Concluzii CFO Conference 2023. Un director financiar modern trebuie să aibă un rol strategic și să contribuie la dezvoltarea businessului chiar și în perioade de incertitudine, precum perioada pe care o traversăm în acest moment. El trebuie să aibă claritatea în ceea ce privește zonele în care trebuie reduse costurile, cele în care trebuie făcute investiții, să conducă organizația spre inovație, având totodată în vedere scenariile de risk management. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile specialiștilor invitați pe 20 septembrie 2023 la cea de-a IX-a ediție a evenimentului CFO Conference, organizat de BusinessMark la București.
Reziliență și creștere în organizații
Evenimentul a inclus o sesiune de prezentări și un panel, conferința fiind deschisă de Alexandru Bordea, CFO, Flip Technologies (eMAG Group), care a vorbit despre reziliență și creștere în organizații.
„Vorbesc despre reziliența față de creștere, menționând un concept: WACC – costul banilor. Citeam în 2020 despre dobânzile negative și despre anomalia acestuia. În lumea start-up-urilor, acest concept a creat o schismă între conceptul de reziliență și cel de creștere. La Flip, expansiunea a reprezentat un moment cheie pentru creștere – în momentul în care ești prezent pe o singură piață, competiția devine tot mai acerbă. În business-ul nostru, volumele și logistica reprezintă un cost foarte mic, iar profilul consumatorilor în regiunea Balcanilor a ajutat foarte mult. Este un ecosistem pe care sper că tot mai multe companii din România îl vor accesa. O altă strategie care a vizat creșterea a fost un concept care se referă la validarea modelului de business top-down. În departamentul financiar, trebuie să gândim mai departe, să înțelegem businessul end to end. Trebuie să devină un partener de business în adevăratul sens al cuvântului, să facă analize, să stea la masa deciziilor”, a spus el.
Provocările funcției de director financiar
În continuare, Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing, a adus în discuție provocările funcției de director financiar.
„CFO-ul, știți cu toții, are rol de planificare. El furnizează informații financiare atât pentru partenerul intern, cât și pentru clienții externi. Managementul operațional, de asemenea, este în foarte mare măsură în sarcina CFO-ului, pentru că banii sunt «sângele» fiecărei companii. Are rol de catalizator, de strateg, dar și de administrator și operator. Directorul financiar trebuie să fie cu un pas înaintea celorlalte departamente, iar toate celelalte departamente ar trebui să țină cont de opinia CFO-ului.
Legislația financiar-contabilă s-a tot schimbat în ultima perioadă, iar un director financiar trebuie să țină pasul cu ea. Directorul financiar este coordonatorul mișcării banilor în firmă.
Acum vorbim, din ce în ce mai mult, și despre digitalizare. Pe lângă eFactura, care devine obligatorie începând cu 1 ianuarie 2024. Digitalizarea este ceva care nu ne așteaptă. Mai nou, totul se face pe SPV – toate contestațiile se depun acolo, corespondența cu ANAF se face acolo, deci și noi trebuie să ținem pasul cu viteza pe care o au autoritățile în digitalizare. Astfel, din funcția de director financiar trebuie să avem grijă la respectarea cerințelor legislației contabile, fiscale, financiare. În calitate de CFO, trebuie să am grijă și la talentele din departament, pentru că rezultatele bune sunt aduse de oameni buni. CFO-ul ar trebui să fie partener cu CEO-ul, nu subaltern”, a punctat ea.
Concluzii CFO Conference 2023. Finanțele autonome
Sesiunea de prezentări din cadrul CFO Conference București a fost încheiată de Maria Niță, Sr FP&A Director, Amber, care a vorbit despre finanțele autonome și cum arată viitorul în acest sector.
„Vrem să gestionăm mult mai bine partea de management accounting, de exemplu. Dacă vorbim despre colaborarea dintre departamente și mediul online, acum se pot cumpăra produse cu un singur click. Vorbim despre facturi electronice. Toate acestea sunt schimbări la care trebuie să ne adaptăm.
Noi, ca oameni din departamentul financiar, trebuie să ne aliniem la raportările financiare. Vrem să aducem eficiență financiară, să venim cu informații valoroase. Sunt foarte mulți KPI valoroși la care un om din departamentul financiar trebuie să se uite – ne ajută să ne optimizăm, iar optimizarea este esențială, mai ales pentru că trebuie să rămânem aproape de cei din business, care au nevoie de perspectiva noastră. Avem nevoie de oameni care să gândească, în principiu, cum să mergem mai departe.
Suntem printre pionieri când vine vorba despre automatizare, pentru că avem o infrastructură și o viteză bună. Sistemele au început să devină tot mai accesibile – sunt ERP-uri care, cu puțină customizare, servesc foarte multe nevoi pentru business-urile noastre. Trebuie să avem și securitate cibernetică. Viitorul ne va aduce mult business intelligence, mult AI. Tehnologia blockchain va intra și în zona de accounting, dar până acolo știm că vrem să predăm cât mai multe din task-urile noastre, pentru a avea mai mult timp pentru a gândi viitorul”, a precizat ea.
Panel de dezbatere
Cea de-a doua sesiune a conferinței a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Andrei Bica (Profi Rom Food), Claudiu Fuiorea (Hyperfy), Andreea Artenie (Artenie, Secrieru & Partners), Maria Niță (Amber) și Mihaela Nae (evoMAG).
Expansiunea și reinventarea sunt esențiale, chiar și în perioade de criză, pentru ca bussiness-ul să evolueze, a punctat Andrei Bica, CFO, Profi Rom Food.
„Ce faci când începe o criză? Noi avem un exemplu concret: când a venit pandemia, s-a schimbat întregul ecosistem din retail. Existau două opțiuni: cea negativă, în care să reducem costuri, să nu facem nimic, sau cea în care investești, te reinventezi. În 2020, noi ne-am pus la masă și am reinventat tot conceptul Profi; ne-am gândit cum să facem un sistem nou. Intern, l-am numit Monaco, pentru că este un loc unic. Am vrut să creăm în România un sistem de retail unic, ce nu copiază niciun alt model din retail. Expansiunea și reinventarea sunt cele care schimbă jocul; dacă nu reușești să aduci venituri noi, începe o perioadă critică pentru companie. Dacă nu updatăm modelul de business, putem să avem un picaj. Dacă nu mai generezi venituri, abia atunci începe perioada grea”, a completat el.
Concluzii CFO Conference 2023. Reducerea costurilor
De aceeași părere a fost și Andreea Artenie, Managing Partner, Artenie, Secrieru & Partners, care a subliniat că răspunsul la vremurile de criză nu este să reducem costurile.
„Acolo unde departamentul financiar a avut posibilitatea să tragă semnale de alarmă, inclusiv în zona financiară, organizația a putut să reacționeze, ceea ce a condus la eficiență.
Aș vrea să mă întorc în trecut și să vă spun lecția mea la criza din 2007 – 2008: companiile care au avut temerea să investească au avut de pierdut. Astăzi, observ că sunt companii care investesc, care țin oamenii alături de ei, nu au tăiat în pandemie din forța de muncă. Dacă ne uităm în spate, răspunsul la vremurile pe care le trăim nu este, în niciun caz, să tăiem costuri. Da, trebuie făcută curățenie acolo unde sunt costuri ce trebuie ajustate, însă din punct de vedere strategic, viitorul ține de investiții. Văd la unii clienți cum taie costuri fără să se uite cu atenție ce anume taie, fără să facă o analiză eficientă, taie peste tot pentru că este mai ușor să convingă. Cu bucurie, văd și partea cealaltă unde clienții își propun să investească, ceea ce este extrem de important.CFO-ul are rol de inovație în orice înseamnă business, pentru că are instinctul pentru a înțelege ce vine. Fără analytics, nu poți face nicio prognoză de viitor. Este esențial să ai sistemele necesare care îți pot da o astfel de imagine”, a spus ea.
Citește și Evenimentul Positive Business 2023 vorbește despre despre business-urile responsabile