâne cel mai mare partener comercial al României, atât la capitolul importuri, cât și exporturi. În același timp, China și Turcia joacă un rol important în segmentul de importuri.

Citește și Empower Tech, eveniment dedicat femeilor în tehnologie și business