Concluziile conferinței ESG:ro 2023. Politicile de ESG vin ca o continuare firească a inițiativelor de CSR, însă organizațiile trebuie să rămână flexibile la transformările ce pot să apară, într-un context dinamic, dominat de incertitudine, și să își adapteze strategiile în funcție de acestea, pentru că, fără indicatorii ESG, va fi din ce în ce mai greu să asigurăm continuitatea organizației pe termen mediu și lung, au concluzionat cei 15 specialiști invitați la conferința ESG:ro, ce s-a desfășurat pe 26 mai 2023, în format hibrid.
200 de specialiști
Aproximativ 200 de specialiști în sustenabilitate și ESG s-au reunit la Radisson Blu Hotel București și online, pentru a discuta despre cum pot organizațiile să facă tranziția spre un business mai sustenabil și despre provocările ce pot să apară în această tranziție și în conformarea la standardele ESG.
Conferința a inclus două sesiuni de prezentări și un panel de dezbatere, fiind moderată de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark și Gabriel Patru, Sustainable Business Strategy Advocate, Therefour – Brand Strategists. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.
Concluziile conferinței ESG:ro 2023. Reglementările europene
Francesca Bellucci, ESG Director, SIDEL, a deschis prima sesiune, vorbind despre reglementările europene privind politicile de sustenabilitate.
„Majoritatea companiilor încep (transformarea) pornind de la sustenabilitatea mediului – până acum câțiva ani, aceasta era semnificația sustenabilității pentru majoritatea industriilor, dar acum ne îndreptăm către o înțelegere mai amplă a acestui subiect, în conformitate cu ceea ce ne spune Organizația Națiunilor Unite: sustenabilitatea este, de asemenea, legată de dezvoltarea durabilă, de guvernanță și de aspecte sociale. Unul dintre punctele de transformare a fost Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea (CSRD), care spune în principal trei lucruri.
Primul lucru este că dezvăluirea voluntară în privința raportării de sustenabilitate nu mai este opțională, ci a devenit obligatorie. Termenul limită este 2026. Acest raport nu poate fi doar unul drăguț, creat de departamentul de marketing, pentru a fi atrăgător din punct de vedere estetic, ci trebuie să urmeze anumite standarde – există cerințe specifice care precizează clar ce trebuie să includem în acest raport.
Cel mai important aspect este că acest raport va fi auditat. Intenția Comisiei Europene este de aduce raportul de sustenabilitate la același nivel cu cel financiar, din punct de vedere al importanței, relevanței și conformității. Există multe informații pe care trebuie să le includem în raport, deoarece CSRD precizează în mod clar că, dincolo de aspectele privind datele, trebuie să împărtășim modelul nostru de afaceri, modul în care este rezilient la modificările reglementărilor date de schimbările climatice. Care este strategia noastră? Care sunt obiectivele noastre ESG și cum progresăm în realizarea lor?”, a spus ea.
Obiective
Teodora Mărăcineanu, Marketing Director, Electrolux România, a împărtășit în cadrul conferinței etapele prin care a trecut organizația pentru a atinge obiectivele de sustenabilitate.
„Sunt mulți pași care mai trebuie făcuți pentru a ajunge la obiectivele necesare. Noi, la Electrolux, avem o orientare spre sustenabilitate de foarte mult timp – vorbim de un business cu o istorie de peste 100 de ani, iar cadrul nostru de sustenabilitate «For the Better 2030» are în vedere acțiunile pe care le putem face atât la nivel de companie – prin operațiunile pe care le desfășurăm, prin impactul pe care îl au ele asupra mediului, la nivel de soluții – adică ce produse punem pe piață, cât și la nivelul consumatorului.
Toate acestea sunt orientate către obținerea obiectivelor noastre de neutralitate climatică și către o economie circulară. Este un drum pe care l-am început de mult timp; sustenabilitatea a evoluat – a trecut de la respectarea reglementărilor legislative până la a fi parte din identitatea companiei, parte din cum acționăm la nivel de angajați și la nivel de operațiuni, pentru că, până la urmă, impactul poate fi realizat atât timp cât acționezi la toate nivele.
Platforma noastră de sustenabilitate are în vedere trei dimensiuni principale. Cum să fii o companie mai bună se referă la operațiunile pe care le desfășurăm, la partea internă – aceea de a acționa etic, de a promova diversitatea și drepturile angajaților și de a acționa sustenabil pe întreg lanțul de aprovizionare. Când vine vorba de soluții, vrem să oferim produse care să fie eficiente din punct de vedere energetic, resurse implicate; vorbim și despre un model de business circular și încercăm pe cât posibil să eliminăm materialele nocive în realizarea produselor noastre. Ne dorim, totodată, să îmbunătățim viața consumatorilor. Ne uităm spre susținerea unei alimentații mai sustenabile, de exemplu”, a explicat ea.
În continuare, Mirela Tănase, Senior Partner, Strategy & Sales, exploratist, a vorbit despre inițiativele de CSR și modul în care acestea își unesc forțele cu partea de Diversity & Inclusion, pentru un viitor mai incluziv și mai sustenabil.
„De trei ani, vorbim mai mult despre Diversitate și Incluziune – avem strategii în organizații care sunt dedicate, prin excelență, educării corporațiilor sau organizațiilor în zona de incluziune, dar vorbesc și despre potențialul pe care diversitatea îl aduce la masă, în orice inițiativă corporatistă pe care o întreprinde. Trebuie să schimbăm puțin felul în care ne uităm la lucruri. De fiecare dată, schimbarea de perspective aduce pe masă elemente pe care, poate, nu le-am luat în calcul.
Elemente care, coroborate cu alte elemente existente la care lucrăm destul de mult, pot să genereze rezultate mult mai consistente și mult mai de impact, pentru că, la final, vorbim despre un impact sporit, despre diferențiere, despre responsabilitate și despre adaptabilitate. Vorbim despre inovare și, mai mult decât atât, vorbim despre creșterea performanței în business, într-un mod mai sustenabil.
Ce poate învăța o strategie de CSR de la zona de D&I? În primul rând, perspectiva holistică cu care vine strategia de Diversity & Inclusion – posibilitatea de a îmbogăți inițiativele din interiorul organizației. De ce? Pentru că se întâmplă două lucruri: maximizează resursele și crește eficiența și inovația. Dacă aceste locuri rămân cu noi, vom avea, poate, o deschidere mai mare în ceea ce privește aducerea la masă a mai multora din colegii noștri din organizație, pentru că pe cât de diferite sunt perspectivele, pe atât sunt mai valoroase. O strategie de D&I are șanse mari să se ancoreze pragmatic de strategia de business”, a explicat ea.
Procesul de transformare a business-ului
Procesul de transformare a business-ului spre a deveni mai sustenabil este unul de lungă durată, a explicat Elis Isa-Sipciu, Corporate Affairs and Engagement Director, L’Oréal Romania.
„Ne-am dat seama că avem obligația ca frumusețea pe care o creăm să fie una responsabilă și, în același timp, că este nevoie de un proces lung de a transforma business-ul, tocmai pentru a nu compromite resursele planetei. În 1995 am înființat primul laborator de mediu – un spațiu dedicat în care formulele noastre au fost testate pentru a vedea care este posibilul impact asupra ecosistemului, tocmai cu ambiția de a le îmbunătăți.
În 2009 am implementat primele obiective de mediu. În 2013, ne-am dat seama că este foarte important să avem întreaga organizație în spatele acestor obiective de sustenabilitate, așa că am văzut nevoia de a avea toate obiectivele într-un program bine definit și care să mobilizeze absolut toate resursele – a fost primul nostru proiect de sustenabilitate «Sharing Beauty with All», a durat șapte ani și am atins câteva obiective importante pentru noi: mai bine de 80% reducere de dioxid de carbon – vorbim despre fabricile noastre și despre centrele de distribuție, am redus consumul de apă, avem o treime din fabrici care folosesc apă filtrată și reutilizată, am reușit să reducem cu 37% și deșeurile care sunt generate de aceste fabrici și centre de distribuție. Procesul este unul lung, iar până în 2030 obiectivele sunt și mai mari.
A venit 2020 și ne-am dat seama că avem nevoie să mergem și mai departe, și mai repede, astfel că am venit cu o fază a doua a proiectului nostru. Ne-am concentrat pe trei piloni: transformare, apoi ne-am dat seama că e important să susținem și ecosistemul de business să treacă prin acest proces de transformare și nu în ultimul rând, responsabilitatea față de societate”, a precizat ea.
Concluzii conferință ESG:ro 2023. Panel de dezbatere
În cea de-a doua parte a conferinței, Carmen Schuster (PORR România), Sergiu Bazarciuc (Simtel), Oana Stamatin (Colliers România), Corina Blănaru (PKF Finconta ESG), Raul Pop (Coaliția pentru Economia Circulară, Asociația ECOTECA), Ana Nicolae (AVON România și Moldova) și Ionuț Ruscea (Romstal) au participat la un panel de dezbatere, moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark și Gabriel Patru, Sustainable Business Strategy Advocate, Therefour – Brand Strategists.
Citește și Autenticitatea, cheia pentru afaceri de succes în 2023