Slide

Stiri: Retail

Concluzii reTAG București 2025

Principalele concluzii ale conferinței reTAG București 2025

17.04.2025

Concluzii reTAG București 2025. Aproximativ 200 de reprezentanți ai sectoarelor retail, FMCG și e-commerce au participat, pe 4 aprilie 2025, la „reTAG – a Retail, FMCG & e-Commerce Conference for the Modern World”. Organizat de BusinessMark la București, evenimentul a reunit 19 profesioniști din domeniu, ce au adus în discuție provocările cu care se confruntă aceste sectoare în contextul actual și modul în care acestea se transformă prin prisma tehnologiilor emergente, a noilor comportamente de consum și cerințelor de sustenabilitate.

Evenimentul a inclus sesiuni de prezentări și două paneluri, moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

Prima sesiune

Traian Năstase, Managing Partner, iSense Solutions, a deschis prima sesiune vorbind despre strategiile prin care brandurile pot să devină mai atractive în ochii consumatorilor. Astfel, el a prezentat rezultatele unui studiu privind brandurile și consumatorii români.

„Frica a crescut la 41% în 2023, iar procentele au rămas acolo în continuare. Suntem în alertă, ca să zic așa. Vorbim, în principal, de frici care țin de zona financiară. Acestea au crescut semnificativ în 2024 și se mențin la acest nivel și în 2025. Avem frici referitoare la inflație, măriri de taxe, criză economică. Însă consumatorul nu se așteaptă să îi scadă veniturile – cred că lucrul acesta este de luat în calcul de către branduri. Am observat un trend care este și în străinătate: din ce în ce mai mulți români economisesc. Poate nu îmi cresc veniturile, însă voi continua să economisesc, iar asta aduce o provocare pentru branduri. Cum putem convinge cumpărătorii să ne aleagă pe noi, în acest context?

Românii sunt înconjurați de fake news – 74% spun că au văzut știri false în timpul campaniei electorale; aceste informații au fost împărtășite și de influenceri. Acest lucru ne face să nu mai avem încredere, iar românii valorizează un comportament etic. Astfel, consumatorul devine sceptic. Este importantă încrederea pe care brandul nostru o inspiră consumatorului. 85% dintre consumatori spun că încrederea este un top driver în ceea ce privește alegerea. Ce influențează asta? Valorile similare, onestitatea comunicării și relevanța pentru individ”, a explicat el.

Observabilitatea inteligentă

A urmat Sorin Zaharov, Digital Monitoring Specialist & Product Manager, Advahoo, care a vorbit despre observabilitatea inteligentă – de la experiența digitală a utilizatorilor până la elementele de infrastructură.

„Să vorbim despre digitalizare. De exemplu, chiar și o vacanță o planificăm online și, atunci, contează foarte mult experiența pe care o avem atunci când încercăm să o planificăm, iar asta se întâmplă în orice domeniu. Trebuie să ne asigurăm că livrăm produsul la cel mai înalt standard.

Platforma Dynatrace se integrează în sistemul vostru. Are AI-ul la bază, este complet automată, efortul de integrare e minim și poate să ne spună pentru fiecare click ce sistem folosește în spate și unde apar problemele. Toate echipele pot folosi platforma, pentru a înțelege unde apar blocajele în flux. Pe lângă informațiile de legătură între componente, platforma poate prelua și informații contextuale: ce valoare avea coșul de cumpărături, ce fel de client era cel care a tranzitat site-ul. Totodată, în cazul în care apare o problemă, ne ajută să înțelegem ce revenue am pierdut când a picat sistemul sau cum prioritizăm solicitările”, a explicat el.

Panel de dezbatere

A urmat un panel la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Perla Harghitei, Apemin Tușnad), Geanina Ungureanu (CPI Property Group | Romania), Tiberiu Dănețiu (Auchan), Michael Kaiser (Sezamo), Laura Ciocoiu (Roua Beauty), Ioan-Bogdan Dorobanț (Decathlon România) și Adrian Păun (Cărturești).

Atunci când vine vorba de sectoarele retail, e-commerce și FMCG, România are un potențial mare de dezvoltare, în ciuda contextului macroeconomic, au fost de părere invitații primului panel.

A doua sesiune

Dana Dobrescu, Manager Corporate and Government Affairs România, Mondelēz International, a deschis cea de-a doua sesiune a evenimentului, vorbind despre cum sunt alegerile consumatorilor influențate de politica de sustenabilitate a brandurilor.

„Din ce în ce mai mult, alegerile pe care le facem sunt o extensie a identității noastre, reflectă valorile noastre, cine suntem noi cu adevărat. În ultima perioadă, comportamentul consumatorului s-a schimbat rapid, radical. Asistăm la o revoluție ale valorilor de consum. Peste 60% dintre consumatori aleg produse de la branduri care corespund valorilor lor personale. Consumatorii sunt conștienți că, prin modul în care aleg produsele, aleg să aibă impact asupra lumii. 50% dintre consumatori sunt profund neliniștiți privind situația schimbărilor climatice dar, mai mult decât atât, vor să facă ceva. Vor să acționeze dincolo de ce întâmplă la ei acasă. Cel mai bun instrument pe care îl au este decizia de a cumpăra. 84% spun că, atunci când se duc la raft, contează ce comunică produsul despre sustenabilitate. Sunt de patru ori mai dispuși să aleagă un produs care își comunică politicile de sustenabilitate”, a explicat ea.

Situații de criză

A urmat Ana-Maria Diceanu, Founder & CEO, Brain4Strategy, a care a adus în discuție necesitatea ca oamenii din organizații să aibă abilitățile necesare pentru a comunica în situații de criză.

„Cât de bine ne mai cunoaștem astăzi clienții? Business-urile au din ce în ce mai puțin capital de încredere și, în comunicarea de criză, spunem că o știre negativă, un fake news, este mai greu consumată de către public. Edelman Trust Barometer 2025 indică faptul că oamenii care au suferit mai mult în timpul pandemiei au mai puțină încredere în autorități, în branduri. Trăim în era social media, ne luăm informațiile de acolo și sunt studii care arată că dăm share fără să citim, nu mai avem răbdare să intrăm în profunzimea unui text, să citim, să ne documentăm, alegem conținut care ne stârnește o reacție. Tinerii nu mai au răbdare – sunt studii care arată că nu mai au răbdare la filmulețe mai lungi de un minut. Există și un compassion fatigue – nu mai suntem dispuși să ne punem în locul celorlalți, nu mai avem înțelegere față de oameni”, a spus ea.

Programele pentru loializarea clienților

Un alt subiect abordat în cadrul evenimentului a vizat programele pentru loializarea clienților.

Astfel, Teodor Gurgui, Mobile, Loyalty & UX Development Manager, Carrefour România, a precizat că: „Programele de loialitate tradiționale încep să dispară. Cardurile de loialitate se transformă în aplicații mobile sau în programe. Un studiu spune că, în momentul de față, clienții folosesc în medie 5.7 programe de loialitate. Asta indică faptul că apetitul și adopția a astfel de programe este în creștere și avem nevoie de loialitatea clienților în context de business. Motivele principale sunt prețurile și achizițiile recurente de la acest retailer în întreg ecosistemul său.

Carrefour promovează conceptul de omnicanalitate, astfel că beneficiile sunt prezente în toate magazinele noastre, dar și în platformele de e-commerce integrate. Vedem din datele noastre și din comportamentul de consum că loialitatea vine și din experiența de cumpărare – cum mă simt eu prin experiența de cumpărare la finalul zilei? Datele ne ajută să luăm decizii conștiente. Clientul mediu al Act for Good are 43 de ani, este bărbat care provine dintr-un oraș mare, face aproximativ 5 cumpărături pe lună. Self Scan a crescut cu 25% față de anul trecut, iar zona de e-commerce a crescut cu aproximativ 15% în aplicația mobilă.”

Dezvoltarea sectoarelor e-commerce, retail și FMCG

Dezvoltarea sectoarelor e-commerce, retail și FMCG este strâns legată de dezvoltarea spațiilor spațiilor logistice. Astfel, Alina Necula, Country Manager for Romania, Lion’s Head Investments a vorbit despre necesitatea dezvoltării de spații logistice în zona de sud a Bucureștiului.

„Am achiziționat un teren în zona de sud a Bucureștiului, în Popești Leordeni. În acest moment, suntem în faza în care așteptăm autorizația de construire, pe care estimăm că o vom avea spre finalul lunii aprilie. Fiind primul nostru proiect în România, am decis să mergem mai întâi cu el în București. Vom construi în patru faze, vom fi foarte aproape de Autostrada A1. Sudul este, încă, un pol nedezvoltat din punct de vedere logistic. Infrastructura s-a dezvoltat mult recent și ajută apropierea de cele două autostrăzi. Suntem un nume nou în piața de logistică, astfel că vom începe speculativ construcția a 20.000 mp. Avem discuții pentru aproximativ 10.000 mp, iar construcția este estimată a începe undeva în luna mai”, a spus ea.

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel la care au participat: Mihai Pătrașcu (evoMAG.ro), Cristian Pelivan (Asociația Română a Magazinelor Online), Cătălin Gealapu (Base.com), Cătălin Bordei (Innobyte), Alin Vlad (Otter) și Oana Opriș (Otter).

Citește și Concluzii reTAG 2024: ”67% dintre români ar fi dispuși să primească acasă cumpărături livrate cu drona”