Stiri: Companii

Concluzii CFO Conference București 2022

Concluzii CFO Conference București 2022: ”Rolul directorului financiar va evolua la CVO”

27.11.2022

Concluzii CFO Conference București 2022. Pe data de 15 noiembrie 2022, BusinessMark a organizat o nouă ediție „CFO Conference București”, la care au participat 15 specialiști din companii de consultanță fiscală, alături de care au fost analizate oportunitățile de creștere și provocările cu care se confruntă CFO-ul modern, în contextul în care automatizarea și digitalizarea au devenit elemente cheie în transformarea departamentului financiar.

Concluzii CFO Conference București 2022. Punctele cheie de discuție

Organizatorii au prezentat punctele cheie de discuție ale evenimentului, ce au inclus sesiuni de prezentări și un panel de dezbatere moderat de Anton Niculescu, Managing Partner, Inulta. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.

Studiul CFO Imperative

Verona Cojocaru, Assurance Partner and Digital Transformation Leader, EY România, a deschis prima sesiune a CFO Conference București, prezentând rezultatele studiului CFO Imperative.

„Conform studiului, rolul CFO-ului la acest moment constă predominant în protejarea și optimizarea valorii întreprinderii, și mai puțin în crearea de valoare, însă în viitor acest rol se va schimba. Chiar dacă atribuțiile principale vor rămâne în continuare aceleași, respectiv, să protejeze, optimizeze și să creeze valoare pentru firme, modalitatea în care acestea vor fi îndeplinite se va schimba.

Majoritatea celor intervievați (78%) văd în viitor o implicare mai mare în dezvoltare strategiei organizației și în implementarea acesteia, și în procesul de creare de valoare. 70% dintre intervievați cred că în viitor funcția financiară va fi una agilă, proactivă, orientată spre client și pe crearea de valoare. 56% consideră, de asemenea, că funcția financiară va fi implicată în identificarea de oportunități pentru folosirea de noi tehnologii la costuri semnificativ reduse. Ce anume va genera acesta transformare a funcției financiare?

Din discuțiile cu directorii financiari a reieșit că 83% sunt de părere că această schimbare va veni din extinderea sferei de stakeholderi în baza cărora se iau decizii. Pe măsură ce rolul CFO evoluează, va avea loc și o transformare a funcției financiare. Rolul va evolua de la CFO la CVO – creator de valoare.

Ce presupune acest lucru, în fapt? Vorbim de o reinventare a funcției financiare, până la urmă, și de crearea unei noi identități pentru funcția financiară. Vorbim și despre o schimbare culturală, despre schimbarea comportamentelor.

Am încercat să identificăm catalizatorii pentru această schimbare culturală. Un prim catalizator constă în crearea unui plan de dezvoltare atractiv pentru angajații din funcția financiară. Al doilea catalizator constă în existența unui obiectiv, a unei viziuni a organizației, care să atragă și să rețină partea de resursă umană în cadrul organizației. Al treilea catalizator identificat este modificarea mindsetului, schimbarea atitudinii și așteptărilor față de funcția financiară și rolul acesteia.”

Automatizarea proceselor de control

În continuare, Costin Baicu, CFO Grup, DocProcess, a vorbit despre automatizarea proceselor de control prin intermediul platformei BEA.

„Transformarea digitală este, de fapt, o parte a strategiei de business a unei companii. Nu este un scop în sine, un task, ci se referă la modul în care folosești tehnologia ca facilitator în implementarea obiectivelor în organizație. În orice organizație există patru flow-uri generale importante, în care circulă informația: fluxurile de intrare, fluxurile de ieșire, cât și două fluxuri interne – unul care se referă la procesele operaționale și unul de resurse uman, care se referă la cum interacționează oamenii cu ecosistemele.

Având o relație cu un terț, tu nu poți controla ce interese, mod de lucru are, astfel că automatizarea devine mai complicată. Spre deosebire de cele externe, flow-urile interne presupun că ne strângem la masă, ne organizăm și decidem mai repede. Când ai o relație cu un client, acest fapt implică o tratare a situației în funcție de specific.

Automatizarea și transformarea digitală, ca tip de tehnologii, se referă la automatizarea taskurilor prin: RPI – acesta este un simulator de comportament uman, într-o aplicație sau în mai multe. Există o automatizare a proceselor prin crearea de fluxuri standardizate – prin ERP-uri, CRM-uri. Automatizarea ecosistemelor conectează compania la ecosistemul de business în care funcționează – aceasta deschide oportunități de a automatiza și crește. Un RPI procesează mii de facturi pe lună, noi procesăm prin platforma noastră undeva la 10 milioane de facturi pe an. Automatizarea, ca definiție, presupune luarea datelor dintr-un sistem și mutarea lor în alt sistem, fără intervenție umană.”

Cele mai importante noutăți fiscale pentru 2023

Un alt subiect abordat în cadrul conferinței a fost legat de cele mai importante noutăți fiscale la care ne putem aștepta din 2023. Astfel, Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing, a precizat că „principalele modificări vizează: microîntreprinderile, dividendele, TVA-ul, impozitul pe salarii, impozitele și taxele locale, factura RO e-Transport”.

„Cel puțin pentru moment, știm că începând din ianuarie 2023, societățile de consultanță și management vor fi excluse din categoria microîntreprinderilor. Este necesară o clarificare – ce înțeleg ei prin consultanță și management? Ar fi util să avem niște coduri CAEN – sunt destule microîntreprinderi, care au acest statut pentru a evita plata taxelor salariale și prestează servicii de consultanță în management.

Pe de altă parte, dacă vorbim de consultanța fiscală, care este reglementată și de Camera Consultanților Fiscali, ar fi dureros să se întâmple așa. Se pare că aici nu este bătut în cuie ce societăți vor fi excluse – așteptăm să vedem menționate în mod clar care coduri CAEN vor fi excluse din categoria microîntreprinderilor.

În ceea ce privește reducerea pragului de venituri la 500.000 euro – sunt și aici discuții, încă nu este clar dacă se va produce. Se introduce restricția că o societate plătitoare de impozit pe profit poate opta pentru trecerea la regimul microîntreprinderilor dacă îndeplinește condițiile doar dacă nu a mai fost plătitoare de impozit pe venitul microîntreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023. Totodată, se stabilește o cotă unică de 1% la venituri”, a explicat ea.

Concluzii CFO Conference București 2022. #digitalfinance

Invitată specială la ediția CFO Conference București a fost Veronika Von Heise-Rotenburg, Chief Financial Officer & Managing Director, everphone.

„În gestionarea crizelor multiple, în gestionarea piețelor, în atragerea angajaților potriviți pentru compania voastră, în crearea unui nivel de securitate într-un mediu instabil, cred că #digitalfinance poate fi una dintre soluții. Ceea ce vă poate ajuta în cele din urmă să depășiți criza este folosirea unor instrumente potrivite, care vă vor atrage cu sine o eficiență mai ridicată și un proces mai sigur. Trebuie să aveți instrumente potrivite la îndemână, fie că le cumpărați sau că le construiți. Trebuie să aveți o funcție care să vă ajute să implementați tot ce aveți nevoie pe partea de tehnologie.

Totodată, puteți crea o cultură organizațională, mai ales în domeniul financiar, care să consolideze tot ceea ce faceți și care poate crea un ciclu virtual pentru toate dezvoltările pe care le aveți planificate. Rezultatul este foarte convingător: finanțele nu mai sunt o funcție care inhibă procesele sau descurajează o oportunitate de afaceri, ci mai degrabă un driver pentru afacerile voastre – asta ar trebui să facem cu toții pentru a extinde influența și pentru a ajuta compania să evolueze.

Cred că instrumentele financiare digitale sunt cheia succesului. Nu ar trebui să digitalizați doar pentru că sunteți de părere că este ceva la modă sau pentru că doriți un nou instrument cool. Ar trebui să digitalizați întotdeauna atunci când există un motiv bun: dacă puteți crea o securitate suplimentară a procesului sau o viteză suplimentară pentru procesele voastre, atunci puteți reduce volumul de muncă manuală sau îmbunătăți calitatea muncii.

Procedând astfel, veți putea ține sub control KPI-urile companiei, veți putea contribui la transformarea oamenilor din echipe în parteneri strategici pentru alte departamente, iar voi, în calitate de directori financiari, veți fi comunicatori de încredere, atât pentru partenerii interni, cât și externi, care vor simți că se pot baza pe voi”.

Alocarea prețului de achiziție

Bogdan Mitroi, Director la Valuation and Advisory Services, Colliers România, a încheiat prima sesiune de prezentări vorbind despre alocarea prețului de achiziție.

„Acesta este un subiect strâns legat de activitatea CFO-ului, într-un caz specific: atunci când există o tranzacție sau o achiziție de afaceri. În acest caz, suntem în ipostaza în care să avem un proces specific, care se numește alocarea prețului de achiziție. În ultimul an, piața de achiziții și acțiuni a fost una activă – companiile au făcut diverse preluări, fuziuni de alte afaceri, alte companii.
Procesul de alocare a prețului de achiziție apare ca necesitate de raportare, atunci când achiziționăm o companie, dar nu neapărat o entitate. Poate să fie și o bază de active care se traduce într-o afacere. Nu este necesar procesul de PPA, așa cum este el definit în standardele statutare, cât și IFRS, atunci când avem o achiziție de active.

Diferența dintre o achiziție de active vs. o achiziție de business, unde este necesar acest proces de PPA, este că atunci când achiziționăm active, chiar dacă nu achiziționăm un singur activ, ci o bază întreagă de active, prețul convenit între părți pentru tranzacție este stabilit și este egal cu suma valorii activelor achiziționate.

În partea cealaltă, unde achiziționăm active și operațiuni, să mergem pe definiția care ne duce la fondul comercial din IMFP, este că suma valorii activelor preluate în tranzacție nu este egală cu prețul plătit – este ori mai mare, ori mai mică, astfel că suntem obligați să încadrăm achiziția ca pe o achiziție de afacere și suntem în situația în care trebuie să avem procesul de alocare a prețului de achiziție. Până la urmă, PPA este împărțirea prețului pe care l-am plătit considerației plătite pe elementele pe care le-am achiziționat. Alocarea aceasta este cerută în momentul în care preluăm controlul – nu trebuie să preluăm neapărat 100, ci să preluăm 50+ o unitate din structura companiei respective achiziționate”, a spus el.

Avantajele beneficiilor financiare

O altă temă abordată în cadrul evenimentului a fost legată de avantajele beneficiilor financiare. Astfel, Ștefan Toderiță, Strategy & Development Director, Edenred România, a precizat că:

„Observăm că zona de beneficii salariale ajunge și în atenția directorilor financiari. Aș dori să vă vorbesc despre o resursă foarte importantă, care se schimbă de la o zi la alta – oamenii și nevoile lor. Ce își doresc? Cum facem să ținem cei mai buni oameni în organizație? Cum putem atrage cei mai buni colegi și cum ne putem ridica la așteptările lor și din punct de vedere financiar?

Cred că sunt niște trenduri care se întâmplă și de care suntem cu toții conștienți – avem Great Resignation de vreun an și am simțit din partea companiilor cum că puterea s-a mutat la angajat. Nu mai este compania cea care spune și decide ce îi poate oferi unui angajat, ci angajații sunt cei care cer – iar dacă nu se întâmplă, aceștia își pot găsi foarte repede un alt job. Personal, nu cred că acest trend va continua în următorii ani, ci cred că se va ajunge la un echilibru între angajat și angajator.

Munca hibrid, flexibilitatea, semnificația muncii sunt alte lucruri care s-au întâmplat, iar companiile au încercat să se adapteze în diverse feluri, testând diverse moduri de lucru și oferind din ce în ce mai multe beneficii, nu neapărat ca valoare absolută, ci ca diversitate.

Nu în ultimul rând, cei din zona financiară au simțit inflația și creșterea de costuri, atât din partea furnizorilor, cât și a angajaților care spun că nu își mai permit aceleași lucruri pe care și le permiteau acum 6 luni cu salariul actual. Am identificat niște nevoi clare: există o nevoie de a atrage și reține acești angajați, dar există și o nevoie de a crește venitul net al acestor angajați, dar fără a avea un impact masiv în zona de costuri. Știm cu toții, dacă vrem să creștem salariul unui angajat cu 100 lei net, asta automat înseamnă încă 75 lei ca taxe și impozite.”

CFO-ul extern

Ioana Arsenie, Strateg financiar, Trusted Advisor Strategy & Finance, a vorbit despre CFO-ul extern pentru afacerile de familie.

„Ownerul de business solicită ca un CFO să fie demn de încredere, să fie acolo când sunt situații de criză, și care trebuie să aibă tăria și personalitatea necesare să echilibreze acest cuplu atât de greu de ținut în echilibru, cel CEO – CFO. Practic, CFO-ul, în atâția ani, a devenit mult mai vocal. Din punct de vedere al unui business de familie, un CFO trebuie să aducă claritate și simplitate pentru toți stakeholderii. Oricât de buni suntem ca profesioniști, trebuie ca valoarea pe o creăm să fie mai departe implementată în toate ariile de acțiune ale organizației.

Care sunt calitățile cele mai importante pentru un CFO astăzi? Ei bine, piramida lui Maslow se aplică și aici: abilitățile tehnice nu mai sunt parcă valorizate de nimeni, dar știm bine că fără această zonă extrem de solidă, funcția financiară ar fi foarte vulnerabilă și, mai departe, organizația în întregime. Dacă sunt owner de business sau conduc companii, îmi doresc un partener la același nivel, un om care să înțeleagă trendurile macro, industrie, companie, procese. Oamenii de marketing sau comunicare consideră că într-un CFO ar trebui să se regăsească un bun comunicator, care să comunice intern și extern. Oamenii de HR vor un bun lider, cu zero demisii, retenție maximă și super productivi.

Întrebarea este: suntem pregătiți pentru aceste roluri? Suntem, cu siguranță, mai pregătiți ca acum 10-15 ani. Nu s-a investit, cred, în acei ani în zona de leadership. Iată că, pentru a crea valoare, avem nevoie de mai mult decât competențe tehnice. Într-un proiect de strategie, de optimizare financiară pentru un IMM, pentru o afacere de familie, este de multe ori foarte multă dorință de structurare, de profesionalizare. Oamenii au foarte multe informații, dar ne găsim în fața unei fragmentări: mintea ownerului, a managerului, este foarte dusă în detaliu și este foarte greu să ai o discuție de la general la particular. Este important să vii să definești structura unui buget, să identifici unitatea de business pentru acea companie.”

Concluzii CFO Conference București 2022. Panel de dezbatere

Cea de-a doua parte a conferinței a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Anton Niculescu, Managing Partner, Inulta, la care au participat: Mircea Varga, Mihai-Alexandru Velicu, Eliza Irimia, Valentin Albu, Raluca Drăgan, Ovidiu Bucătaru și Luciana Dragomir.

Citeşte şi BusinessMark, evenimente concept propriu online si offline