Companiile româneşti încearcă să-şi extindă activitatea comercială mai ales pe pieţa internă şi să se axeze mai puţin pe exporturi, potrivit unui studiu global realizat de Regus. Astfel, procentul privind extinderea pe piaţa locală, comparativ cu activitățile de export, este cu 223% mai mare.
„A existat o schimbare importantă în ultimii doi ani privind firmele care obţin o dezvoltare mai puternică de pe pieţele interne în comparație cu expansiunea externă. Această schimbare ne aminteşte cât de important este pentru companii să rămână flexibile şi accesibile pentru a putea să reacţioneze la instabilităţile pieţei, dar evidenţiază în acelaşi timp o creştere importantă a puterii de cumpărare a consumatorilor din economiile emergente”, a explicat Ramona Iacob, director național al Regus.
Doar 13% dintre companii vor să se extindă pe pieţe externe
În ţara noastră, 29% dintre companii încearcă să se extindă pe piaţa internă, şi doar 13% pe pieţele internaţionale. Cele mai importante cinci bariere pentru extinderea internaţională sunt reprezentate de lipsa informaţiilor de marketing (77%), lipsa cunoştinţelor şi relaţiilor cu piaţa locală (73%), angajarea unui personal de înaltă calitate (71%), accesul la spaţii de birouri flexibile (69%), precum şi lipsa suportului guvernamental şi consular (46%).
Ramona Iacob a mai explicat că indiferent dacă companiile se extind pe pieţe noi din propria ţară sau din afară, acestea se bazează pe o serie de factori, în condiţiile în care au nevoie de acces la informaţii de încredere şi actualizate despre piaţă, trebuie să relaţioneze şi să aibă acces la mai multe opţiuni atunci când aleg cea mai bună locaţie pentru sediu.
În plus, un spaţiu de lucru flexibil le permite să reacţioneze rapid la aceste pieţe şi să îşi menţină capitalul liber pentru investiţii în dezvoltările ulterioare.
“Focalizarea pe extinderea internă este şi mai evidentă în cazul pieţelor emergente, unde numărul companiilor care depun eforturi în acest sens este de trei ori mai mare (51%) în comparaţie cu numărul firmelor care încearcă să se extindă peste hotare”, se mai arată în raportul Regus. .
Scăderea dependenţie de exporturi este o dovadă a faptului că tot mai multe persoane din ţările în curs de dezvoltare încep să beneficieze de rezultatele revenirii economice, în timp ce încrederea clienţilor începe să fie recâştigată.