Comportantul de cumparare in timpul pandemiei

Românii sunt prudenţi când vine vorba de cumpărături. Cum s-a schimbat comportamentul de cumpărare?

02.07.2020

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. Pandemia de coronavirus și măsurile luate de autorități pentru contracararea ei au influențat comportamentul de cumpărare al românilor, conform unui studiu realizat de iSense Solutions. Comerțul din magazinele fizice a fost și a rămas principala sursă de cumpărare, atât înainte, cât și după pandemie.

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. Cumpărături din magazine fizice

Însă, dacă înainte de pandemie, 66% dintre români făceau cumpărături exclusiv în magazine fizice, pe timpul stării de urgență procentul celor care făceau cumpărături doar în magazine fizice s-a redus la 57%. Cu toate acestea, în urma pandemiei, anumite persoane și-au schimbat comportamentul de cumpărare, integrând și cumpărăturile online în viețile lor: după relaxarea restricțiilor, procentul celor care declară că vor cumpăra atât online, cât și offline, a crescut cu cinci puncte procentuale, la 38% (față de 33%, cât era înainte de pandemie).

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. La ce cumpărături renunţă românii?

Pe fondul incertitudinii economice și a scăderilor salariale din ultima perioadă, românii spun că vor renunța la cumpărarea anumitor categorii de produse, cum ar fi:

  • mobilă (61%)
  • electronice și gadgeturi (47%)
  • jocuri (33%)
  • articole sportive (30%)
  • cărți (29%, în special în rândul celor care locuiesc în mediul rural – 38%)

Cei mai prudenți sunt tinerii cu vârsta între 18 și 29 de ani:

  • 72% plănuiesc să nu mai investească în mobilă
  • 57% declară că nu vor mai cumpăra electronice
  • aproape jumătate dintre ei (49%) nu vor mai cumpăra cărți

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. Mediul rural

Cei din mediul rural au o preferință mai mare pentru anumite categorii de produse (comparativ cu cei din mediul urban) și declară că le vor cumpăra la fel și în viitor, ca înainte de pandemie. Printre aceste categorii se numără:

  • dulciurile (75% vs. 60% urban)
  • băuturile răcoritoare (70% vs. 61% urban)
  • îmbrăcămintea/ încălțămintea (66% vs. 57% urban)

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. Produse de curăţare

Pe de altă parte, 12% dintre români declară că vor cumpăra mai multe produse de curățare și îngrijire a casei în următoarele 3 luni, 10% vor cumpăra mai multe băuturi răcoritoare, iar 6% mai multă apă îmbuteliată. De asemenea, aproximativ o treime dintre români (30%) spune că va continua să își facă stocuri de alimente, pentru a se deplasa cât mai rar la cumpărături.

Un comportament de tip dual

”În perioada următoare vom asista la un comportament de tip dual din partea consumatorilor. Pe de o parte, incertitudinea economică ne determină să fim mai strânși la pungă, lucru care se va traduce atât în reducerea cheltuielilor, cât și în selecția mai atentă a mărcilor pe care le cumpărăm, iar aici marii câștigători vor fi brandurile consacrate. De cealaltă parte se situează nevoia de a compensa pentru perioada în care am fost închiși în case, așa că vom profita de orice ocazie de a ne satisface mici plăceri, în limitele bugetului”, afirmă Alina Zelezneac, Head of Quantitative Research, iSense Solutions.

Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei. Branduri

Românii rămân fideli brandurilor cu care s-au obișnuit. Astfel, 84% își declară intenția de a cumpăra tot de la brandurile care le sunt cunoscute.

Cei mai loiali brandurilor cunoscute rămân cei cu educație scăzută, 97% dintre ei declarându-și intenția de a cumpăra de la brandurile pe care le știu, față de 75% dintre cei cu educație superioară. În ceea ce-i privește pe românii ce locuiesc în București, 71% dintre ei spun că vor cumpăra de la brandurile cunoscute.

Promoţii şi oferte

În același timp, doar 35% dintre români declară că vor fi mai atenți la promoții și vor căuta produse la ofertă sau cu discount mai mult decât o făceau în trecut. Procentele celor ce vor urmări cu mai multă atenție promoțiile și discounturile sunt mai mari în rândul:

  • femeilor (40%)
  • persoanelor cu venituri mici (56%)
  • locuitorilor din orașe mai mici de 50 000 de locuitori (50%)

În plus, doar 18% dintre tinerii între 18 și 29 de ani se declară interesați de promoții și reduceri.

Pentru a se asigura că atunci când merg la cumpărături vor lua doar ce au nevoie, 57% aleg să-și facă o listă de cumpărături înainte de a merge în magazine, listă pe care intenționează să o și respecte. În mediul rural, procentul este mai mare: 61% dintre români apelează la această tactică.

Citeşte şi Banca Română de Credite şi Investiţii deschide o agenţie în Galaţi

 

 

 

Citiți și despre: