Concluzii reTAG 2023. Comportamentul consumatorului s-a schimbat, ca urmare a evenimentelor ce au dominat ultimii ani, astfel că aceștia sunt mai atenți la produsele pe care le aleg, la prețurile produselor.
Totodată, oamenii se simt îngrijorați de o potențială criză economică și, de aceea, fac mai puține stocuri și ies mai puțin în oraș. În același timp, și retailerii au luat măsuri pentru a-și eficientiza costurile, astfel încât ele să se simtă cât mai puțin în buzunarele clienților, fie că vorbim aici despre instalarea de led-uri economice în magazine sau de alte soluții.
Acestea sunt doar câteva dintre aspectele dezbătute de specialiștii ce au participat, pe 29 septembrie 2023, la evenimentul „reTAG – a retail, FMCG & e-commerce conference for the modern world”, organizat de BusinessMark la București.
Conferința a inclus o sesiune de prezentări și un panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, și Ioana Grigore, Antreprenor, Mentor, CoachExpert în e-commerce.
Strategiile de marketing experențial
Prima sesiune a fost deschisă de Mădălina Diaconu, Director de Marketing, Grupul B&B Collection, care a vorbit despre strategiile de marketing experențial.
„Dacă ne luăm după toate teoriile și articolele pe care le vedem online, putem spune că magazinele fizice sunt într-un ușor declin, lucru pe care realitatea ni-l arată ca fiind neadevărat. Magazinele fizice au două avantaje de necontestat: recomandări făcute de un specialist și posibilitatea de a vedea, proba, testa și lua instant acasă produsul dorit. Prețurile, până la urmă, sunt aceleași. De ce este important să ne gândim la cumpărături ca la o experiență? Pentru că astăzi comerțul în magazinele fizice nu mai este doar despre comerț, ci și despre experiență, astfel că interacțiunea clienților în magazinele fizice poate crea o diferență. Designul interior, muzica ambientală, consilierea specialistului, serviciile magazinului fizic sunt foarte bune, acestea reprezintă un plus”, a spus ea.
Concluzii reTAG 2023. Greenwashing
În continuare, Oana Varian, Managing Associate, Artenie, Secrieru & Partners, a vorbit despre afirmațiile de mediu și greenwashing.
„Potrivit unui studiu făcut de Comisia Europeană, 80% dintre magazinele, paginile și reclamele web studiate conțineau mențiuni ecologice, 45% dintre aceste afirmații fiind implicite (imagini și culori care sugerează beneficii pentru mediu), iar 35% afirmații explicite (logo, text). Acest fapt indică o orientare a industriei către utilizarea afirmațiilor de mediu. În ceea ce privește cadrul legal, nu există încă o reglementare expresă a afirmațiilor legate de mediu. În acest context și pentru a se găsi un echilibru între nevoia consumatorilor de a fi cât mai bine informați și intenția comercianților de a utiliza în strategiile de marketing afirmații legate de mediu, la nivelul UE a fost adoptat un pachet de propuneri de directive, una dintre ele privind afirmațiile explicite legate”, a continuat ea.
Starea de spirit a consumatorului
Starea de spirit a consumatorului în această toamnă s-a schimbat, comparativ cu toamna trecută, a precizat, în continuare, Traian Năstase, Managing Partener, iSense Solutions.
„Avem un studiu cantitativ realizat în această perioadă pentru a înțelege starea de spirit a consumatorului. Suntem la fel de empatici, comparativ cu 2022, însă a scăzut disponibilitatea de a-i ajuta pe ceilalți. În plus, ne simțim mai triști față de anul trecut. Temerile noastre au rămas ridicate, iar oamenii se simt îngrijorați de acest prezent care nu se mai schimbă, dominat de creșteri de prețuri, inflație. Ne simțim îngrijorați de o potențială criză economică și față de stabilitatea joburilor noastre. Consumatorii fac mai puține stocuri și ies mai puțin în oraș, comparativ cu anul 2022. Mai mult, cumpărăm în cantități mai mici și aruncăm mai puțină mâncare. Totodată, se observă scăderea loialității față de brand – consumatorii se reorientează spre branduri mai ieftine, însă unii dintre ei au făcut switch către branduri mai scumpe”, a spus el.
Concluzii reTAG 2023. Panel de dezbateri
Conferința a continuat cu un panel la care au participat:
- Mihai Pătrașcu (evoMAG.ro)
- Mircea Varga (Safetech Innovations & Perla Harghitei)
- Delia Dinu (Sezamo)
- Eduard Alexianu (Merlin’s Beverages)
- Teodora Mărăcineanu (Electrolux România)
- Cosmin Stan (Coca-Cola HBC România),
- Alin Vlad (Otter)
Citește și MAGNETICO Oradea 2023 va avea loc pe 19 octombrie. Subiectele dezbătute în cadrul evenimentului