Slide

Stiri: Companii

Concluzii Magnetico Oradea 2023.

Principalele concluzii ale evenimentului Magnetico Oradea 2023

08.11.2023

Concluzii Magnetico Oradea 2023. Pe 19 octombrie 2023, proiectul „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices”, a ajuns pentru prima dată la Oradea.

100 de specialiști locali

Aproximativ 100 de specialiști locali s-au reunit la Hotel Ramada, unde au analizat provocările care apar la nivelul departamentelor de resurse umane atunci când vine vorba de motivarea și retenția angajaților, cât și despre cum arată recrutarea în 2023, în contextul în care avem 5 generații existente, concomitent, pe piața muncii.

Impactul plecărilor angajaților

Prima sesiune a fost deschisă de un invitat special: Luciano Pollastri, Global Talent Director, Amadeus, care a vorbit despre impactul plecărilor angajaților asupra organizației.

„Am folosit știința datelor pentru a învăța cum să ne păstrăm angajații și să atragem mai multe talente din piață. Trebuie să înțelegeți cât vă costă atunci când oamenii părăsesc organizația – costurile legate de plecări sunt mari, dar odată ce înțelegeți de ce oamenii părăsesc organizația, puteți face ceva în această privință. Trebuie să priviți în viitor. Ce vor fi elementele ce ne vor permite să înțelegem care sunt oamenii ce vor părăsi compania? Folosim un model pe bază de machine learning pentru a prezice plecările. Mobilitatea internă este unul dintre cele mai importante aspecte pentru a menține oamenii în organizație. Majoritatea celor care au părăsit compania au spus că motivul principal a fost o mai bună compensație”, a spus el.

Concluzii Magnetico Oradea 2023. Atragerea și dezvoltarea talentelor

În continuare, Bogdan Băbălău, Talent Acquisition Manager, Plexus Corp, a vorbit despre cum putem crea cadrul potrivit pentru atragerea și dezvoltarea talentelor în organizație.

„Este nevoie să avem un brand puternic de angajator ca să fim suficient de atractivi în piață. Eu vă încurajez să acordați atenție poziționării în piață, astfel încât să vă fie mult mai ușor să atrageți talentul în organizație. Am văzut de foarte multe ori persoane care nu știau ce caută cu adevărat la persoana pe care își doreau să o angajeze. Fișa postului creează cadrul, însă persoana angajată este apoi implicată în proiecte care nu au nicio legătură cu fișa postului.

Astfel, dacă vrem să atragem persoane cu adevărat potrivite în organizația noastră, trebuie să știm ce vrem de la oamenii respectivi, ce vrem să facă, care sunt atributele pe care ar trebui să le aibă, în ce proiecte vrem să se implice. De ce e important? Pentru că avem noi claritate, după care oferim claritate persoanelor care vin la interviu. În plus, trebuie să avem un proces de onboarding foarte bine gândit pentru că, dacă nu acordăm importanță perioadei de acomodare și dacă nu suntem atenți la ceea ce oferim în primele 3-6 luni, care sunt cele mai critice pentru o persoană care vine în organizație, vom crea o frustrare care se va perpetua pe întreaga perioadă a șederii persoanei în organizația noastră”, a atras el atenția.

Beneficiile salariale în 2024

Mitel Spătaru, Tax Partner, Crowe România, a prezentat modificările ce vor intra în vigoare în 2024, în ceea ce privește beneficiile salariale.

„Parte din aceste modificări vor intra în vigoare începând cu luna noiembrie a acestui an. Ce a mai rămas din facilitățile fiscale? În IT, scutirea se aplică limitat doar pentru angajații care au venit brut sub 10.000 de lei, cu un singur contract de muncă și la un singur angajator, unde are funcția de bază. Pentru acești angajați, pilonul II devine opțional. Această prevedere este valabilă și pentru sectorul construcțiilor și cel agroalimentar. Acestea vor fi în vigoare până în 31 decembrie 2028.

Asigurarea voluntară de sănătate, abonamentul la servicii de sănătate, sunt plafonate în continuare la 400 euro/persoană. Și abonamentele la sălile de sport pot fi plafonate la 400 euro pe an, atât dacă angajatorul le plătește, dar beneficiază de deducere și dacă costul e suportat de angajat. Angajatorii care beneficiază de vouchere de vacanță nu mai beneficiază de neimpozitarea contravalorii serviciilor turistice și/sau de tratament pe perioada concediului de odihnă. Pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță apare contribuția la asigurările de sănătate, pe lângă impozitare. Trebuie să fim atenți și, pentru angajator va fi un efort să renegocieze structura salariului, pentru că o să apară încă 10% extra contribuție la sănătate”, a spus el.

Modificările legislative în domeniul tehnologiei

Un alt subiect abordat în cadrul conferinței a vizat modul în care sunt implementate modificările legislative în tehnologie. Astfel, Aurelian Chitez, Director of Sales, Romanian Software, a precizat:

„Cum au trecut prin această perioadă plină de modificări legislative cei care folosesc soluții digitale? Inteligența artificială ne susține eforturile în mod eficient. Avem un tool integrat cu site-urile de recrutare, un diferențiator fiind zona de guest: candidatului i se creează un cont, iar mai departe, tot ce înseamnă comunicarea dintre recrutor, manageri și candidat se întâmplă în acest sistem. După ce am reușit să angajăm candidatul, urmează primul proces cu adevărat important: zona de onboarding, care e transformată dintr-un proces offline într-unul digital. În sistem, candidatul devenit angajat vede toate activitățile, taskurile pe care le are de făcut într-o perioadă de timp. Vede dacă are de parcurs teste, chestionare. La rândul său, departamentul de HR poate face zona de operațional prin intermediul aplicației.”

Concluzii Magnetico Oradea 2023. Provocări

La rândul său, Mihaela Colesnic, Tax & Legal Manager, Romanian Software, a continuat discuția despre noile modificări legislative, cu focus pe provocările cu care se confruntă oamenii de HR în acest context.

„O modificare importantă de la 1 octombrie 2023 este majorarea salariului minim la 3.300 RON, însă pentru domeniile IT, agroalimentar și construcții rămâne neschimbat. În ceea ce privește tichetele de masă, avem și contribuția de sănătate de la anul, care ne va da puțin peste cap bugetele. În cazul părinților cu copii în vârstă de până la 11 ani, aceștia beneficiază de 4 zile de telemuncă. Trebuie să înțelegem cum declarăm zilele de telemuncă în această situație. Dacă ne uităm la modificările fiscale preconizate pentru 2024, trebuie să facem scenarii pentru ajustarea bugetelor, să vedem care este impactul și cum pot lua cele mai bune decizii pentru angajați, cât și pentru business.”

Un invitat special

Cea de-a doua sesiune a fost deschisă de un invitat special: Ty Jernstedt, Fondatorul Remix Coaching, care a vorbit despre importanța sentimentului de apartenență al angajatului în cadrul organizației.

„Apartenența se referă la sentimentul că unicitatea fiecărui angajat este acceptată și apreciată de către organizație. Este important să co-creați la diferite niveluri ale organizației dumneavoastră și să vă asigurați că sunteți cu adevărat deschiși și incluzivi; vă recomand să găsiți cele mai bune practici care pot crea un impact pozitiv. Asigurați-vă că aveți o viziune clară asupra ciclului de viață al angajaților în organizația voastră. Ce fel de experiență doriți să le oferiți? Recomand să faceți câteva lucruri cu adevărat bine în loc să faceți prea multe lucruri, dar într-un mod superficial.

Pe măsură ce ne uităm la Experiența Angajaților (EX), trebuie să fim conștienți că angajații se află în etape diferite. De asemenea, trebuie să conturați politicile pentru o anumită persoană sau pentru anumite grupuri de persoane. Cine sunt aceste persoane? Care sunt nevoile lor? Reflectă strategiile noastre diversitatea din organizație? Este mai important cum se simt oamenii în interiorul organizației decât ceea ce fac ei”, a spus el.

Concluzii Magnetico Oradea 2023. Panel de dezbatere

Cea de-a doua parte a conferinței a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Gabriela Kalman (ebm-papst Automotive & Drives Oradea), Gyöngyi Hunyadi (VCST Automotive Production), Loredana Suiugan (Eltex Recycling), Claudia Vidican (iwis mobility systems), Oana Ilie (Tazz), Aurelian Chitez (Romanian Software) și Delia Pușcă (AstorMueller).

Citește și Impozitarea muncii în România: Unde se situează țara noastră, comparativ cu alte state europene?